Enne Koens: Vogel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Marjo » 17 Okt 2011, 11:01

Prachtig, dit tweede boek. Haar eersteling overtuigde mij niet, maar deze wel!

Lees meer: http://www.leestafel.info/enne-koens

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Annemarie » 17 Okt 2011, 11:19

Bijzonder dat dit soort onderwerpen zo blijven boeien. Dit boek klinkt goed.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Dettie » 17 Okt 2011, 11:24

Ook al zo'n mooi verslag.

Ik dacht aldoor dat Enne Koens een man was. Zal wel door dat Koens komen (Koen is een jongensnaam)
Maar zie nu op haar website dat ze een vrouw is http://www.ennekoens.nl

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Marjo » 17 Okt 2011, 16:12

Ik had je op de chat al verbeterd..ze is echt een vrouw. En eentje die een mooi boek uit haar vingers tovert!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2011, 07:57

verslag Marjo schreef:

Ik weet niet of er teken zijn in de herfst.


Ik zat hier op te puzzelen. Teken? Wat bedoelt ze nou? Teken in de herfst, wat voor teken? welk teken? Ik las teken dus als zijnde een signaal en dacht dat je tekens bedoelde. Maar ineens valt het eurootje. Teken! Die diertjes!

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Marjo » 18 Okt 2011, 08:36

Precies, die! Ik zie ze bij mijn huisdieren alleen als het zomer is... maar vooruit, dat kan het in de herfst ook zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2011, 09:51

Even opgezocht:

Normaal vormen een hoge vochtigheid en een temperatuur van ongeveer 20°C de ideale omstandigheden voor teken in West-Europa. Bij dalende temperaturen, maar met de juiste vochtigheidsgraad, voelen deze parasieten zich nog steeds als een vis in het water. Een hete zomer daarentegen kan veel te droog zijn. Om zich tegen uitdroging te beschermen, blijven teken dicht bij de grond. Wanneer in de herfst de vochtigheid begint toe te nemen, wordt de teek opnieuw actief. Bij de huidige milde temperaturen is het te verwachten dat teken dit jaar gedurende een langere periode actief zullen zijn. Pas wanneer de temperatuur daalt tot onder de 8°C is de kust weer veilig en gaan de teken in winterrust.

Nou je weet het nu :D

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2011, 10:06


of je zonder je diplomapapieren zomaar kan studeren,



Nou dit ook gelijk maar even opgezocht

Tot de studierichting filosofie kan men worden toegelaten wanneer men in het bezit is van een Havo of Vwo getuigschrift, en/of bezitters van een getuigschrift van een propedeutisch examen in het Hbo of WO, en/of een afgeronde MBO- (niveau 4), Hbo- of academische opleiding. Voor personen die niet in het bezit zijn van een getuigschrift Havo/Vwo, Hbo/WO of een propedeutisch examen, maar de leeftijd van 21 jaar hebben bereikt kunnen worden toegelaten via een colloquium doctum (een speciaal toelatingsonderzoek).

Er staat getuigschrift dus geen diploma.

Bij universiteit Tilburg staat dit

Bij welke vooropleiding word je toegelaten?

Je wordt toegelaten tot de bachelor Filosofie met een:
vwo-diploma (ongeacht je vakkenpakket of profiel);
propedeusediploma van een hbo-instelling;
toelatingsexamen (colloquium doctum).


En bij de Radbout Universiteit Faculteit der Filosofie, Theologie en Religie staat dit:

Als je filosofie studeert, heb je veel profijt van een gedegen talenkennis. Verder is het gunstig als je beschikt over een globale kennis van de geschiedenis. Voor de vakken logica en taalfilosofie is enig wiskundig inzicht gewenst. Kennis van de filosofie op vwo-eindexamenniveau komt natuurlijk goed van pas, maar is niet noodzakelijk.

Dus je kunt inderdaad zonder diploma filosofie studeren.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Marjo » 18 Okt 2011, 15:58

Ok, de teken kloppen dus.

Maar wat betreft dat diploma kan het toch niet kloppen. Je moet wel degelijk papieren van je vooropleiding overleggen. En de jongedame in het boek doet haar laatste examen en vertrekt. Ze wacht de diploma-uitreiking niet af en heeft de papieren dus niet. Want die teken (= signeer) je op die dag, je kan ze niet krijgen als de uitslag van het examen nog niet bekend is. Natuurlijk kan ze die toegestuurd krijgen, maar dat staat nergens vermeld, dat dat gebeurt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2011, 16:53

Wat ze gedaan heeft weet ik natuurlijk niet maar jij had het over diploma en dat hoef je dus niet te overleggen/te hebben zeker bij Radbout Universiteit niet. Op die universiteit is het handig als je talen kent etc.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Marjo » 18 Okt 2011, 22:47

Maar je moet wel degelijk bewijzen dat je die talen kent door een vwo diploma of iets dergelijks te laten zien. Dat staat hierboven toch? Zo lees ik het toch!
Elke heeft dit niet, althans niet op papier. Ook geen ander toelatingsexamen gedaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Dettie » 18 Okt 2011, 22:59

Hoe later op de avond, hoe schoner volk... :D

Er staat bij de Radbout Universiteit:
Als je filosofie studeert, heb je veel profijt van een gedegen talenkennis. Verder is het gunstig als je beschikt over een globale kennis van de geschiedenis. Voor de vakken logica en taalfilosofie is enig wiskundig inzicht gewenst. Kennis van de filosofie op vwo-eindexamenniveau komt natuurlijk goed van pas, maar is niet noodzakelijk.

Ik zie er geen diploma in of dat je iets moet bewijzen dat je iets gestudeerd hebt. Er staat dat je bij filosofiestudie profijt hebt van... enz.
Niet dat je het moet hebben gedaan.

Dettie
die de kleurtjes ontdekt heeft

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Marjo » 19 Okt 2011, 09:40

Nee, dat snap ik wel, maar er geen enkele universiteit die zomaar mensen van de straat plukt. Je moet echt een papiertje kunnen overleggen dat je het vwo of een ander voorbereidende opleiding hebt afgerond.
Dat je vakkenpakket niet gericht hoeft te zijn op de studie filosofie, dat klopt, maar je niveau moet bewezen worden, om het zo maar eens te stellen.

Ook maar even gegoogled, het gaat om Lieden in het boek, dus deze quote ook:

Om een universitaire bacheloropleiding te mogen volgen, moet je in het bezit zijn van een diploma behaald aan een Nederlandse onderwijsinstelling. Daarnaast ben je voor sommige opleidingen verplicht om een bepaald profiel te hebben.
Het gaat om de volgende diploma’s:

een einddiploma/ getuigschrift vwo
een propedeuse of einddiploma wo
een propedeuse of einddiploma hbo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Dettie » 19 Okt 2011, 10:26

Het wordt nog wat zeg.

Aanmelden voor een bacheloropleiding

Als je in Leiden een bacheloropleiding wilt gaan volgen, moet je je aanmelden in Studielink. Voor de meeste studenten kunnen de diploma- en adresgegevens geautomatiseerd gecontroleerd worden en is aanmelding in Studielink voldoende.

Met Studielink kun je je inschrijving online regelen https://app.studielink.nl/vchfos/welcome.jsp

Dettie
die zich rotlacht om deze discussie, je hebt wat aangehaald Marjo met je opmerking! :D

-

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Marjo » 19 Okt 2011, 12:17

Nou ja, ik heb vijf studerende kinderen (gehad) en die hebben echt altijd fotokopieën en cijferlijsten moeten insturen! Dus dan is dat pas het afgelopen jaar veranderd.
Het jaar daarvoor heeft mijn dochter zich nog aangemeld, ook via die studielink, maar mèt papierwinkel.

Maar vooruit: Enne Koens heeft dan betere informatie dan ik!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Enne Koens: Vogel

Berichtdoor Marjo » 06 Nov 2011, 22:45

In de Volkskrant staat een recensie waarin ook nog wat aanmerkingen worden gemaakt op bepaalde slordigheden in het verhaal. Dingen die ik dan weer niet wist: er is geen Breedstraat in Leiden; 's nachts de Hortus in lijkt schier onmogelijk te zijn. Niets over de dingen die ik betwijfelde.
Overigens is het daar een boek voor young adults?? 16 plus?? Hoe komt die van Lenteren erbij?


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten