Diane Hammond - Hannah's droom
Diane Hammond - Hannah's droom
Samsom Brown zorgt al eenenveertig jaar met hart en ziel voor Hannah, de enige olifant van de noodlijdende Max L. Biedelman Dierentuin.
Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/diane-hammond
Dettie
Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/diane-hammond
Dettie
Re: Diane Hammond - Hannah's droom
Mooi. Een boek over dierenliefde spreekt mij altijd wel aan en als ik jouw beschrijving zo lees is dit een van de betere.
ja mooi boek, het werd gelukkig steeds net niet sentimenteel, dat zou jammer zijn geweest. De filmpjes zijn wél sentimenteel gebracht maar gelukkig spreekt het boek andere taal. Evengoed soms wel ontroerend maar niet zo tranentrekkend als de filmpjes.
Dettie
Dettie
Dit boek heb ik van de week uit de bieb meegenomen! En aan dochterlief gegeven, zij is van de olifanten.
Ik weet nog niet of ik het ook ga lezen.
Ik weet nog niet of ik het ook ga lezen.
O, dat hele sentimentele hoeft van mij ook niet hoor. Ik vind een boek mooier als het verhaal dat niet nodig heeft.
Vertel je dan nog wel even hoe dochterlief het vond?
Ben wel benieuwd.
Dettie
Ben wel benieuwd.
Dettie
Kan nog wel even duren, maar dat doe ik natuurlijk.
had je het ooit nog gelezen Marjo? (Het boek is vandaag het themaboek, vandaar dat ik hier even kijk.)
Ik vond het erg mooi, en nu ik de recensie herlees weet ik het verhaal ook weer helemaal.
Dettie
Ik vond het erg mooi, en nu ik de recensie herlees weet ik het verhaal ook weer helemaal.
Dettie
Volgens mij heb ik het wel gelezen, maar er nooit iets over geschreven. Ik weet er niet al te veel meer van.
ha jammer, ik was benieuwd hoe jij het vond. Ik twijfelde of jij het te zoet zou vinden.
Dettie
Dettie
Ik ben er nu in bezig en zo te zien hoef ik er dus geen bespreking van te schrijven. Niet dat ik dat altijd doe als ik iets gelezen heb, maar als een boek me erg raakt of aanspreekt, wil ik het nog wel eens doen. Maar ik kijk dan bij voorkeur toch wel eerst even of er al een bespreking van is. Als mijn mening niet al te zeer afwijkt, heeft het weinig zin om nog een bespreking te schrijven.
Ik vind het een mooi boek. De olifant, die eigenlijk steeds grijsje wordt genoemd is echt een persoon, zonder dat het een dier met menselijke trekjes wordt. Het menselijke zit meer in de mensen om het dier heen.
Wat ik in de bespreking mis is dat Max en Effie niet meer in leven zijn. Ze worden wel regelmatig in het boek genoemd, maar spelen in het heden geen rol meer.
Ik vind het een mooi boek. De olifant, die eigenlijk steeds grijsje wordt genoemd is echt een persoon, zonder dat het een dier met menselijke trekjes wordt. Het menselijke zit meer in de mensen om het dier heen.
Wat ik in de bespreking mis is dat Max en Effie niet meer in leven zijn. Ze worden wel regelmatig in het boek genoemd, maar spelen in het heden geen rol meer.
Er staat aan het begin van de bespreking dat Maxine geboren is in 1873 dus dan weet iedereen wel dat zij niet meer leeft. In de bespreking heb ik het ook over 1953 dan is de vrouw dus al 80. Ook heb ik het over de directrice Henriëtte. Maar je hebt gelijk, ik heb inderdaad niet specifiek genoemd dat zij niet meer leven.
Maar in mijn ogen doet het er voor het verhaal ook niet zo toe, het gaat om de olifant en haar verzorger. De directrice Henriëtte maakt het hen later moeilijk. Niet Maxine of Effie. (het is 7 jaar geleden dat ik dit las dus helemaal weet ik het verhaal niet meer, wel de grote lijnen)
Dettie
Maar in mijn ogen doet het er voor het verhaal ook niet zo toe, het gaat om de olifant en haar verzorger. De directrice Henriëtte maakt het hen later moeilijk. Niet Maxine of Effie. (het is 7 jaar geleden dat ik dit las dus helemaal weet ik het verhaal niet meer, wel de grote lijnen)
Dettie
Op zich is het ook duidelijk, maar daardoor komt het in de bespreking voor mij wat vreemd over, dat ze min of meer genoemd worden, alsof ze nog een rol in het boek spelen, terwijl ze alleen genoemd worden als het over het verleden gaat.
Ja maar die vrouw heeft de dierentuin opgezet, dus het is wel normaal dat ik haar noem. Dankzij haar is het sowieso mogelijk dat de dierentuin er is. De dierentuin heet ook Max L. Biedelman Dierentuin. Dan moet ik toch wel vertellen wie zij is.
Dettie
Dettie
Dat wel, maar Effie komt in de rest van het verhaal eigenlijk alleen maar als foto voor.
Maar misschien ben ik gewoon een beetje lastig.
Het boek bevalt in ieder geval wel en ik ben het volledig met de bespreking eens.
Maar misschien ben ik gewoon een beetje lastig.
Het boek bevalt in ieder geval wel en ik ben het volledig met de bespreking eens.
Ik weet niet meer in hoeverre Effie voorkwam in het verhaal, dus ik kan daar verder weinig over zeggen.
ja het is een prachtig verhaal hè, ik zat af en toe ook wel een traantje weg te pinken. Heb je het filmpje ook gekeken? Prachtig!
Dettie
ja het is een prachtig verhaal hè, ik zat af en toe ook wel een traantje weg te pinken. Heb je het filmpje ook gekeken? Prachtig!
Dettie
Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n filmpjeskijker. Ik lees liever.
Kijk dan maar na afloop van het lezen. Het is niet over dit boek, maar wel de aanleiding van dit boek. Echt de moeite waard, meer een documentaire.
Dettie
Dettie
Ik ben inmiddels wel wat verder in het boek en Max Biedelman duikt nu wel meer op. Er staat ook wat meer over Effie in. Grappig vind ik wel hoe Harriet zich als Max Biedelman verkleed en zich Maxime laat noemen, een naam waar de echte Max Biedelman een afkeer van had. Erg sympathiek is ze nog steeds niet, hoewel ze het wel moeilijk heeft gehad in haar jeugd.
Ik heb het boek uit en ik heb toch wel een probleem met de merkwaardige draai van Harriet.
Ze ontslaat Neva, laat de sloten op de schuur waar Hannah is opgesloten veranderen en ontzegt Sam de toegang tot Hannah. Vervolgens weet men de schuur van binnenuit te openen en loopt men met Hannah naar een andere locatie. Als ze daar is, komen Lavinia en Harriet en lijkt Harriet ineens achter de verhuizing van de olifant te staan. Dat komt toch wel een beetje vreemd over. Je zou eerder denken dat ze alles zou doen om de olifant terug te krijgen in de dierentuin.
Ze ontslaat Neva, laat de sloten op de schuur waar Hannah is opgesloten veranderen en ontzegt Sam de toegang tot Hannah. Vervolgens weet men de schuur van binnenuit te openen en loopt men met Hannah naar een andere locatie. Als ze daar is, komen Lavinia en Harriet en lijkt Harriet ineens achter de verhuizing van de olifant te staan. Dat komt toch wel een beetje vreemd over. Je zou eerder denken dat ze alles zou doen om de olifant terug te krijgen in de dierentuin.
Ik weet niet meer precies hoe het afliep Renate, zoals gezegd is het zeven jaar geleden dat ik het boek las en ik heb daarna alweer zoveel gelezen.
Wel weet ik nog dat de olifant huilde (of ben ik nu met een ander boek in de war) en dat de olifant uiteindelijk de vrijheid kreeg.
Kijk je het filmpje nog? Het gaat niet over het boek, wel gaf dit filmpje de aanleiding om het boek te schrijven. je vindt het vast mooi.
Dettie
Wel weet ik nog dat de olifant huilde (of ben ik nu met een ander boek in de war) en dat de olifant uiteindelijk de vrijheid kreeg.
Kijk je het filmpje nog? Het gaat niet over het boek, wel gaf dit filmpje de aanleiding om het boek te schrijven. je vindt het vast mooi.
Dettie
Die merkwaardige draai van Harriet viel me dus op. De olifant wordt naar de andere locatie vervoerd, waar ze met luid getrompetter van de andere olifanten begroet wordt en dat is het dus. Hoe het verder gaat met de andere hoofdpersonen is niet duidelijk. Harriet heeft het plan om de dierentuin op te knappen en min of meer in een soort monument voor Max Biedelman te veranderen. Over het idee om geld in te zamelen voor het transport van de olifant, lees je niets. Alles gaat eigenlijk ineens heel snel.
Neva wordt ontslagen
Sam wordt de toegang tot Hannah ontzegd en de sloten zijn veranderd
De olifant wordt snel weggehaald en naar een andere locatie gebracht
De olifant wordt naar het reservaat gebracht
Dit alles in een, of 2 hoofdstukken.
In ieder geval gaat het allemaal heel snel en dat komt een beetje vreemd over in het licht van wat er eerder allemaal gebeurd is. Er is geen toelichting op de merkwaardige draai van Harriet, niets meer over het geld dat bij elkaar zou moeten worden gebracht en het lijkt bijna of de auteur er snel een eind aan wilde maken.
Neva wordt ontslagen
Sam wordt de toegang tot Hannah ontzegd en de sloten zijn veranderd
De olifant wordt snel weggehaald en naar een andere locatie gebracht
De olifant wordt naar het reservaat gebracht
Dit alles in een, of 2 hoofdstukken.
In ieder geval gaat het allemaal heel snel en dat komt een beetje vreemd over in het licht van wat er eerder allemaal gebeurd is. Er is geen toelichting op de merkwaardige draai van Harriet, niets meer over het geld dat bij elkaar zou moeten worden gebracht en het lijkt bijna of de auteur er snel een eind aan wilde maken.