Natasha Solomons - De lijst van meneer Rosenblum

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Natasha Solomons - De lijst van meneer Rosenblum

Berichtdoor Dettie » 22 Jul 2010, 12:31

Een vrolijk en luchtig verhaal over een joodse man die Engelser dan de Engelsen wil worden.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/natasha-solomons

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Jul 2010, 19:33

Tjee, berust dat op werkelijkheid, zo'n pamflet?? Idioot!!

En een wolzwijn, wat zou dat nou zijn...

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 05 Aug 2010, 08:33

Op dizzie.nl staat een totaal andere recensie van het boek, geschreven door ene ennie. Ik blijf het altijd grappig vinden hoe verschillende mensen zo totaal verschillend over een boek kunnen denken.

Joanazinha

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Aug 2010, 09:20

Oei wat een zure recensie


[...]Aan het eind staan vragen voor leesclubs, die ik niet anders kan zien als het intrappen van open deuren en erg kinderlijk gesteld. Gezien de onderwerpen van deze vragen zou ik de inhoud van dit boek blijkbaar serieus moeten nemen. Dat lukt me echter niet.

Alleen over de schrijfstijl kan ik positief zijn. Die spreekt me aan. De zinsbouw, de dialogen, de beeldende beschrijvingen. Het laatste 1/3 gedeelte van het boek vond ik wel aardig om te lezen omdat in dat stuk veel dingen gebeuren en de sfeer positief is. [...]


Hier staat de hele recensie van ennie
http://www.dizzie.nl/b_33758_De-Lijst-v ... enblum.php

--

Het is geen hoogstaande literatuur, dat klopt, maar het is wel een heel optimistisch verhaal, gebaseerd op de geschiedenis van de grootouders van de schrijfster.
Persoonlijk vind ik het gewoon een lekker boek waarvan het verhaal af en toe een beetje rommelig is maar niet te erg.
Ben blij dat ik het gelezen heb.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natasha Solomons - De lijst van meneer Rosenblum

Berichtdoor Annemarie » 27 Dec 2011, 11:38

Het is een heerlijk boek vind ik. Geen hoogdravende literatuur maar gewoon een fijn boek om van te genieten.

Lees mijn verslag: http://www.leestafel.info/natasha-solomons

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natasha Solomons - De lijst van meneer Rosenblum

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2011, 14:45

Ja geweldig boek vind ik dit. Nu ik jouw bespreking lees Annemarie, komt het hele verhaal weer terug.
De hele sfeer op dat platteland is ook zo mooi weergegeven. Echt een heerlijk boek.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natasha Solomons - De lijst van meneer Rosenblum

Berichtdoor Annemarie » 27 Dec 2011, 15:04

Ja, ik vond het echt een heerlijk boek. Zullen we samen een huisje op het platteland kopen? ;)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natasha Solomons - De lijst van meneer Rosenblum

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2011, 15:22

JA!! Ga ik meteen voor. haha Escape tot the country.

Dettie

Annemarie
Berichten: 8537
Lid geworden op: 19 Apr 2011, 20:06

Re: Natasha Solomons - De lijst van meneer Rosenblum

Berichtdoor Annemarie » 27 Dec 2011, 15:26

Ik ga onmiddellijk mijn spaarpot legen.

Marianne
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 Feb 2021, 22:56

Re: Natasha Solomons - De lijst van meneer Rosenblum

Berichtdoor Marianne » 23 Feb 2021, 23:06

Dit boek lezen we nu voor onze leeskring. Ik had het aangedragen, ik heb het al een poosje geleden gelezen en ik vond het geweldig. De worsteling van vluchtelingen in hun nieuwe land... Ik denk dat veel vluchtelingen in deze tijd er wat van meevoelen. Ik bedenk dat zelf ook: stel dat ik mijn boeltje moest oppakken en in Honduras gaan wonen, of Finland, of waar ook, zou ik me aanpassen? Of krampachtig het beetje Nederland dat ik nog had, vasthouden?
Heel knap dat het boek een zwaar thema beschrijft, maar toch lichtvoetig blijft. Ik hou van boeken met van die vleugjes humor.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Natasha Solomons - De lijst van meneer Rosenblum

Berichtdoor Dettie » 24 Feb 2021, 14:35

Hoi Marianne,
Ik moest even de recensie lezen om me het boek weer voor de geest te halen. Het is al bijna 11 jaar geleden dat ik het las. Maar ik herinner me het in grote lijnen wel weer. Ik weet nog dat ik de sfeer en de krampachtige pogingen om een échte Engelsman te zijn zo leuk vond, maar voelde ook de ergernis dat hij zich maar niet bij die golfclubs mag aansluiten.
In dit boek is het krampachtig vasthouden ook mogelijk veroorzaakt door de Tweede Wereldoorlog, een vasthouden aan de familie. Als ze dat niet zou doen, dan is de familie ook definitief weg.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten