Als die aardige Willem-Alexander en Maxima tijdens hun jaarlijkse persmoment samen met hun drie schatjes vriendelijk in de camera staan te zwaaien, mis je soms stiekem wat van die ouderwetse Koninklijke grandeur. Zoals in het 16e eeuwse Engeland, toen Koning Henry de 8e nog gewoon zijn belangrijkste minister ’s nachts uit bed liet roepen als Hij eng gedroomd had. Het hele land van geloof liet veranderen als Hij van zijn vrouw wilde scheiden omdat Hij een nieuw popje op het oog had. Mensen die wat moeite hadden met deze verandering levend liet verbranden. Het nieuwe popje ongenadig de schuld gaf als zij het waagde een dochter te baren in plaats van een zoon. En ga zo maar door.
Willem Alexander is vast veel liever voor Maxima dan Henry VIII voor Anne Boleyn, zelfs nu de hoop op een zoon is vervlogen. Maar het verhaal van de Engelse Tudorkoning is natuurlijk véél interessanter dan het leven van de Oranjes. Hilary Mantel neemt je in het schitterende boek Wolf Hall mee in de bizarre wereld van het 16e eeuwse Engelse hof, met al z´n sleaze & dirt, al z´n pracht en al z´n macht. Je kijkt mee met Henry´s hoogbegaafde adviseur Thomas Cromwell, en ziet hoe die zich ondanks zijn lage komaf gewiekst opwerkt. Het is geen wonder dat Mantel voor Wolf Hall zoveel prijzen won, want het is alsof je er als lezer zelf bij bent. En dat maar liefst 674 pagina´s lang! Wolf Hall is wéér een topper in de serie Grote Verhalenvertellers. Nu maar hopen dat er ooit een vervolg uitkomt.
Hilary Mantel - Wolf Hall
O dat je het uit hebt! Ik heb het boek ook, zelfs als recensieboek, maar ik hik juist altijd tegen die enorme hoeveelheid pagina's aan. Ook al wordt het goed verteld.
Ik had me heilig voorgenomen dit boek vóór het nieuwe jaar gelezen te hebben, ik hoop dat het lukt. Bedankt voor jouw bericht, het geeft weer moed!
Dettie
Ik had me heilig voorgenomen dit boek vóór het nieuwe jaar gelezen te hebben, ik hoop dat het lukt. Bedankt voor jouw bericht, het geeft weer moed!
Dettie
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”