Majgull Axelsson - Rosario is dood

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Eric
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 Jan 2005, 00:19
Locatie: Almere
Contact:

Majgull Axelsson - Rosario is dood

Berichtdoor Eric » 30 Jan 2005, 19:08

Majgull Axelsson: "Rosario is dood"
Confronterend, mensonterend en tragisch

Achterflap:
"In Rosario is dood trekt Axelsson zich het lot aan van Rosario Baluyot, een Filippijns straatkind dat in het stilzwijgend getolereerde sekstoerisme werkt en in 1987 op elfjarige leeftijd sterft. Het meisje is het slachtoffer van een Oostenrijkse arts, die zodanig gruwelijk misbruik van haar maakt dat zij maanden later aan de gevolgen overlijdt. Axelsson reconstrueert het korte leven van het meisje in aaneengeschakelde verhalen, die door de schrijfster samen een documentaire roman worden genoemd. Ze presenteert de feiten, niet voyeuristisch, maar eerlijk, met groot inlevingsvermogen en in de haar kenmerkende indringende stijl."


Recensie:
In deze eerste roman van Majgull Axelsson staan drie Filippijnse kinderen centraal die allemaal te maken krijgen met de gruwelijkheden die veel jongens en meisjes in dat land ten deel viel in de tijd dat de Filippijnen nog in de greep was van gewetenloze pedofielen. Van alle delen van de wereld kwamen mannen (en soms ook vrouwen) op deze kinderen af en gedroegen zich alsof ze de grootste weldoeners waren in het leven van de arme en vaak radeloze bevolking.

Het verhaal van Axelsson is keihard en vaak moest ik het boek wegleggen omdat ik bepaalde passages niet meer kon lezen. De tranen en de schaamte (mede vanwege de verwerpelijke rol die er ook vanuit ons eigen land werd gespeeld) kwamen vaak dicht naar de oppervlakte en ook weken later zat ik nog na te denken over de inhoud van dit boek. Bikkelhard, zeer confronterend, mensonterend, tragisch, ontroerend en - vreemd genoeg - in een aantal gevallen ook heel mooi. Met name de onderlinge vriend- en verwantschap onder de slachtoffertjes wordt goed beschreven. Na het lezen van "Rosario Is Dood" blijf je verslagen achter en ziet de wereld er plotseling heel anders uit. Triest is het feit dat het zonder enige twijfel nog altijd zal plaatsvinden. Andere landen, andere personen, andere kinderen. Maar dezelfde angst en gruwel. En dat is eigenlijk onvoorstelbaar! En daarom moet dit boek eigenlijk door heel veel mensen gelezen worden.


In mijn bespreking op mijn weglog http://eherni.blogspot.com/ kreeg dit boek van mij vier van de maximaal vijf sterren.

Afbeelding
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2005, 18:59

Na het lezen van "Rosario Is Dood" blijf je verslagen achter en ziet de wereld er plotseling heel anders uit.


Ik huiver ook heel erg om dit boek te lezen en ik denk ook niet dat ik het ga lezen. Ik kan me nu al voorstellen hoe vreselijk de verhalen zullen zijn en waarschijnlijk zijn ze nog erger!
Ik kan er slecht tegen als er met kinderen afschuwelijke dingen uitgehaald worden.
Huis der nevelen van Axelsson was ook zo indrukwekkend! Bleef na het lezen nog lang door m'n hoofd spoken.
Bedankt voor je verslag ook al is het verhaal van Rosario vreselijk.
Ik plaats je verslag op de site.


Bernadet

bianca
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 Dec 2004, 09:57
Locatie: Capelle a/d IJssel
Contact:

Berichtdoor bianca » 31 Jan 2005, 19:41

Ik denk er ook zo over Bernadet. Ik kan ook niet tegen kinderleed, dus ik denk dat ik dit boek maar niet lees.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 31 Jan 2005, 19:58

Zelf vind ik het ook een vreselijk onderwerp. Ik ga akkoord, Eric, dat zulke dingen wereldwijd moeten bekend gemaakt worden.
Maar om daar nu een boek over te lezen met alle gruwel.... liever toch wat anders.


Groetjes. Tiba.

Eric
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 Jan 2005, 00:19
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Eric » 31 Jan 2005, 22:33

Het was ook geen makkelijk boek om te lezen. Ik heb zelf twee kinderen en dit soort verhalen zetten je behoorlijk aan het denken. Over hoe het op een paar uur reizen van Nederland totaal de verkeerde kant op kan gaan! Maar ondanks dat ik het verschillende keren heb weggelegd, heb ik het toch uitgelezen. Je ogen sluiten helpt namelijk ook niet....
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Jan 2005, 23:15

Nee je ogen sluiten helpt inderdaad niet. En in Nederland gebeuren ook hele rare dingen met kinderen, zoals incest en andere gruwelijkheden.
Ik weet gewoon dat ik er niet tegen kan om dat te lezen, zou er letterlijk hondsberoerd van worden. En dan met kinderen!! Dat vind ik het lafste wat er is. Als je dan een seksuele afwijking hebt doe dat dan bij iemand die zich kan verweren, maar met kinderen. Zit me nu al kwaad te maken!
Ik weet dat het bestaat en vind het werkelijk afgrijselijk dat het eigenlijk ook nog oogluikend word toegestaan zoals de kinderprostitutie.
Ik hoef er geen boek over te lezen maar zou er wel graag wat aan willen doen.

Bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 02 Feb 2005, 11:16

Dit boek heeft op mij heel veel indruk gemaakt. Net als "Huis der Nevelen. Volgens mij is "Rosario" eerder geschreven. Het is alleen dat ik er heel slecht over kan praten. Maar het is zeker goed dat het geschreven is. De schrijfster heeft zich, samen met anderen, sterk gemaakt voor deze kinderen. Volgens mij is er toen een wet aangenomen dat deze mannen in hun eigen land vervolgd kunnen worden, na het plegen van deze misdrijven.

Eric
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 Jan 2005, 00:19
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Eric » 02 Feb 2005, 22:17

Rosario was haar debuut als auteur.....
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2005, 00:15

Dit boek staat nu ook op de site Eric

http://www.leestafel.info/majgull-axelsson

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 04 Mar 2005, 23:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Eric
Berichten: 53
Lid geworden op: 03 Jan 2005, 00:19
Locatie: Almere
Contact:

Berichtdoor Eric » 13 Feb 2005, 00:45

Heel mooi.... :P
Thrillers, Fantasy, Literatuur én de kans op gratis leesexmplaren: http://www.ezzulia.nl/

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 23 Feb 2005, 22:20

Ik zou dit boek graag willen lezen, hoe gruwelijk het onderwerp ook mag zijn. Heeft iemand het in de aanbieding? Te leen? Te cross?
Ook dit gaat voorbij.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 26 Apr 2007, 19:48

Heb je dit boek nog te pakken gekregen Petra? Je kunt het van mij lenen als je nog wilt. Het is inderdaad indrukwekkend en gruwelijk. Er zijn geen andere woorden voor.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 26 Apr 2007, 20:32

Ik heb het nooit meer gevonden, en ik zou het graag lezen, Berdine. Dus als ik het mag lenen, graag!
Ook dit gaat voorbij.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 27 Apr 2007, 10:29

Ik zal het op de meeting meebrengen .

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 29 Apr 2007, 22:43

Dank je, Berdine (ook ik kom de laatste dagen nauwelijks toe aan dit forum, vanwege het slechtvalkendrama, vandaar mijn late reactie)
Ook dit gaat voorbij.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 17 Nov 2007, 23:57

Dit boek is door de schrijver niet bedoeld als literair werk. Zij wil duidelijk maken wat er gebeurt op het gebied van kinderprostitutie.
Twee verhalen in dit boek zijn het belangrijkste. Het eerste is het verhaal van Alex, die via de werkgever van zijn moeder met een westerse pedofiel in aanraking komt. Deze begint hem te misbruiken als hij nog erg jong is. Aanvankelijk wordt hij buiten bewustzijn gebracht en dan anaal gebruikt. Later doet de man dat als hij wakker is, want dat is immers opwindender. Dat de endeldarm van de jongen totaal verwoest wordt, zodat hij constant in zijn broek poept, interesseert hem niet. Voor Alex is het voordeel van deze ‘relatie’ dat zijn moeder en zusters te eten hebben. Later krijgen zij zelfs een huis van de misbruiker, een soort betaling voor de diensten van Alex dus.
Het dorp, of de kleine stad, waar Alex woont, wordt na een artikel in de Spartacus-gids een centrum voor mannen die seks met jongetjes willen. In een bepaald hotel verzamelen de heren zich, en vanuit dat hotel worden de contacten geregeld. Op een zeker moment zijn heel veel jongetjes uit arme families betrokken bij het misbruik op grote schaal. Die wordt gewoon opgevat als een toeristische attractie. Het schokkendst is dat de mannen de jongetjes niet als mensen zien, maar als gebruiksvoorwerpen. Alex wil gaan trouwen als hij zeventien is. Uit wraak wordt hij door diverse heren van het beruchte hotel verkracht en mishandeld.
Al die jaren dat dit speelt, doet zijn moeder alsof er niets aan de hand is. Dankzij de inkomsten van Alex kan zij haar arme familie naar de stad halen en hen voeden. Het is natuurlijk wel duidelijk wat er gebeurt, en door sommige familieleden wordt ze erop aangesproken. Ze verdedigt zich door te zeggen dat het geen kwaad kan, jongens kunnen immers hun maagdelijkheid niet kwijtraken.
Het tweede verhaal gaat over Rosario. Zij heeft een liefhebbende moeder, die jong sterft. Rosario wordt door haar grootmoeder de straat op getrapt en daar is ze overgeleverd aan bedelarij en prostitutie. Ze valt in handen van een Oostenrijkse arts, die haar verwond door een vibrator in te brengen en die breekt. Rosario overlijdt aan de gevolgen van de infectie die daar op volgt. Ze had best gered kunnen worden, als de artsen wat minder laks waren geweest, en haar toch medicijnen hadden gegeven hoewel ze die niet kon betalen.

Veel scènes zijn zo plastisch beschreven, dat ik me afvroeg of de pedo’s zich niet aan deze beschrijvingen kunnen gaan verlekkeren. Uiteindelijk denk ik van niet, omdat alles vanuit de kinderen wordt beschreven, dat pijn en angst ervaart. En eenzaamheid natuurlijk. Maar ik vind dit een moeilijk punt in het boek.
Heel verbijsterend is het om te lezen hoe zoveel volwassenen de situatie in stand houden. Niet alleen de misbruikers, maar ook ouders, de katholieke kerk, de middenstand. Prostitutie brengt welvaart. Dit is kennelijk wat extreme armoede met mensen doet: ze slachtofferen hun eigen kinderen om te kunnen overleven.
In deze arme samenleving worden straatkinderen helemaal aan hun lot overgelaten. Mensen staan onverschillig tegenover hen en ze worden overgeleverd aan pooiers en drugshandelaren.

Hoewel het boek niet literair is bedoeld, zou ik willen stellen dat het dat toch wel is. Het behandelt een onderwerp dat veel moeilijker voor het voetlicht te brengen is op een beschouwende of beschrijvende manier. De feiten kunnen wel genoemd worden, maar door dit neer te zetten als fictie, slaagt Axelsson erin om voelbaar te maken hoe verschrikkelijk deze gruwelijke exploitatie van kinderen is. Het is knap hoe zij het perspectief geloofwaardig bij de kinderen weet te leggen, hoe je voelt hoe die kinderen gevangen zitten. Ze kunnen niet weg uit de misbruikssituatie, er is geen alternatief, of ze onderhouden hun hele familie.
Dit is nou wat ik noem een goed boek.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2007, 09:41

Hoi Petra, bedankt voor je mooie verslag. Ik heb even anaal gen.eu.kt veranderd in anaal gebruikt. Ik krijg bergen spam op dat soort woorden en ben dan een halve ochtend bezig om alle spam te verwijderen.
Jullie zien het niet maar er schrijven zich dan allemaal nieuwe leden in, met van die websites die je liever niet ziet. Gelukkig komen ze niet door het filter heen zodat ze ook echt op het forum kunnen komen maar ze staan wel ingeschreven als niet actief leestafellid.
Ook v.agi. na heb ik veranderd. Ja, mensen zijn rare wezen. Je hebt zelfs kans dat anaal nog spam oplevert. Grrrrrrr

Sorry ik reageer ook nog op je verslag maar wilde even laten weten waarom ik het veranderd heb.

Dettie

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 18 Nov 2007, 10:16

Okay, Dettie, ik begrijp het. Het is nou eenmaal zou dat er mensen zijn die de godganse dag googelen op dat soort woorden. Wel jammer dat dit soort noodgrepen nodig is, want bij dit verhaal kan je je gewoon niet anders uitdrukken. Maar niks tegen de veranderingen die jij hebt aangebracht.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2007, 12:15

Het verslag staat op de site Petra

http://www.leestafel.info/majgull-axelsson

Als ik dit soort praktijken lees dan gaat m'n bloed koken.
Ik heb wel een idee hoe indringend Axelsson dit beschreven heeft.
Eigenlijk zou je bij de mensen die dit soort dingen doen hetzelfde moeten uithalen, zodat ze konden voelen wat voor walgelijks ze deden.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten