Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Berichtdoor Marjo » 18 Jul 2011, 11:18

Vreemd boek dat je toch aan het denken zet.
Misschien is dit wel beklemmend Dettie: levens van willekeurige mensen die nergens vandaan komen en ook nergens naar toe gaan.

Lees meer: http://www.leestafel.info/erik-nieuwenhuis

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Berichtdoor Dettie » 18 Jul 2011, 16:40

Toch weet je het niet beklemmend te brengen. Zoals jij het vertelt ga je toch gelijk puzzelen, de schakels van de ketting aan elkaar proberen te krijgen. Het lijkt een verhalenbundel maar dat is het niet? (Omdat je toch duidelijk over een roman spreekt.)

marjo schreef:Echt doordringen in de levens van deze personages is er niet bij, het blijft fragmentarisch.

In korte flitsen maken we kennis met de personages, die dan langzaam ook een beetje laten zien wie ze zijn doordat ze herinneringen ophalen


Spreek je jezelf nu niet tegen? In de ene zin zeg je dat je ze niet leert kennen en even verderop dat ze zich langzamerhand laten zien. Of bedoel je het anders dan hoe ik het opvat?

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Berichtdoor Marjo » 18 Jul 2011, 19:19

Het is geen verhalenbundel, absoluut niet. De stukjes zijn soms een halve pagina, soms langer, en ergens raken ze elkaar. Heel leuk vind ik bijvoorbeeld dat de kamer van de IC beschreven wordt: er hangt een schilderij van Halbert. En verderop kom je die schilder dan als personage tegen, als hij als alfahulp bij de oude mevrouw komt. En een vriend Christian opzoekt op een feest. Maar die is dan net weggegaan. Later weten we waarnaar toe. Enz..

Je krijgt geen echt beeld van wat voor soort mensen het zijn, maar als je aanvankelijk nog niet meer weet dan een situatie of een naam, dan wordt dat verderop beter, omdat ze dan dingen gaan meemaken. Maar je kan niet stellen dat het psychologische schetsen zijn.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Berichtdoor Dettie » 19 Jul 2011, 07:35

Nou zit ik de hele tijd te denken waarin zoiets ook geschreven werd. Het was ook een debuut maar dan wel een verhalenbundel daarin was een meisje dat op de kunstacademie zat en naderhand kwam zij in een ander verhaal ook weer terug, en iets met een vissenkom die in een ander verhaal terugkwam. Maar welk boek dat was? Dat weet ik niet meer, maar apart was het zeker.

Als ik jouw verslag zo lees lijkt het net of iemand een lange wandeling maakt en onderweg iedereen tegenkomt of even binnenloopt bij iemand.
Maar zo makkelijk zit het vast niet in elkaar.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Berichtdoor Marjo » 19 Jul 2011, 08:07

Dat gevoel had ik ook: ik heb vaker zoiets gelezen. Maar ik weet het niet meer. En het blijft leuk, het leest heel afwisselend.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Berichtdoor berdine » 19 Jul 2011, 11:40

Klinkt leuk!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2012, 12:20

Ik zie nu dat Nieuwenhuis eerder Woordsoep heeft geschreven.

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... t_overview

Volgens Bol valt Woordsoep onder Literatuur-verhalen.
Een gat in de lucht is dan toch geen debuut?
Een verhalenbundel telt toch ook mee als debuut? Of zouden ze dit als non-fictie zien?

Hier is een recensie van Woordsoep

http://www.athenaeum.nl/recensies/erik- ... -woordsoep

Dettie
die in de war raakt van dit soort gedoe...

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Berichtdoor Marjo » 06 Mar 2012, 13:43

Ze zouden hier eens echt duidelijk over moeten zijn, dat ben ik helemaal met je eens.
Menigeen debuteert op deze manier twee of zelfs drie keer, dat moet niet kunnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Berichtdoor Dettie » 06 Mar 2012, 15:19

Overal staat bij het boek Woordsoep... Genre: Literatuur - Verhalen

Is dat nu zo moeilijk om even na te kijken voordat een schrijver als debutant aangekondigd wordt?

Dettie
die voor zich uit loopt te mopperen daarom.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Berichtdoor Marjo » 02 Jul 2012, 13:05

'Woordsoep' is wel even ter sprake gekomen, gisteren bij de interviews met de debutanten, maar geen mens die twijfelde over 'een gat in de lucht' als zijnde geen debuut.
Ik probeer me nu te herinneren wat hij zei over een tweede boek, maar helaas: er is zoveel gezegd, ik ben het kwijt.
Geen punt denk ik, dat boek komt er toch wel. Najaar waarschijnlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Erik Nieuwenhuis: Een gat in de lucht (debuut)

Berichtdoor Dettie » 02 Jul 2012, 13:32

Toch raar dat er kennelijk verschillend gedacht wordt over debuten.
De ene verhalenbundel is wel een debuut en de andere niet. Bij Woordsoep is sprake van verzamelde columns.
Misschien dat zoiets niet als verhalen gezien worden.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten