George Orwell: 1984

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

George Orwell: 1984

Berichtdoor Marjo » 20 Jan 2012, 21:29

Ik ben bang dat ik dit boek niet naar waarde kan schatten. Ik ben niet onder de indruk.

Lees meer: http://www.leestafel.info/george-orwell
Laatst gewijzigd door Marjo op 21 Jan 2012, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor Annemarie » 20 Jan 2012, 22:19

Zelf heb ik het boek al een hele tijd geleden, op school, gelezen maar ik weet nog dat ik onder de indruk was. Vooral eigenlijk omdat het Big Brother-aspect toch wel voor een groot deel uitgekomen is.

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor Lezer100 » 21 Jan 2012, 10:50

Was wel heel visionair voor zijn tijd. Als men de huidige maatschappij onder de loep neemt, ontdekt men toch heel wat trekjes, en niet alleen het Big-Brother aspect. Eigenlijk is dit een boek van en voor alle tijden, en het staat al langer op mijn lijstje van te herlezen boeken.
Lezer100

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2012, 11:37

Ik heb dit boek lang geleden gelezen.

Afbeelding
De posters van vroeger met daarop 'Uncle Sam' had de tekst Big brother is watching you. (op het plaatje is de tekst Big Brother weggehaald) Die zin komt uit het boek 1984.

Ik vond het boek toentertijd erg indrukwekkend. Vooral in China en Rusland is het toch wel zo (geweest?) dat alles en iedereen elkaar in de gaten hield. In China was het zelfs zo dat de ene dag dit als 'goed' gold maar de volgende dag kon je voor dat 'goede' afgestraft worden of naar werkkamp gestuurd worden.
Nu kun je eigenlijk nauwelijks meer iets ongemerkt doen, dat geldt zeker voor het westen met alle moderne technologie.
Alleen worden we (nog) niet de mond gesnoerd.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor Annemarie » 21 Jan 2012, 11:51

Denk ook aan het Engelse cctv. Ook in Nederland hangen op steeds meer plaatsen camera's. En inderdaad, anonimiteit is niet meer van nu. Best een beklemmend idee. Het is heel moeilijk om tegenwoordig dingen te doen zonder een elektronisch spoor achter te laten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2012, 11:56

Annemarie schreef:Denk ook aan het Engelse cctv. Ook in Nederland hangen op steeds meer plaatsen camera's. En inderdaad, anonimiteit is niet meer van nu. Best een beklemmend idee. Het is heel moeilijk om tegenwoordig dingen te doen zonder een elektronisch spoor achter te laten.


Dat elektronische spoor geldt natuurlijk alleen voor de rijke landen. In de arme landen is het meer de sociale controle op elkaar. Ik weet niet wat beklemmender is. Van elektronisch volgen heb je zelf weinig last, van sociaal volgen wel.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor Annemarie » 21 Jan 2012, 12:04

Sociale controle kan ook wel veiligheid bieden natuurlijk. Denk aan voor elkaar zorgen bij ziekte. Die controle neemt in rijke landen steeds meer af. Steeds meer mensen kennen hun buren niet eens. Maar de controle in bijvoorbeeld communistische landen is natuurlijk doodeng.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor Marjo » 21 Jan 2012, 13:17

Natuurlijk zijn al die totalitaire regimes eng. Maar ik begreep uit het boek dat Orwell bang was dat het communisme het Westen zou overheersen.
Dat is achterhaald, dus daarom kan ik het boek, zijn waarschuwing, niet invoelen. En tja, hoe erg het ook is in andere delen van de wereld, liggen jullie daar wakker van?
Er zijn meerdere aspecten aan dit boek: de manier waarop het geschreven is; de bedoeling; en hoe je er nu mee omgaat.

Nou ja, ik ben eigenlijk niet onder de indruk, en dat zegt meer over mij dan over de schrijver.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2012, 14:50

Misschien is het communisme achterhaald maar wat hij beschrijft niet. Echt wakker lig ik niet van andere delen van de wereld, dat kan ook niet, als je echt goed kijkt dan zou je nooit meer kunnen slapen.
Je kunt dit boek ook als een waarschuwing zien dat als het zo doorgaat het mogelijk wel op zo'n wereld uit kan draaien. Wat Orwell schrijft is niet alleen over communisme maar ook over hoe met elkaar omgegaan wordt.


Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor Marjo » 22 Jan 2012, 14:27

Ergens in het boek staat: het draait allemaal om macht. Het is het enige doel, de enige beweegreden om te doen wat ze doen (de partij).
Het gevaar daarvan zien we natuurlijk nog steeds.
Ja, die boodschap is blijvend.

Anyrock
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 Feb 2011, 15:13

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor Anyrock » 03 Feb 2012, 12:26

Dit boek ben ik weer tegengekomen en ben het nu aan het lezen. Doet me erg denken aan de dag der dagen van ira levin en brave new world vanne...ehm... ja, die schrijver ben ik nu even kwijt. Toen ik jong was (ben nu nog steeds jong dus toen ik nog jonger was) waren dit soort boeken talrijk, ook in de C-boeken kwamen ze voor, iets met buitenaardsen in schotels op hoge poten die de mensen iets inspoten, iets met ringen nog voor Julian May daar mee begon, allemaal met het doel om controle te hebben. Niet al die boeken hadden even verheven motieven, sommigen waren gewoon lekker spannend. Enfin, ik lees een dezer dagen 1984 wel uit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2012, 13:11

Brave new world is van Aldous Huxley. Dat heb ik nooit gelezen.

Er staat bij wikipedia een heel uitgebreide beschouwing over dat boek http://nl.wikipedia.org/wiki/Brave_New_ ... 28roman%29

Ik snap er niets van. Het gaat allemaal erg boven m'n pet :(

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: George Orwell: 1984

Berichtdoor berdine » 24 Okt 2015, 12:03

Nou ik ben ook niet erg onder de indruk. Het ligt niet alleen aan jou, Marjo. Ik vind het verhaal niet erg consequent, wat jij ook al constateerde. Waarom inderdaad zo lang wachten voordat ze opgepakt worden? Met de martelingen wil de Partij bereiken, dat de "rebellen" zich bekeren, maar dan ook vol overtuiging en dus niet doen alsof. Daarna worden ze vermoord. De Partij wil niet dat het martelaren worden, maar natuurlijk worden ze dat toch, voor de nieuwe rebellen tenminste. Onzin dus.
Verder vind ik het ook psychologisch niet erg sterk. Die Julia interesseert zich helemaal niet voor de Broederschap, het Verzet, maar gaat desondanks met Winston mee naar O'Brien, waarvan Winston alleen maar vermoedt dat die bij de Broederschap zit.
Het las overigens wel vlot, op het middengedeelte na, waar de hele ideologie wordt uitgelegd.
Er is in dit kader een veel beter boek geschreven: De Cirkel van Dave Eggers. Ja, dat is natuurlijk een boek van deze tijd en wij kunnen ons niet zo goed meer inleven in 1949, maar het is in elk geval beter geschreven.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten