Tjark Kruiger - Spiegelpaleis (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Tjark Kruiger - Spiegelpaleis (debuut)

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2011, 15:55

Tja wat zal ik zeggen. Bizar verhaal en eindeloze argumentaties over van alles en nog wat.
Niet mijn favoriet, met heel veel moeite uitgelezen.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/tjark-kruiger

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tjark Kruiger - Spiegelpaleis (debuut)

Berichtdoor Marjo » 18 Jul 2011, 19:22

Inderdaad, mannen die op vrouwen vallen, die zeggen niet 'schattig' of het moet ironisch bedoeld zijn!
Eh, hoe zit dat met die vertalers??? Snap er niks van.
En: weer een toneelroman. Dat is de derde in deze debutenlijst!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tjark Kruiger - Spiegelpaleis (debuut)

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2011, 08:03

Marjo schreef:Inderdaad, mannen die op vrouwen vallen, die zeggen niet 'schattig' of het moet ironisch bedoeld zijn!
Eh, hoe zit dat met die vertalers??? Snap er niks van.
En: weer een toneelroman. Dat is de derde in deze debutenlijst!


Nee, het is niet ironisch bedoeld, zeker niet. Vooral die Leopold praat steeds zo als hij niet in gezelschap van Bender is. En dat rijmt niet met de gesprekken die de mannen met z'n tweeën voeren. Daarin filosoferen ze over van alles en is de taal heel anders.
Dat met die vertalers is precies wat ik bedoel.
Vertaler 1 vertaalt een boek van een Russische schrijver.
Vertaler 2 vertaalt hetzelfde boek maar weet niet dat vertaler 1 daar ook mee bezig is.
Vertaler 1 is sneller dan vertaler 2 en hij biedt zijn vertaling aan bij een uitgever. Het boek wordt in de vertaling van nr 1 uitgegeven.
Vertaling 2 is beter maar wordt niet uitgegeven omdat vertaling 1 al verschenen is.
Dit 'gedoe' heeft totaal geen functie in het verhaal.

Wat is een toneelroman? Een roman over toneelspelen?
In dit boek begint het met een toneelspeler maar naderhand werkt die Leopold bij N.I.M. en dat is de hoofdmoot van het boek, toneelspelen is ondergeschikt. Leopold kreeg de baan aangeboden omdat hij zo goed de oplichter speelde, dan moest hij dat oplichten ook wel in zich hebben, anders had hij het niet zo goed kunnen spelen volgens Bender.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Tjark Kruiger - Spiegelpaleis (debuut)

Berichtdoor Marjo » 19 Jul 2011, 08:06

Ik noem het maar een toneelroman: inderdaad, acteurs en actrices in de hoofdrol. Ze hoeven er in het verhaal hun brood niet mee te verdienen, dus ik krijg vaak het idee dat dat een autobiografisch element is. De schrijver is er niet in geslaagd een carrière te maken in de toneelwereld en is maar gaan schrijven. Zoiets.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tjark Kruiger - Spiegelpaleis (debuut)

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2011, 08:11

Tjark Kruiger is van oorsprong taalwetenschapper met argumentatietheorie als specialiteit.

Dat is dus goed te merken in het boek, de argumentaties vliegen om je oren. Uiteindelijk spits het zich toe op het geloof/religie dat als iets negatiefs moet worden gemaakt. Het geloof/religie moet een slecht imago krijgen.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten