Ellen Heijmerikx - Wij dansen niet

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Ellen Heijmerikx - Wij dansen niet

Berichtdoor Annemarie » 26 Aug 2011, 19:41

Dit is de tweede roman van Ellen Heijmerikx. Net als in haar debuut "Blinde wereld" gaat ook dit boek over het geloof. Wie de recensies van Dettie en Marjo leest (http://www.leestafel.info/ellen-heijmerikx) zal de raakvlakken al snel zien. De geloofsgemeenschap in "Wij dansen niet" komt ook oorspronkelijk uit Scandinavië.

Lees meer: http://www.leestafel.info/ellen-heijmerikx
Laatst gewijzigd door Annemarie op 12 Okt 2011, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2011, 19:54

Tjonge, een erg heftig verhaal zo te lezen. Ik krijg van jouw verslag al iets van... ongelofelijk! Hoe kan het!

Zoals je al schrijft zijn er wel raakvlakken met het eerste boek maar in het eerste boek is het meisje al ouder en kan ze alles beter overzien en kiest ze bewust voor zichzelf.
Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Annemarie » 26 Aug 2011, 19:58

Dit meisje heeft nog niks te kiezen en ze vertrouwt natuurlijk op haar ouders. Dat rotsvaste vertrouwen is juist zo verdrietig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Dettie » 26 Aug 2011, 20:07

Ja dat vind ik ook best schokkend, ouders beslissen en kinderen moeten volgen.
De meeste kinderen zijn zo trouw aan hun ouders en denken dat ouders het altijd wel weten dus volgens ze maar, terwijl ze eigenlijk wel voelen dat het raar is of niet klopt.
Dat geloof dat weet wat, soms levert het goede dingen op soms slechte. Dat fanatieke zoals in het boek is altijd wel eng.
Ik denk dat je 'Blinde wereld' ook mooi vindt. Is wel heel anders omdat het meisje zich daar losgemaakt heeft van de familie, maar wel mooi geschreven. Apart dat een eerste boek gaat over het loslaten en ouder meisje, terwijl het tweede boek veel dieper gaat zo te lezen. Het eerste boek was flink autobiografisch (niet alles) maar de schrijfster haar ouders gingen ook, vrij onverwacht, over tot een Noors geloof.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Annemarie » 26 Aug 2011, 20:12

Op het moment dat mensen niet meer voor zichzelf denken vind ik het al snel eng worden. In het boek weet Janne in het begin niet wat ze ervan denken moet maar ze ziet dat haar ouders helemaal opvrolijken. Haar moeder was altijd heel neerbuigend tegen haar vader en nu is ze veel liever. Dat is voor een kind natuurlijk een heel groot pluspunt. Vader groeit ook helemaal door zijn rol als heer des huizes. Tja, het is gewoon een heel zielig verhaal eigenlijk.

bejaardentehuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 Okt 2011, 19:37

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor bejaardentehuis » 08 Okt 2011, 19:44

dit boek is een belevenis van 50 jaar geleden. hoe is het nu dan met die vader en moeder en met deze gemeente?
wat is uiteindelijk de uitwerking hiervan geworden?
dat mis ik een beetje in het interview op de tv en ook in de gesprekken die ellen voert.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor WilV » 08 Okt 2011, 19:51

Ik begreep uit een interview dat ze maar heel af en toe contact heeft nu met haar ouders, maar wel met haar zus die wel bij de Noorse broederschap hoort maar veel milder in haar opvattingen is, dus misschien verschuift het wel wat in de loop van de generaties.

Ik heb het boek nog niet gelezen, dus inhoudelijk kan ik er nog weinig van zeggen.

Trouwens welkom!

groeten Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Annemarie » 08 Okt 2011, 20:26

De gemeente bestaat nog steeds. Ook in Nederland. Ik heb even "Noorse broeders" ingetypt in Google en er kwam van alles tevoorschijn. Tegenwoordig heet het officieel: De Christelijke Gemeente Nederland (CGN)

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Annemarie » 08 Okt 2011, 20:41

Ik heb een verslag van een interview gevonden waar het haar rechtstreeks wordt gevraagd:
http://reinswart.blogspot.com/2011/10/e ... man-4.html

Ze heeft er een paar dagen terug (op 4-10-2011) over verteld bij Pauw en Witteman. Is dit het interview waar jij het over hebt Willeke? Ze ziet haar ouders twee keer per jaar. Ook stelt ze dat "De teleurstelling dat een kind met het geloof breekt gaat altijd ten koste van de liefde en aandacht van de ouders."

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor WilV » 08 Okt 2011, 21:36

Ja precies dat heb ik gezien, ik wist niet meer waar. las ook een interview met haar toevallig, ze is erg in het nieuws momenteel.
Haar vorige boek heb ik trouwens wel gelezen, was dat geen debuut wat wij samen lazen toentertijd?

Groeten Willeke

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Annemarie » 08 Okt 2011, 22:06

Het vorige boek heb ik weer niet gelezen. Maar dat wil ik nog wel gaan doen. Dit tweede boek is in ieder geval erg mooi. Ik was er echt even ontdaan van.

Of het een samenleesboek is geweest weet ik niet dus ik speel de vraag even door.

bejaardentehuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 Okt 2011, 19:37

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor bejaardentehuis » 08 Okt 2011, 22:32

omdat ellen vertelt dat ze vrij kunnen worden van drift en ongeduld enz. dat zijn toch mooie eigenschappen?
als je op www.cgn.nl tikt, kun je er aardig wat over lezen. zoals iemand hierboven schrijft.
we leven nu 50 jaar later. dat maakt toch een groot verschil. we zijn zelf toch ook altijd in ontwikkeling
en wijsheid komt met de jaren is een uitspraak.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Annemarie » 08 Okt 2011, 22:45

Ik heb de website eerder vanavond ook bekeken. Het komt inderdaad wat moderner over maar toch lijkt me niet dat de grondslag veranderd is. Ik kreeg er eerlijk gezegd enorm de kriebels van. Uiteraard respecteer ik ieders mening over de CGN maar die van mij is zeker niet positief.

Kan ik uit uw bericht opmaken dat u daar anders over denkt?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2011, 10:30

Het is altijd moeilijk vind ik om een boek over geloof te bespreken omdat geloven en het geloof een erg gevoelig onderwerpen zijn voor veel mensen, voor je het weet heb je een verschil van mening of erger ruzie. Ik zal proberen zo neutraal mogelijk te blijven.

Wat ik begrijp uit dit boek is dat de schrijfster nu over een jonger kind schrijft. In haar eerste boek is het onderwerp eigenlijk hetzelfde, het Noorse geloof. Daarin doet ze afstand van het geloof mede op aandringen van haar broer.
Wat ik begrijp van dit boek is dat een broer opnieuw aanleiding is tot (een vreselijke?) actie. Welke weet ik niet en wil dat ook liever niet weten want dat verraad teveel denk ik voor mensen die het boek nog lezen moeten.

Wat ik uit dit verslag van Annemarie begrijp is dat de vader zijn kinderen slaat. Iets wat dan in feite goed wordt gepraat omdat hij slaat uit liefde, hij heeft het goed met ze voor. Dat gebeurde in het eerste boek ook, dat dingen die voor niet gelovigen vreemd zijn, voor de mensen die het Noorse geloof aanhingen wel konden.
Ik mis de moeder in het geheel. Maar ik heb dit boek (Wij dansen niet) niet gelezen dus ik weet niet of ze daar inderdaad weinig in voorkomt. Ik begrijp uit het verslag van Annemarie dat ze haar man volgde.
In het aangrijpende boek Knielen op een bed violen van Jan Siebelink volgt de vrouw ook haar man overigens.

Wel een mooi interview met Witteman. Wat me steeds weer opvalt is dat Ellen Heijmerikx vertelt zoals het was en de geloofsgemeenschap en haar ouders niet zwart maakt. Zij vertelt steeds dat zijzelf anders wilde en niet kon leven naar dat geloof.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Annemarie » 09 Okt 2011, 10:56

Je hebt helemaal gelijk Dettie. Dit onderwerp kan al snel tot nare discussies leiden. Geloof is inderdaad een gevoelig onderwerp. Dat ik mij niet kan vinden in dit geloof wil niet zeggen dat ik iemand die dat wel doet niet respecteer. Zelf ben ik niet gelovig maar in mijn vrienden- en kennissenkring heb ik allerlei mensen met uiteenlopende geloofsovertuigingen. We respecteren elkaar en kunnen vanuit dat respect ook goed met elkaar praten. Ook over het geloof en de verschillen tussen ons. Dat heeft nog nooit tot onmin geleid maar wel tot wederzijds begrip.

Soms is het moeilijk omdat er vanuit het geloof soms dingen worden gerechtvaardigd welke in mijn beleving niet gerechtvaardigd kunnen worden. Maar of dit forum een geschikte plek is om dit onderwerp uit te diepen betwijfel ik. Het zijn discussies die mondeling gevoerd moeten worden. Waarbij je elkaar aan moet kunnen kijken.

Wat ik zo mooi vind aan dit boek is dat het mensen aan het denken zet. En daar gaat het natuurlijk allemaal om. En daar moeten we het misschien maar bij laten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Dettie » 09 Okt 2011, 11:12

Zelf ben ik ook erg geïnteresseerd in allerlei geloofsvormen en lees er ook veel over. Christendom, het joods geloof, islam, hindoeïsme, boeddhisme etc. Er zijn in veel geloven punten die me aantrekken en punten die me niet aantrekken.
Maar net wat jij zegt, op een forum is dat lastig praten daarover want je ziet elkaar niet. Inhoudelijk over een geloofsboek praten kan wel maar het gaat gauw over in eigen meningen over een geloof ipv meningen over een boek. Heel lastig trouwens om een grens te trekken waar het nog over het boek gaat en waar de eigen mening komt over het geloof.

Maar ja. Vast staat dat dit tweede boek van Ellen Heijmerikx ook stof doet opwaaien.

Dettie
die nu verder gaat in haar boek over jodendom

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Annemarie » 09 Okt 2011, 11:25

Ik heb zojuist het eerste boek van dame Heijmerikx, Blinde wereld, gereserveerd bij de bieb. Alleen is het boek tot 1 december uitgeleend wat een beetje vreemd is omdat de uitleentermijn normaal gesproken vier weken is. Afwachten dus. Heeft ook geen haast.

bejaardentehuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 Okt 2011, 19:37

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor bejaardentehuis » 10 Okt 2011, 00:22

ik dacht eens na over de tijd dat ik zo klein was. ben nu 61.
het was in ons gezin, maar ook in zoveel andere gezinnen normaal dat, als ik stout was geweest, met de mattenklopper kreeg.
ik weet nog dat ik samen met mijn broertje in bed aan het dansen was. mijn moeder had al een paar keer gewaarschuwd.
en we wisten, als ze nu boven komt dan is het mis en krijgen we met de mattenklopper.
en daarom deden we donald ducken in onze pyamabroek en toen mijn moeder het door had, moest ze vreselijk lachen.
lichamelijke straf was in die jaren heel gewoon, gelovig of niet.
mijn zus ging naar het buitenland emigreren en schreef, mam, kunt u mij een mattenklopper sturen, want die hebben ze hier niet.

ik denk dat je het ook van die kant moet bekijken. in welke tijd gebeurde het. een corrigerende tik kan soms heel nuttig zijn,
maar omdat er zoveel kindermishandeling is, is het goed om het af te schaffen.

als je rechts op de cgn-site kijkt dan lees je dat er 1100 jonge mensen bij elkaar zijn voor een conferentie geloof ik.
hoe kan het dan dat daar toch nog zoveel jeugd is en dan in deze tijd? wat spreekt hen dan zo aan? dan moet daar toch wel iets veranderd zijn.

ik ging op google kijken naar noorse broeders en zag een gezin flietstra met heel veel kinderen. grootste gezin van nederland.
ik kreeg niet de indruk dat al die kinderen zo ongelukkig zijn. er zal in die vijftig jaar toch ook een soort groei zijn geweest.
ik kan me niet voorstellen dat het er daar nu nog zo barbaars aan toe gaat. ik vind alles wel eenzijdig. alleen uit het verleden.
ja, toen was het zo en dat was ook vreselijk. had niet zo moeten gebeuren.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Annemarie » 10 Okt 2011, 09:23

Dit boek gaat in de eerste plaats over het meisje Janne dat opgroeit in een gezin dat zich aansluit bij de Noorse broeders en hoe dat ging in die tijd. Het slaan van de kinderen was iets dat de ouders voorheen nooit deden. Ze deden het omdat derden hen dat opdroegen. Daar ligt de nadruk op.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2011, 10:01

De avonden van Gerard Reve geeft in feite ook een tijdsbeeld over hoe het toen was en er zijn heel veel boeken, fictie en non-fictie, verschenen die over bepaalde periodes gaan. Gelukkig wel! Ik zou ze niet willen missen. Het geeft weer hoe er in een bepaalde tijd geleefd en gedacht werd.
Ik ben nu 55 en streng gelovig opgevoed (katholiek) wat ik ook niet prettig vond en heb ook de tijd meegemaakt dat vrouwen met hoofddoek of hoedje in de kerk moesten verschijnen. Mannen moesten daarentegen hun hoed af doen. Iedereen weet hoe erg de katholieke kerk in Nederland veranderd is, maar toch vind ik het wel prettig om te lezen over die tijd.

Ik denk dat Ellen Heijmerikx gewoon ook over een bepaalde periode heeft willen vertellen, wat alleen al uit geschiedenisoogpunt heel interessant is.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Annemarie » 10 Okt 2011, 10:08

En anders wordt het ook een onhandig dik boek ;)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Dettie » 10 Okt 2011, 10:28

Annemarie schreef:En anders wordt het ook een onhandig dik boek ;)


Haha ja ook dat!

Dettie

bejaardentehuis
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 Okt 2011, 19:37

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor bejaardentehuis » 10 Okt 2011, 13:11

wat ik me af vraag is, als het fictief geschreven is, dan is het gemakkelijk om alles als waarheid aan te nemen en zo'n hele gemeente er op aan te kijken..
natuurlijk geloof ik wel dat zij veel dingen zo ervaren heeft, maar in een interview met een krant zei ze, ik dacht dat het niet spannend genoeg was
en dat ik er misschien een moord in had moeten schrijven.
wanneer houd fictie op en wat is waarheid?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Wij dansen niet - Ellen Heijmerikx

Berichtdoor Marjo » 11 Okt 2011, 08:10

Dit laatste heeft ze inderdaad gezegd toen ze de debutantenprijs won over haar eerste boek.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten