welk boek gaan we samen lezen in augustus/september?

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

welk boek gaan we samen lezen in augustus/september?

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2010, 15:13

Roept u maar!

Welk boek willen jullie samen lezen? Graag een korte beschrijving en het aantal pagina's erbij zetten.

Groetjes
Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 21 Jul 2010, 20:44

Ik nomineer het volgende boek:

Muriel Barbery: Elegant als een egel

De twaalfjarige Paloma, dochter van een welgestelde, linkse familie uit Parijs, wil niet het vissenkomleven leiden waarvoor ze in de wieg lijkt te zijn gelegd en besluit op haar dertiende jaar zelfmoord te plegen. Het halve jaar dat ze nog voor de boeg heeft wil ze gebruiken om na te gaan of het leven wellicht nog zin heeft. In het Parijse appartementengebouw waar ze woont komt ze in contact met enkele bewoners: twee kleurige dames met elkaar bespringende hondjes; een rijke Japanse weduwnaar; en vooral de 57-jarige Renée Michel, de conciërge van het gebouw, die zich met haar slonzige voorkomen voordoet als een echte, cliché-matige conciërge, maar die zich in werkelijkheid interesseert voor filosofie, literatuur en Hollandse stillevens. Als Paloma het geheim van de oudere vrouw doorheeft, voelt ze zich tot haar aangetrokken. Ze begrijpt dat het mogelijk is haar levenslot te veranderen. Maar of dat voldoende is om haar van haar dreigende voornemen af te houden?

Elegant als een egel is een prachtige filosofische roman, geschreven in een intelligente, geestige, gevoelige en bij vlagen dichterlijke stijl, die in de verte aan Nabokov doet denken. In Frankrijk was het boek een ongelooflijk succes: er zijn bijna een miljoen exemplaren van verkocht.

Dit prachtige boek is ook verfilmd!

Muriel Barbery: Elegant als een egel, uitgever: Prometheus, Amsterdam, 2008,315 bladzijden

Wie dit mooie boek niet te pakken kan krijgen...ik wil het met liefde en plezier doorsturen!

groetjes, irene

Marjo
Berichten: 25896
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Jul 2010, 08:25

Nou, dit moet ik toch al lezen voor een andere groep, dus dat gaat in een moeite door!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2010, 11:49

Ik nomineer De lijst van meneer Rosenblum - Natasha Solomons

Het is pas uit maar ik wil het wel naar iemand sturen. Ik vond het een heerlijk boek.

De beschrijving op de flaptekst:
Vlak voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog ontvluchten Jack Rosenblum en zijn vrouw Sadie Berlijn om zich te vestigen in Londen.

Bij aankomst in Engeland krijgen ze een pamflet in handen gedrukt met instructies voor immigranten hoe ze zich als Engelsen dienen te gedragen. Jack koopt Saville Row-zakenpakken en een Jaguar. Hij schaft marmelade aan bij Fortnum & Mason en leert de namen van het Britse koningshuis uit zijn hoofd. Nooit spreekt hij meer Duits, behalve wanneer hem af en toe een vloek ontsnapt. Maar het enige wat hem echt Brits zou maken - het lidmaatschap van een golfclub - blijft buiten zijn bereik. Na de oorlog zal geen enkele golfclub een Rosenblum toelaten. Jack laat zich echter niet uit het veld slaan; hij besluit zijn eigen golf course te bouwen.

Sadie snapt niks van Jacks obsessie om Engelser dan de Engelsen te willen zijn, zeker niet wanneer hij een vervallen landgoed op het platteland van Dorset koopt om zijn droom waar te maken. Zij wil niet vergeten wie ze zijn en waar ze vandaan komen. Ze wil de taarten bakken die ze haar vrienden in haar vaderland voorschotelde en zich verliezen in herinneringen bij foto's van haar verloren familieleden.

Hier, in een land van mythische wolzwijnen, blauwe grasklokjes en appelcider, beginnen Jack en Sadie aan een onmogelijke taak…

In haar even hartverwarmende en als humoristische debuutroman beschrijft Natasha Solomons het ontroerende liefdesverhaal van een stel dat ergens anders een nieuw leven begint en zichzelf weer terugvindt.

Bevat O+katern met interview met de auteur, extra informatie en leesclubvragen.

(Mijn verslag staat op de site)

Paperback 338 pagina's | Orlando | juli 2010

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 26 Jul 2010, 11:59

Volgens mij heb ik dit boek nog niet eerder genomineerd, maar het lijkt mij een erg mooi boek:

De windvanger - William Kamkwamba en Bryan Mealer
William Kamkwamba uit Malawi was net veertien toen hij door zijn ouders van school werd gehaald om op het land te gaan werken. In plaats van zich neer te leggen bij zijn lot, leende hij boeken uit de bibliotheek, waaronder een over windenergie. Hij werd door het boek gegrepen en algauw besloot hij zijn eigen windturbine te bouwen. Iedereen lachte hem uit, maar langzaam maar zeker gaf hij zijn droom gestalte, met metaalresten, hout, een gebroken schokdemper en een kapotte fiets. De windmolen van twaalf meter hoog gaf zijn familie en zijn dorp niet alleen energie, maar ook hoop op een betere toekomst.Toen het verhaal over Williams uitvinding bekend raakte, schoten mensen van over de hele wereld hem te hulp. Algauw kon hij weer naar school en ging hij naar Amerika om windparken te bezoeken. Dit is zijn verhaal: het verhaal van hoe hij andere Afrikanen leerde zichzelf te helpen, met één windmolen, één gloeilamp tegelijk.

317 blz., paperback.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2010, 13:41

Oh dat lijkt me een heel mooi boek Joanazinha. Dat wil ik wel samen lezen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25896
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Jul 2010, 15:56

De bibliotheek zegt dat dit boek dat Joanazinha noemt een verhalenbundel is?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2010, 16:02

Ik heb gelijk gegoogleled, het is een levensverhaal, en nergens staat dat het een verhalenbundel is. Wel dat het non-fictie is.

Dettie

Marjo
Berichten: 25896
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Jul 2010, 16:35

'Windenergie, Malawi, Verhalen'
Dit staat er.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2010, 17:04

Wat gek hè.

Dettie

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 26 Jul 2010, 17:53

Ik heb het boek in huis; zal het vanavond even nakijken. Maar volgens mij is het gewoon een non-fictie boek.

Joanazinha
Berichten: 1445
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 16:07
Locatie: Amersfoort

Berichtdoor Joanazinha » 26 Jul 2010, 20:36

Marjo schreef:De bibliotheek zegt dat dit boek dat Joanazinha noemt een verhalenbundel is?


Ik heb het nagekeken en het is geen verhalenbundel. Het is het verhaal van William Kamkwamba; misschien zijn ze door deze term in verwarring geraakt?
Het is dus een gewoon boek, non-fictie.

Ik heb het boek in huis, dus mocht het gekozen worden en iemand kan het niet te pakken krijgen, dan wil ik het wel uitlenen.

Groetjes,
Joanazinha

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jul 2010, 14:07

Welk boek gaat het worden?

Morgen is het alweer 1 augustus.

Dettie

Marjo
Berichten: 25896
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Jul 2010, 14:30

Ik voel meer voor die Rosenblum, dan voor Kamkwamba.

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 31 Jul 2010, 20:33

Ik stem voor Elegant als een egel... boek staat me al maanden en maanden vriendelijk toe te lachen, maar er zijn altijd redenen om een ander boek te 'moeten' lezen. Dan zou ik nu een perfecte reden hebben om het Egeltje te 'moeten' lezen :D
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Aug 2010, 09:38

Dan wordt het Elegant als een egel. Twee waren er voor en Marjo kon het gebruiken omdat ze het moet lezen.

Ik weet niet of ik meelees het boek trekt mij niet erg. Maar ik zal in ieder geval proberen achtergrondinformatie te leveren.

Dettie

Ellen
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 Okt 2009, 20:09
Contact:

Berichtdoor Ellen » 01 Aug 2010, 13:01

Dettie schreef:Dan wordt het Elegant als een egel.

Mooi! Ik zou er direct aan kunnen beginnen, omdat ik zojuist het boek waarin ik bezig was, heb uitgelezen, maar dat kan ik Barbery niet aandoen. Na anderhalve week opgeslokt te zijn geweest in het fantastische Lanark van Alasdair Gray, moet ik even een weekje de tijd nemen om ruimte te maken voor een ander boek.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

Marjo
Berichten: 25896
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Aug 2010, 13:18

Barbery ligt hier, en ik heb het idee dat het niet makkelijk leest. Geen weghapboek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Aug 2010, 14:54

Nou ik 'hoor' het wel van jullie hoe het is.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Aug 2010, 19:57

Wie dit mooie boek niet te pakken kan krijgen...ik wil het met liefde en plezier doorsturen!


Geldt dit aanbod nog Irene,
want dan zou i ker heel graag gebruik van maken.

Ik wil wel meelezen maar kan het niet te pakken krijgen.

Groetjes
Willeke

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 15 Aug 2010, 21:16

Geldt dit aanbod nog Irene,
want dan zou i ker heel graag gebruik van maken.


Zo gauw ik het boek uit heb én richting dochter ga kom ik het wel bij je brengen, overigens liggen hier nog drie boeken voor en/of van jou...

Fijn weer iets van je te horen, hier op het forum!

irene

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 15 Aug 2010, 21:31

Kijk, dat is helemaal gezellig. Leuk!
Heeft geen enkele haast hoor.

Groetjes
Willeke

Lezer100
Berichten: 809
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 19:52
Locatie: België
Contact:

Berichtdoor Lezer100 » 16 Aug 2010, 10:28

Dettie schreef:Dan wordt het Elegant als een egel. Twee waren er voor en Marjo kon het gebruiken omdat ze het moet lezen.
Ik weet niet of ik meelees het boek trekt mij niet erg. Maar ik zal in ieder geval proberen achtergrondinformatie te leveren.
Dettie

Voorlopig nog uitgeleend in de bib, maar ik heb goede hoop de tweede week van september te kunnen beginnen.

Sarah
Berichten: 169
Lid geworden op: 19 Jun 2004, 00:30

Berichtdoor Sarah » 16 Aug 2010, 18:27

Dit boek is me vol vuur aanbevolen door Irene op de bookcross meeting in Den Haag. Ik had nog nooit van dit boek of deze schrijfster gehoord en wist toen nog niet dat het ook het samenleesboek was van Leestafel. Inmiddels heb ik een exemplaar weten te bemachtigen en ben er meteen in begonnen. Het is een prachtboek. Ik zit er echt van te genieten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44183
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Aug 2010, 21:26

Ha Sarah! Dat is leuk je hier weer te zien.
Het boek schijnt nogal wat op te roepen, ik wacht vol spanning jullie indrukken af.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten