Uwe Tellkamp - De Toren

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
PetraO.

Uwe Tellkamp - De Toren

Berichtdoor PetraO. » 13 Dec 2009, 14:18

Virtuoos familie-epos over de ondergang van de DDR staat er op de flap. Het boek, zo'n 850 bladzijden lang, gaat over een Oostduitse artsenfamilie van vlak voor de Wende. Zij wonen bij elkaar in een wijk in Dresden. Hoofdpersoon is Christiaan, die heel wat te overpeinzen heeft op zijn jonge dag. Verder komt zijn vader Richard, een chirurg, veel aan bod.
Het boek is bejubeld in de pers: het zou de ultieme Wende-roman zijn, Michaël Zeeman heeft zich er lovend over uitgelaten en hij niet alleen, trouwens. Ik heb 300 bladzijden gelezen en toen vond ik het wel genoeg. Ik kreeg geen band met de personages, ze interesseerden me niet. Af en toe werd het even leuk, bijvoorbeeld als Richard verschillende dingen moet regelen en de hele dag van loket naar loket wordt gestuurd, maar meestal vond ik het gewoon stomvervelend.
Ik ben benieuwd wat andere veellezers van dit boek vinden. Of die er wel enthousiast over zijn. En waarom dan? Daarom wil ik er een leestafelring voor bekende leden van maken. Het moet een langzame ring zijn, want het is een dik boek en zelfs opengevouwen kan het niet door de brievenbus. Uiteindelijk wil ik het wel een keer terug, want wie weet, begin ik er nog eens aan. Als jullie er allemaal door verpletterd zijn, bijvoorbeeld. Geef je op, als je erin wilt kijken. Bij de eerstvolgende gelegenheid neem ik het voor je mee.[/i]
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 14 Dec 2009, 15:28

Nee dank je Petra, ik ben me nu door een boek van 700 pagina's aan het worstelen en ik blijk dus geen dikke boeken lezer te zijn, hoe mooi het verhaal ook is. Dus nee, ik heb geen zin in weer een heel dik boek.

Dettie

Ellen

Berichtdoor Ellen » 16 Dec 2009, 20:49

Ik ga het boek zeker lezen, maar doe dat wel met een eigen exemplaar tzt. Ik ben nog met een paar kleppers bezig, er liggen een paar vrijwillige moetjes klaar (zoals Speeldrift.. maar daar ben ik vandaag in begonnen als treinboek) én ik heb nog twee bibliotheekboeken liggen. Kortom, eer ik dat allemaal gelezen heb, zitten we al weer dik in het nieuwe jaar, ben ik bang.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."
(Lakota saying)

PetraO.

Berichtdoor PetraO. » 16 Dec 2009, 20:51

Hoi Ellen, nou, ik ben zeer benieuwd hoe het jou zal bevallen.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Dec 2009, 20:59

>>>Ik ben nog met een paar kleppers bezig<<<

Wat zijn kleppers Ellen?

Dettie

Ellen

Berichtdoor Ellen » 16 Dec 2009, 22:14

Dettie schreef:Wat zijn kleppers Ellen?

(Hele) dikke boeken.. ;) Beijing Coma van Ma Jian, de Engelse versie... die heeft minder pagina's dan de Nederlandse vertaling, maar toch nog bijna 600 en Het leven een gebruiksaanwijzing van George Perec, ook zo rond de 600 én zoals gezegd Speeldrift, ook geen dunnetje.
"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)

jeanette

Berichtdoor jeanette » 17 Dec 2009, 11:29

Ik wil de roman ook zeker lezen!

Maar het is gezien de omvang van de roman geen boek dat je er even tussendoor leest. Eigenlijk is de roman geschikt voor een vakantie; maar vanwege het gewicht van het boek weer niet voor een vliegvakantie...

Jeannette

PetraO.

Berichtdoor PetraO. » 17 Dec 2009, 12:45

Nee, je zou hem eigenlijk op een e-reader moeten zetten. Zelfs thuis is het boek lastig te hanteren door de grootte.
Ook dit gaat voorbij.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 17 Dec 2009, 16:36

Het leven een gebruiksaanwijzing van George Perec

staat nog steeds op mijn wish-list

Heb je De dingen van hem gelezen Ellen?

Dettie

Ellen

Berichtdoor Ellen » 17 Dec 2009, 18:46

Dettie schreef:staat nog steeds op mijn wish-list

Ik wil um best uitlenen, hoor. Geef maar een kick.

Dettie schreef:Heb je De dingen van hem gelezen Ellen?

Nee, dit is het eerste boek van Perec dat ik lees. Ik ga vast meer van hem lezen, maar niet teveel achter elkaar ;)

(Lakota saying)

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”