welk boek gaan we samen lezen in december/januari?

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

welk boek gaan we samen lezen in december/januari?

Berichtdoor Dettie » 23 Nov 2010, 10:35

Welk boek willen jullie samen gaan lezen?

Er kunnen maximaal 3 titels opgegeven worden.
Graag met een korte beschrijving en het aantal pagina's erbij.

Dettie

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » 23 Nov 2010, 14:19

Marianne Frederiksson, Maria Magdalena

Aan het begin van haar roman Volgens Maria Magdalena geeft Marianne Frederiksson een verantwoording voor haar boek. Bij haar speelt de vraag: hoe werd de barmhartige Jezus, wiens voornaamste boodschap vergeving en barmhartigheid was, de veroordelende God. Hoe kon het dat de resolute manier waarop hij afstand nam van priesters en schriftgeleerden toch de basis legde voor een godsdienst van strakke regels, overheersing en hiërarchie? Het bracht haar op studie van theologie, godsdienstgeschiedenis, mythologie en Griekse filosofie.. ze begreep door de studie, dat tegenstrijdigheden in het christendom voortkomen uit het conflict tussen de joods-christelijke gemeenschap on Jeruzalem en de apostelen, die met hun boodschap de wereld van de heidenen in gingen. De christen-joden eisten de heidenen, dat ze eerst joods zouden worden inclusief de navolging van de wet en de besnijdenis. De strijd is volgens Fredriksson gewonnen door de missionarissen met Paulus voorop. De overwinnaars schreven de geschiedenis: de evangeliën met hun anti-joodse tendensen. In het evangelie van Maria Magdalena treft Frederiksson een vrij mens aan, die open stond voor andere meningen en geen vooroordelen had, die op de hoogte is van zowel het Joodse als het Griekse denken. (http://www.elghilversum.nl/Artikelen/MariaMagdalena.aspx)

319 blzn.

Lezer100
Lezer100

jeanette
Berichten: 291
Lid geworden op: 27 Apr 2008, 11:45

Berichtdoor jeanette » 23 Nov 2010, 23:17

Mijn voorstel: de nieuwste roman van Nicole Krauss, Het grote huis, 342 blz.

Centraal in deze veelgelaagde roman staat een oud bureau, dat wordt gezocht door een oude joodse antiquair, maar ondertussen in het bezit komt van veel verschillende mensen, zoals een oude man die ontdekt dat zijn vrouw al die jaren een groot geheim voor hem verborgen heeft gehouden, een meisje dat zich afvraagt wat haar vriend precies drijft, en een jonge schrijfster die door het verlies van haar bureau opeens ook het doel van haar bestaan kwijt lijkt te zijn. Langzaam maar zeker wordt duidelijk hoe deze verhalen met elkaar verbonden zijn, hoe de personages in verschillende verhalen voorkomen en hoe het bureau in verschillende levens heeft ingegrepen. Belangrijker nog dan deze complexe plotlijn zijn de thematiek van het voorgoed voorbije verleden en de sfeer van verlies die worden opgeroepen door de melancholieke stijl, de lang uitgesponnen herinneringen en de soms bijna beangstigende onbereikbaarheid van de diverse personages. Een bepaald niet eenvoudig, maar zeer aangrijpend en extreem knap geschreven roman, uitstekend vertaald. Gebonden; vrij kleine druk. (Informatie bibliotheek).

Jeannette

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 24 Nov 2010, 20:16

Ik heb zowaar ook een voorstel :D :

De laatste brief - Sarah Blake
1940. De Amerikaanse radiojournaliste Frankie Bard verslaat vanuit Londen als eerste vrouw de oorlog. Terwijl er elke nacht bommen vallen en joodse vluchtelingen in paniek door Europa vluchten, probeert Frankie het juiste verhaal te vinden dat Amerika tot actie zal bewegen. Aan de andere kant van de oceaan, in Franklin, Massachusetts, luistert Iris James naar Frankies uitzendingen. Ze weet dat het een kwestie van tijd is voor de oorlog ook haar dorp bereikt en als chef van het postkantoor ziet ze het als haar taak om andermans geheimen te bezorgen en te bewaren. Ook het doktersechtpaar Will en Emma Fitch luistert elke avond naar Frankie. Wanneer Will besluit haar woorden ter harte te nemen en naar het front te gaan, botsen de levens van de drie vrouwen op onverwachte wijze. De laatste brief is een verhaal over sterke vrouwen, de impact van oorlog en het belang van nieuws. Zelfs nieuws dat nooit de geadresseerde bereikt.

384 blz.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 25 Nov 2010, 22:02

Ik heb wel een titel, maar ik zeg er meteen bij dat het een enorme pil is;

De kathedraal van de zee van Illdefobso Falcones,

Begin veertiende eeuw. Wie erin slaagt een jaar en een dag binnen de stadsmuren van Barcelona te wonen, is een vrij mens volgens het plaatselijk recht. De Catalaanse boer Bernat glipt door de poort naar binnen en redt zo zijn babyzoon Arnau van een leven als lijfeigene. Het kind groeit op in de bruisende binnenstad, waar een kathedraal in aanbouw is: de Santa María del Mar. Samen met zijn boezemvriendje Joan werkt hij mee.
In de loop der jaren gaat het Arnau als vrij man voor de wind: hij overleeft honger, oorlog en zelfs de zwarte dood. Maar dan belandt hij door verraad in de kerkers van de Inquisitie. Wat is zijn vroegere vriendschap met Joan nog waard?

De Spaanse auteur van deze omvangrijke historische roman - zijn debuut - is advocaat in Barcelona. De roman speelt zich af in en rondom Barcelona tussen 1320 en 1384. De fictieve hoofdpersoon is Arnau Estanyols, die als horige werd geboren, geleidelijk op de maatschappelijke ladder opklimt tot de adelstand, maar ook met veel leed en conflicten wordt geconfronteerd. Tegenover minpunten als overdadige melodramatiek en te weinig psychologische diepgang staat een welgekozen opeenvolging van verwikkelingen die de spanning tot het eind laten voortduren. Aan het internationale succes zal de weergave van de vrij nauwkeurig gevolgde historische context aanzienlijk hebben bijgedragen. De beschrijvingen van de milieus van Catalaanse boeren, ambachtslui, kooplieden, geldwisselaars en adel, politieke verwikkelingen en sociale en religieuze tegenstellingen zijn kleurrijk; met een ereplaats voor de Santa Maria del Mar uit de titel, waarvan de bouwgeschiedenis verstrengeld is met Arnau's levensloop.


650 bladzijdes, dus een enorm dikke pil
en ik zag dat de voordrachten hierboven ook mooi waren, dus ik lees ook met heel veel pelzier een van díe boeken mee.

Groetjes
Willeke

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2010, 22:32

Ik kreeg een mailtje van Ellen, zij kon niet op het forum komen.

Zij wilde De liefde dus van Joke Hermsen nomineren

De liefde dus - Joke Hermsen

Parijs, zomer 1785. In de stad heerst een grimmige sfeer. Onder het hongerende volk groeit de onvrede over de decadente levensstijl van het koningspaar, dat geleidelijk zijn macht begint te verliezen.

Aan de vooravond van de Franse Revolutie reist de Nederlandse schrijfster Belle van Zuylen vanuit Zwitserland af naar dat roerige Parijs, op de vlucht voor een onmogelijke liefde. Zij is volwassen en ongelukkig getrouwd met een saaie aristocraat, de minnaar die ze achterlaat nog jong en beloofd aan een andere vrouw.

Met een gedurfde structuur - brieven, dagboekfragmenten en romanvorm - schrijft Hermsen over de duisterste periode in het leven van Belle van Zuylen. De dagboeken waaraan zij in haar brieven refereert zijn nooit gevonden.

Biblion:

In een boeiende, knap gecomponeerde roman weet de schrijfster en filosofe Joke Hermsen (1961) een verrassend licht te werpen op een tot nu toe duister gebleven jaar uit het het leven van de 18de-eeuwse schrijfster Isabelle Tuyll van Serooskerken, meer bekend als Belle van Zuylen. Getrouwd met een veel oudere, wat saaie, adellijke man, Charles de Charriere, vat zij een vurige liefde op voor een veel jongere man. Het vuur is wederzijds, maar hij is echter verloofd en aanvankelijke kan hij op bevel van zijn vader die verloving niet opgeven. Stukken dagboek, brieven, verslagen van een boottocht naar Amerika wisselen elkaar af. Bijzonder goed heeft de schrijfster de (Nederlandse) taal en sfeer van de vooravond van de Franse Revolutie tot uitdrukking weten te brengen. De roman, die voor een groot gedeelte berust op achterhaalbare bronnen, is bijzonder interessant voor in historie en/of feminisme geinteresseerden. Paperback; normale druk.

(NBD|Biblion recensie, Nel van der Heijden-Rogier)
336 pagina's

Ellen

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 25 Nov 2010, 22:43

Oók mooi!

Moeilijk moeilijk moeilijk

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Nov 2010, 22:45

dat boek van Joke Hermsen heb ik vorige jaar gelezen, erg mooi boek.

maar die kathedraal lijkt me ook al een hele tijd zo mooi (maar zo dik hè)

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Nov 2010, 00:04

Ha, ja die dikte-waarschuwing stond er speciaal voor jou :)
( en voor andere dikke-boeken-vrezers natuurlijk)

Joke Hermsen leek me ook mooi inderdaad.
En Nicole Krauss óók.....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Nov 2010, 11:54

Vaslav - Arthur Japin

Op het hoogtepunt van zijn roem staakt de legendarische balletdanser Vaslav Nijinski zijn optreden, richt zich tot zijn publiek en zegt: 'Nu is het kleine paardje moe.'
De rest van zijn leven, nog 31 jaren, brengt hij door zonder te dansen en zonder te spreken.
Hoe komt iemand tot zo'n beslissing en wat betekent dit voor de mensen om hem heen, zijn voormalige geliefde, zijn vrouw en dochtertje, en hun bedienden?

374 pagina's

Marjo
Berichten: 25874
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Nov 2010, 12:49

Nou, ik wil Japin wel lezen. Die steun ik al vast.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 26 Nov 2010, 14:02

O jáááá... ik wil Japin ook lezen, dat ik daar niet aan gedacht heb zeg.
ik stem ook bij deze op Japin.

En als de Sint me eningszins goed gezind is... (ik heb hem hoog op mijn lijst genoteerd staan) :) :)

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » 27 Nov 2010, 13:39

Japin zie ik ook wel zitten.

Lezer100
Lezer100

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 29 Nov 2010, 15:59

Joepie, ik kan weer inloggen (en schrijven)!! Ik vind alle voorgestelde boeken prima om te gaan lezen, met 2 uitzonderingen. Frederikssons Maria Magdalena heb ik nog niet zo heel lang geleden gelezen; daar weet ik nog teveel vanaf en dan kan ik er mijn aandacht niet bijhouden.

De tweede uitzondering is Japin's boek. Die man heeft een stijl van schrijven die mij absoluut niet aanspreekt. Daar verveel ik me bij de eerste lezing al bij :oops:. Sorry...

Ennuh.. met dikke boeken heb ik (dan weer) geen enkele moeite!
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten