Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 30 Jul 2011, 19:37

Een knap geschreven debuut over een gebeurtenis van jaren geleden dat meer impact heeft dan gedacht.

Lees meer: http://www.leestafel.info/gerdien-verschoor
Laatst gewijzigd door Annemarie op 30 Jul 2011, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De draad en de vliegende naald (debuut)

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2011, 19:57

Wat een prachtige recensie Annemarie. Je beschrijft het allemaal heel beeldend. Mooi en indringend verhaal zo te lezen.

Ik vind de voorkant van het boek trouwens wel weerzinwekkend. Ik zou het bij voorbaat al niet oppakken daardoor. Het zal vast verwijzen naar de inhoud (vleugellam?) Maar dat is natuurlijk mijn mening, wie weet dat andere mensen die kaft niet zo weerzinwekkend ervaren.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: De draad en de vliegende naald (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 30 Jul 2011, 20:05

Hoi Dettie,
Dank voor het compliment. Het is echt een knap debuut. Er staat een verhaal over engelen in dus ik denk dat daar die vleugel vandaan komt maar helemaal zeker weet ik het ook niet.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: De draad en de vliegende naald (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 30 Jul 2011, 20:14

Ik heb inmiddels een mailtje over de voorkant gestuurd naar mevrouw Verschoor. Nu wil ik het weten ook ;) Nu maar hopen dat ze een antwoord stuurt en onze vraag beantwoord wordt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: De draad en de vliegende naald (debuut)

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2011, 20:19

O geweldig dat je dat gedaan hebt! Ik ben ook erg benieuwd!

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: De draad en de vliegende naald (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 30 Jul 2011, 20:23

Afwachten maar!

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: De draad en de vliegende naald (debuut)

Berichtdoor Marjo » 30 Jul 2011, 22:00

Misschien wil je de onderwerptitel aanpassen? Schrijfster erbij zetten bedoel ik..
Ik twijfel ik twijfel...zou dit iets voor mij zijn of toch niet..

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: De draad en de vliegende naald (debuut)

Berichtdoor Annemarie » 30 Jul 2011, 22:15

Marjo schreef:Misschien wil je de onderwerptitel aanpassen? Schrijfster erbij zetten bedoel ik..


Oeps, ik heb het aangepast.

Ze heeft ook een website namelijk http://www.gerdienverschoor.nl
Misschien kun je daar nog een beetje meer de sfeer van het boek opsnuiven om te bepalen of het wat voor je is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2011, 22:47

Dit vond ik nog op de site van Gerdien verschoor:

De draad en de vliegende naald is uit. Gisteren, op de dag van de boekpresentatie, lag de etalage bij de Zutphense boekhandel Van Someren en Ten Bosch vol met Scharrelaarsvleugels. Ondertussen kwam er een mooie mail binnen van ontwerper Herman van Bostelen, waarin hij schreef: ‘Het was me een genoegen de vleugel te kunnen gebruiken voor dit omslag.

Het is dus de vleugel van een scharrelaar, zegt me nog niets overigens, misschien jou wel Annemarie? Komt die vogel in het boek voor?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Annemarie » 31 Jul 2011, 09:12

Nee, dat zegt me zo niets. Misschien heb ik iets gemist? Er kwam wel iets over vogels in voor maar dat waren volgens mij duiven.

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Marjo » 31 Jul 2011, 11:57

Ik lees op die website dit:

'Om te kunnen bestaan, hebben de dingen een naam nodig. Wat naam verliest, bestaat niet meer. Tijdens de eerste les typografie, leg ik de studenten uit dat je de tienduizenden lettertypes die beschikbaar zijn, van elkaar kunt onderscheiden zoals je vogels van elkaar kunt onderscheiden.

Wie zich er niet bewust van is, ziet ganzen vliegen. Wie hun naam kent, begrijpt dat het kolganzen zijn. Wie er over gelezen heeft, weet dat ze uit Siberië komen.'

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2011, 12:13

Die laatste zin is mooi gezegd en helemaal waar maar ik vraag me af of het ook slaat op die scharrelaar. Dit staat o.a. op internet over scharrelaars
---

Afbeelding

SCHARRELAAR
Deze fors gebouwde, blauwe vogel met kastanjebruine rug wordt meestal gezien, zittend op een goed overzicht biedende uitkijkpost in een boom, op een paal of telefoondraad. Hij let op grote insekten op de grond, slaat plotseling zij lange, brede vleugels uit tijdens de uitval om ze te bejagen, en keert dan weer terug naar zijn uitkijkpost. Langsvliegende insekten worden ook uit de lucht geplukt. In het broedseizoen vliegt het baltsende mannetje hoog de lucht in, stijgt steil op, en voert wervelende duikvluchten uit waarbij zijn vleugelkleuren opvallen. Deze balts gaat vergezeld van krassendeen ratelende kreten. Broedparen verdedigen hun territorium, maar voor ze wegtrekken vormen ze groepen.
NEST Kale holte in een boom, een enkele keer op oever of klif.
VERSPREIDING Broedt in delen van Europa en N.-Afrika. Overwintert tot Z.-Afrika.

http://www.complete-encyclopedie.nl/Die ... harrelaar/

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Annemarie » 31 Jul 2011, 12:18

Wel een heel mooi vogeltje. Nu snap ik de kleuren van de vleugel op de voorkant ook.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2011, 12:25

De draad en de vliegende naald


Zou die vliegende naald op de vogel slaan? bedenk ik me ineens.
Begrijp jij die titel Annemarie?

Op de voorkant staat een vleugel van het vogeltje op de foto daarom vind ik het ook zo'n onaantrekkelijk voorkant. Zo'n afgehakte vleugel spreekt mij niet echt aan.

De Tweede Wereldoorlog verandert het leven van Julia voorgoed. Midden in de nacht ontvlucht ze met haar ouders en zusje hun thuisland Polen. Het is 1939 en ze is nog maar twaalf jaar oud. Tijdens deze vlucht, naar Siberië, raakt Julia haar zusje Nina kwijt.

Misschien staat die vleugel wel voor het zusje... Ze voelt het alsof er een deel kwijt is?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Annemarie » 31 Jul 2011, 12:32

Dettie schreef: Zou die vliegende naald op de vogel slaan? bedenk ik me ineens.
Begrijp jij die titel Annemarie?


De titel wordt in het boek verklaard. Ergens staat iets van: Ze voelt zich als een draad dat door een vliegende naald wordt voortgetrokken. Niet letterlijk maar zoiets. Ze heeft dus niet de regie. De naald bepaalt waar de draad heengaat.

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Annemarie » 31 Jul 2011, 12:41

Hier staat ook nog wat: http://www.gerdienverschoor.nl/ook-nog/#TITEL6
maar het is me nog steeds niet duidelijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2011, 13:02

Nee, dat maakt het ook niet duidelijk, er wordt alleen vertelt over de mooie en tegelijk gruwelijke afbeelding van Dürer

Met Herman van Bostelen heeft Dürer een nieuwe navolger gevonden. Voor het omslag van De draad en de vliegende naald heeft hij de vleugel als een beeldend citaat gebruikt. Omwille van de compositie heeft hij de vleugel gekanteld afgebeeld. Als je het boek in handen hebt, kijk dan nog eens goed. En zie hoe de schoonheid van de veren, in al die tinten blauw en groen, contrasteert met de rode en bruine kleuren van de wond op de plaats waar de vleugel is afgerukt. De Blaurackeflügel: prachtig en gruwelijk tegelijk.


Maar wat het met het verhaal in het boek te maken heeft weten we inderdaad nog steeds niet.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Annemarie » 31 Jul 2011, 13:09

Misschien heeft het met Gerdien Verschoor zelf te maken?

Dit staat op haar website: "Gerdien Verschoor (1963) is directeur van CODART, een internationale netwerkorganisatie voor museumconservatoren van Nederlandse en Vlaamse kunst. Daarvoor werkte ze als cultureel attaché op de Nederlandse ambassade in Warschau, de stad waar De draad en de vliegende naald zich afspeelt"

Marjo
Berichten: 25851
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Marjo » 31 Jul 2011, 13:12

Ik word wel steeds nieuwsgieriger naar dit boek, zeker als iedere keer dat vogeltje voorbij komt..

gertoldenbeuving
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 Jul 2011, 13:16

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor gertoldenbeuving » 31 Jul 2011, 13:20

Prachtige beschrijving van een schitterende roman. Een mooie beschrijving van de Scharrelaarsvleugel op de omslag is te vinden op www.gerdienverschoor.nl/ooknog

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Annemarie » 31 Jul 2011, 13:50

Ik heb een reactie van de auteur op mijn vraag over de omslag gekregen. Nu weten we het dus. Heel erg vriendelijk van mevrouw Verschoor.

Dit is wat ze schrijft over de omslag:
Wat je ziet, is de vleugel van een scharrelaar, een vogel die in Nederland overigens niet voorkomt. De Duitse kunstenaar Albrecht Durer maakte aan het begin van de zestiende eeuw (!) de aquarel die je op het omslag ziet.

Op mijn website, onder het kopje "Ook nog", staan twee teksten over het omslag, een "kunsthistorische" toelichting van mijzelf, en een toelichting van de ontwerper, Herman van Bostelen:
http://www.gerdienverschoor.nl/ook-nog/
(je moet even naar beneden scrollen om bij de teksten te komen).

De vleugel is geen directe verwijzing naar de engelen en de stenen, maar ik zie het meer als een symbool van plotseling afgebroken leven: de schoonheid van het leven zelf (de prachtige kleuren van de vleugel) en de gruwelijkheid van het afgebroken worden. Maar lees vooral de tekstjes even.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2011, 13:54

De vleugel is geen directe verwijzing naar de engelen en de stenen, maar ik zie het meer als een symbool van plotseling afgebroken leven: de schoonheid van het leven zelf (de prachtige kleuren van de vleugel) en de gruwelijkheid van het afgebroken worden. Maar lees vooral de tekstjes even.


En denk je dat plotselinge afgebroken leven verwijst naar dat verdwenen zusje Annemarie?

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Annemarie » 31 Jul 2011, 14:12

Dettie schreef:En denk je dat plotselinge afgebroken leven verwijst naar dat verdwenen zusje Annemarie?


Het zal in de eerste plaats verwijzen naar dood van haar zoon. Maar inderdaad kan het ook verwijzen naar de verdwijning van het zusje. En naar het feit dat het leven zoals het was, werd afgebroken door de oorlog. Nu we de symboliek achter de omslag weten is het erg goed gekozen vind ik.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2011, 14:20

Nu we de symboliek achter de omslag weten is het erg goed gekozen vind ik.


Ja dat misschien wel maar we hebben wel lang moeten zoeken naar die symboliek en dat lijkt me toch niet de bedoeling als je een boek gelezen hebt of ziet.

Persoonlijk vind ik de kaft dus niet prettig, of anders gezegd het trekt niet aan, zo'n afgerukte vleugel, ook al is het prachtig geschilderd door de meester Dürer.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Gerdien Verschoor - De draad en de vliegende naald (debu

Berichtdoor Annemarie » 31 Jul 2011, 14:22

Nog even over de titel. Hier staat het (mooie!) gedicht waarop de titel is geïnspireerd: http://www.gerdienverschoor.nl/wordpres ... -leven.pdf


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten