Manon Duintjer - De S-machine

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Manon Duintjer - De S-machine

Berichtdoor Annemarie » 19 Dec 2011, 11:28

Maria komt uit een heel benauwend gezin. Bij haar vriendin Alice gaat het er heel anders aan toe. Daar kan alles.

Lees het verslag: http://www.leestafel.info/manon-duintjer

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Marion Duintjer - De S-machine

Berichtdoor Marjo » 19 Dec 2011, 11:46

'Kloon' van Siebelink en Heymerickx??
Hm, ik denk niet dat ik hier zin in heb.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marion Duintjer - De S-machine

Berichtdoor Dettie » 19 Dec 2011, 12:26

Ik heb het bij de debuten gezet Annemarie

Het is wel weer een hoop ellende bij elkaar. Die overheersende moeder en haar fanatisme wat het geloof betreft.
Die broer die niet goed is en van moeder niet geholpen mag worden want de kerk zegt dat (net zoals vroeger met polio-inentingen, God wilde het zo dus de kinderen werden niet ingeënt.) Vader dood. Zo'n man die zich vergrijpt aan een kind.
Nederlandse schrijvers schrijven zelden een positief verhaal valt mij op. Je wordt gewoon beroerd van al die narigheid.
Daarom vond ik Ties ook zo leuk, eindelijk eens wat vrolijks van Hollandse bodem.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marion Duintjer - De S-machine

Berichtdoor Annemarie » 19 Dec 2011, 12:31

Dat dacht ik laatst ook: Waarom schrijven zoveel Nederlandse schrijvers alleen maar over ellende? Bedankt dat je het bij de debuten hebt gezet Dettie. Ik dacht dat daar alleen maar debuten van die lijst op mochten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marion Duintjer - De S-machine

Berichtdoor Dettie » 19 Dec 2011, 13:01

Nee, op die pagina komen alle Nederlandse (geen buitenlandse) debuten. De lijst is gewoon handig omdat je anders niet weet wat er allemaal aan debuten uitgegeven is.

Ja, dat gesomber in Nederlandse boeken het is al jaren een veelgehoorde klacht. Ik dacht vroeger, dat valt toch wel mee? Maar nu ik een tijd lang heel veel Nederlandse boeken gelezen heb merkte ik dat er inderdaad zelden vrolijk geschreven wordt, ze zijn zo zwartgallig. Nu hoeft natuurlijk niet alles vrolijk en blij te zijn, dat is in het leven zelf ook niet zo. Maar wat minder somber en zwart mag wel.
Maar... Ik vond het boek Publieke werken van Rosenboom bijv. geweldig terwijl dat ook niet vrolijk eindigt of vrolijk is maar Nederlandse boeken zijn vaak zo erg zwartgallig . Ook De ontdekking van de hemel vond ik prachtig maar dat zijn ook uitschieters.
Waarschijnlijk ligt het erg aan de stijl van schrijven
Ik merkte dat de debuutboeken me tegen gingen staan, ik las op gegeven moment niets anders meer, en heel graag weer eens een positiever verhaal wilde lezen.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Marion Duintjer - De S-machine

Berichtdoor Annemarie » 19 Dec 2011, 14:07

Misschien dat vrolijke boeken niet verkopen? Willen mensen soms liever ellende lezen? Ik hou ook niet van onderbroekenlol hoor maar een serieus onderwerp hoeft niet altijd somber gebracht te worden. Ik vind boeken mooi waarin de kracht van de mens tot uiting komt. Niet dat sombere gedoe.

Dit boek, De S-machine, is trouwens best een goed geschreven boek hoor. Het leest ook soepel weg.

Ach, we kunnen altijd nog Joop ter Heul herlezen :)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Marion Duintjer - De S-machine

Berichtdoor Dettie » 19 Dec 2011, 14:30

Annemarie schreef:Ach, we kunnen altijd nog Joop ter Heul herlezen :)


haha ja, dat heb ik afgelopen zomer zelfs gedaan en het was weer lekker.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten