Selma Lagerlöf - Gösta Berling

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Selma Lagerlöf - Gösta Berling

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2011, 14:50

Een bijzonder verhaal rond de ex-dominee Gösta Berling maar geen boek voor mij. Waarom? Dat kun je in het verslag lezen

klik hier http://www.leestafel.info/selma-lagerloef

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Selma Lagerlöf - Gösta Berling

Berichtdoor berdine » 01 Sep 2011, 15:51

Goh...ooit, ooit heb ik het gelezen. Ik geloof dat ik het ook nog waarderen kon, maar er staat me helemaal niets meer van bij....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Selma Lagerlöf - Gösta Berling

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2011, 16:12

Ja ik zat al aan jou te denken als iemand die het denkelijk wel zou waarderen.
Het gaat nu naar een plek van bookcrossing waar alleen boeken van Scandinavische schrijvers liggen.
Ben benieuwd of iemand die het meeneemt er nog wat over te vertellen heeft.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Selma Lagerlöf - Gösta Berling

Berichtdoor Annemarie » 01 Sep 2011, 16:44

Is het dan omdat het boek al ruim een eeuw oud is dat de schrijfstijl minder aanspreekt denk je?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Selma Lagerlöf - Gösta Berling

Berichtdoor Dettie » 01 Sep 2011, 16:57

Nee het is het soort verhalen dat mij niet aanspreekt. Ik houd ook niet echt van sagen en legendes en daar doet dit me sterk aan denken. Het is heel knap geschreven en laat allerlei facetten van een mens zijn karakter zien maar er zitten ook bizarre, surrealistische stukken in. Een of ander gedrocht waarvan ze aannemen dat het de duivel is en zo. Het ligt gewoon aan mij, ik houd ook van recht voor z'n raap taal zonder allerlei uitweidingen over landschap en bijzondere eigenschappen.
Borderwijk was goed in dat korte en strakke, zoals in de boeken Karakter en Bint en dat is ook al vrij oud. (Karakter 1938) Bint (1934) dat lees ik rustig nog een paar keer.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Selma Lagerlöf - Gösta Berling

Berichtdoor Marjo » 01 Sep 2011, 17:41

Het is ook mijn boek niet denk ik. Om andere redenen.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Selma Lagerlöf - Gösta Berling

Berichtdoor Annemarie » 01 Sep 2011, 17:53

Bint heb ik gelezen op de Middelbare school. Karakter volgens mij ook. Die stijl vond ik ook mooi. Van mij mag het best wel surrealistisch worden zolang het allemaal nog wel aannemelijk is en niet te ver gezocht. Het verschilt bij mij per boek. Zoals bij "De Schaduw van de wind" van Carlos Ruiz Zafon. Daar vond ik alle beeldspraak en beschrijvingen prachtig. Maar bij aan ander boek kan het zomaar zijn dat ik het te overdreven vind.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten