Dieter Ceustermans: Vluchtmisdrijf (debuut)
Dieter Ceustermans: Vluchtmisdrijf (debuut)
Eindelijk weer eens een boek dat in mijn ogen boven de middenmoot uitsteekt. Ik tip het dus voor de prijs!
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/dieter-ceustermans
Marjo
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/dieter-ceustermans
Marjo
Toevallig luisterde ik net naar een interview met Pia de Jong (De Avonden) daarin zegt de interviewer.
"Sommige andere mensen zouden beter moeten nadenken voor ze een boek naar een uitgever sturen, die hadden er beter aan gedaan hun boek in de la laten liggen."
Dit naar aanleiding van de aarzeling van Pia de Jong of haar boek wel goed genoeg was.
(Nu is er ook nog een uitgever natuurlijk die uiteindelijk beslist of het boek uitgegeven wordt.)
Dettie
"Sommige andere mensen zouden beter moeten nadenken voor ze een boek naar een uitgever sturen, die hadden er beter aan gedaan hun boek in de la laten liggen."
Dit naar aanleiding van de aarzeling van Pia de Jong of haar boek wel goed genoeg was.
(Nu is er ook nog een uitgever natuurlijk die uiteindelijk beslist of het boek uitgegeven wordt.)
Dettie
Maar ze heeft gelijk natuurlijk, ik heb het hier pas nog over een bepaald boek gehad dat zo erg slecht is en jij hebt er onlangs ook een gehad.
Ideeën kunnen goed zijn, maar aan de uitwerking mankeert dan heel veel. Dat ze dat zelf niet zien, dat kan ik me nog voorstellen, maar het is toch vreselijk als niemand zo'n schrijver tegen zichzelf beschermt?
Waar zijn de redacteuren gebleven?
Ideeën kunnen goed zijn, maar aan de uitwerking mankeert dan heel veel. Dat ze dat zelf niet zien, dat kan ik me nog voorstellen, maar het is toch vreselijk als niemand zo'n schrijver tegen zichzelf beschermt?
Waar zijn de redacteuren gebleven?
Ja dat is een goede vraag, waar zijn de redacteuren gebleven. Ik denk dat zij met heel andere ogen naar een verhaal kijken dan wij. Wij hebben zovéél gelezen, wat wij, en vooral jij, in één jaar lezen doen de meeste lezers jaren over. Voor andere lezers is een verhaal dan veel nieuwer, origineler dan voor ons. Wij lezen nu de debuten en merken op dat ze veel op elkaar lijken. Andere mensen lezen van die hele lijst hooguit twee of drie boeken, als het meezit.
Persoonlijk houd ik niet van rechtstreekse taal. Dat vind ik te makkelijk. Ik houd wel van kort en bondig geschreven taal.
Maar een beschrijving van bijv. een vrijpartij, die in de debuten veel voorkomt, zonder alles expliciet te noemen vind ik juist de nuance aangeven tussen een goede schrijver en een minder goede. Zoals gezegd, alles rechtstreeks benoemen is veel makkelijker.
En ik denk ook dat uitgevrijen willen scoren. Kijk naar het boek van Robert Vuisje. Echt goed geschreven is het niet maar het onderwerp is voor veel mensen nieuw, mogelijk choquerend, dat zeg je toch niet dat je een negerin met grote borsten en dikke billen wil. Daarom is het mogelijk uitgegeven. En ik heb een vermoeden dat een onderwerp momenteel belangrijker is dan hoe het geschreven is.
Dettie
Persoonlijk houd ik niet van rechtstreekse taal. Dat vind ik te makkelijk. Ik houd wel van kort en bondig geschreven taal.
Maar een beschrijving van bijv. een vrijpartij, die in de debuten veel voorkomt, zonder alles expliciet te noemen vind ik juist de nuance aangeven tussen een goede schrijver en een minder goede. Zoals gezegd, alles rechtstreeks benoemen is veel makkelijker.
En ik denk ook dat uitgevrijen willen scoren. Kijk naar het boek van Robert Vuisje. Echt goed geschreven is het niet maar het onderwerp is voor veel mensen nieuw, mogelijk choquerend, dat zeg je toch niet dat je een negerin met grote borsten en dikke billen wil. Daarom is het mogelijk uitgegeven. En ik heb een vermoeden dat een onderwerp momenteel belangrijker is dan hoe het geschreven is.
Dettie
Dettie schreef:dat zeg je toch niet dat je een negerin met grote borsten en dikke billen wil.
Dettie
Waarom zou een hoofdpersoon dat niet mogen zeggen, Dettie? In Afrika bijvoorbeeld is dat het schoonheidsideaal.
Een romanpersonage mag toch zeggen en denken wat de schrijver wil? Ook al is het afwijkend van onze Nederlandse norm?
Het is meer dan 150 jaar geleden dat Flaubert zich moest verdedigen voor zijn roman Madame Bovary. Flaubert werd beschuldigd van obsceniteiten en immoraliteit... Hij is vrijgesproken!
Jeannette
.
Ik denk dat Dettie niet bedoelt dat je dat in een boek niet mag zeggen, maar dat je zoiets niet zomaar zegt in een gesprek zoals je dat dagelijks voert. En dus is het een beetje shockerend als dat in een boek wel gedaan wordt. En ja, dat zou best een reden kunnen zijn waarom een uitgever voor zo'n boek gaat. Een boek dat ophef maakt, dat werkt immers.
Een schrijver mag van alles zeggen en schrijven, zoals de lezer ook mag kiezen wat hij daarvan wel waardeert en wat niet..
Een schrijver mag van alles zeggen en schrijven, zoals de lezer ook mag kiezen wat hij daarvan wel waardeert en wat niet..
jeannette schreef:Dettie schreef:dat zeg je toch niet dat je een negerin met grote borsten en dikke billen wil.
Dettie
Waarom zou een hoofdpersoon dat niet mogen zeggen, Dettie? In Afrika bijvoorbeeld is dat het schoonheidsideaal.
Een romanpersonage mag toch zeggen en denken wat de schrijver wil? Ook al is het afwijkend van onze Nederlandse norm?.
Van mij mag hij het schrijven hoor, maar de algemene norm is dat je dit niet zo recht voor z'n raap zegt. Het choqueert mensen, en ik denk dat het choqueren een van de redenen was om het uit te geven, zelfs de schrijfvaardigheid lijkt mij daar in dit geval ondergeschikt aan. Het boek was niet héél slecht geschreven maar ook weer niet overweldigend goed.
Dettie
Marjo schreef: Een boek dat ophef maakt, dat werkt immers.
Een schrijver mag van alles zeggen en schrijven, zoals de lezer ook mag kiezen wat hij daarvan wel waardeert en wat niet..
Denk jij Marjo dat een uitgever al van te voren kan inschatten welk boek ophef maakt?
Bijvoorbeeld het boek Wij, van Elvis Peeters. Daar was veel ophef over, maar verkoopt het daarom goed?
Jeannette
Dettie schreef: Het boek was niet héél slecht geschreven maar ook weer niet overweldigend goed.
Dettie
Mijn ervaring:
In sommige romans is er sprake van prachtig taalgebruik, maar is de verhaallijn maar matig...
Bij andere schrijvers ligt hun kracht in het feit dat ze je naar milieu's, culturen, ideenwerelden brengen die je hiervoor als lezer nog niet kende, en is de schrijfstijl minder relevant.
Jeannette
jeannette schreef:Dettie schreef: Het boek was niet héél slecht geschreven maar ook weer niet overweldigend goed.
Dettie
Mijn ervaring:
In sommige romans is er sprake van prachtig taalgebruik, maar is de verhaallijn maar matig...
Bij andere schrijvers ligt hun kracht in het feit dat ze je naar milieu's, culturen, ideenwerelden brengen die je hiervoor als lezer nog niet kende, en is de schrijfstijl minder relevant.
Jeannette
Daar heb je helemaal gelijk in Jeannette. Ik zat al te denken hoe ik het onder woorden moest brengen. Waarom vind je het ene boek over een zelfde onderwerp wel goed en waarom het andere niet? vroeg ik me af.
Is het toch je eigen voorkeur? Of speelt het vakmanschap toch mee?
Mij spreekt die tweede wel aan, het je naar andere milieu's culturen e.d. brengen. Maar dan nog ligt het aan de manier waarop het geschreven is.
Ik peins nog even door.
Ook je opmerking bij Marjo over ophef bij een boek zette me aan het denken.
Zou het zo zijn dat het boek van Vuijsje net op het randje is wat eventueel nog geaccepteerd wordt?
Het boek Wij gaat veel verder, is nietsontziend, zouden mensen dat té ver vinden gaan?
Dettie
Als er ophef is geweest over het boek van Elvis Peeters dan heb ik dat gemist. Zo veel ophef kan dat dan niet geweest zijn???
En ja, ik denk dat een uitgever dat heel goed kan, al is het maar door er zelf een handje in mee te helpen. Marketing en zo. De media bespelen, dan loopt het verder vanzelf. Bij Vuisje heeft natuurlijk ook die prijs een rol gespeeld. Blijkbaar is een prijs goed voor de verkoopcijfers.
We hebben daar al wel eens eerder over gediscussieerd. Wat is het belangrijkste in een boek: het verhaal of de manier van schrijven. We kwamen er niet uit, dus dat zal ook nu niet lukken.
Voor mij moet een boek goed geschreven zijn, want als ik me erger aan de stijl, lees ik niet graag verder. Maar te goed geschreven, dat is ook weer niet goed. Mortier is daar met zijn laatste boek een voorbeeld van: daar leidt de fraaie stijl je zodanig af dat je het verhaal niet meer kan volgen.
Maar zeker zal dat voor iedereen anders zijn.
En ja, ik denk dat een uitgever dat heel goed kan, al is het maar door er zelf een handje in mee te helpen. Marketing en zo. De media bespelen, dan loopt het verder vanzelf. Bij Vuisje heeft natuurlijk ook die prijs een rol gespeeld. Blijkbaar is een prijs goed voor de verkoopcijfers.
We hebben daar al wel eens eerder over gediscussieerd. Wat is het belangrijkste in een boek: het verhaal of de manier van schrijven. We kwamen er niet uit, dus dat zal ook nu niet lukken.
Voor mij moet een boek goed geschreven zijn, want als ik me erger aan de stijl, lees ik niet graag verder. Maar te goed geschreven, dat is ook weer niet goed. Mortier is daar met zijn laatste boek een voorbeeld van: daar leidt de fraaie stijl je zodanig af dat je het verhaal niet meer kan volgen.
Maar zeker zal dat voor iedereen anders zijn.
Marjo schreef:Als er ophef is geweest over het boek van Elvis Peeters dan heb ik dat gemist. Zo veel ophef kan dat dan niet geweest zijn???
De auteurs Elvis Peeters (een man en een vrouw) zijn bij De wereld draait door geweest en bij nog een paar andere programma's op de radio is er stevig over dit boek gediscusieerd.
Het boek "Wij" gaat over een groepje van 8 pubers die ongeremd seksuele spelletjes spelen.
Een paar voorbeelden van spelletjes uit hun boek:
- seks met een kat.
- ze laten geblinddoekt voorwerpen in hun pagina of anus brengen en de geblinddoekte moet het voorwerp raden.
- ze gaan op een viaduct gaan staan en laten een meisje haar rokje laten optillen. Een automobilist kijkt en rijdt zich dood.
Op de omslag van het boek heeft de uitgever een stickertje laten aanbrengen met de tekst: Waarschuwing expliciete roman.
De auteurs hebben verteld dat zij niets verzonnen hebben! Zij hebben krantenknipsels voor de gebeurtenissen in hun boek gebruikt...
Jeannette
jeannette schreef:Marjo schreef:Als er ophef is geweest over het boek van Elvis Peeters dan heb ik dat gemist. Zo veel ophef kan dat dan niet geweest zijn???
De auteurs Elvis Peeters (een man en een vrouw) zijn bij De wereld draait door geweest en bij nog een paar andere programma's op de radio is er stevig over dit boek gediscusieerd.
Ik wil je woorden niet in twijfel trekken Jeannette maar voor zover ik weet is Elvis Peeters een man. Hier is zijn website http://www.elvispeeters.be
daar staat niets over een eventueel co-auteurschap of zoiets.
Hij heeft wel de zilveren griffel gewonnen voor Meneer papier en zijn meisje waarvoor Gerda Dendoove de illustraties heeft gemaakt.
Misschien dat je die door elkaar haalt?
Dettie
Wie is Elvis Peeters?
Achter deze naam gaan twee mensen schuil die samen dit boek schreven: enerzijds de persoon Elvis Peeters, die ook als spreekbuis dit duo belichaamt, en anderzijds Nicole Van Bael die een even grote artistieke verantwoordelijkheid voor het boek draagt, maar die haar aandeel tot dit artistieke wil beperken en liever geen publiciteitswerk doet.
Informatie op de pagina van de uitgever, Uitgeverij Podium
Ze hebben dit boek met z'n tweeen geschreven Dettie.
De beide auteurs waren aanwezig in het programma van De wereld draait door.
Jeannette
Achter deze naam gaan twee mensen schuil die samen dit boek schreven: enerzijds de persoon Elvis Peeters, die ook als spreekbuis dit duo belichaamt, en anderzijds Nicole Van Bael die een even grote artistieke verantwoordelijkheid voor het boek draagt, maar die haar aandeel tot dit artistieke wil beperken en liever geen publiciteitswerk doet.
Informatie op de pagina van de uitgever, Uitgeverij Podium
Ze hebben dit boek met z'n tweeen geschreven Dettie.
De beide auteurs waren aanwezig in het programma van De wereld draait door.
Jeannette
Laatst gewijzigd door jeanette op 26 Jul 2009, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier de link naar De wereld draait door Marjo over het boek van Elvis Peeters (met dank aan Jeannette
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video ... &tx_ttnews[tt_news]=11195&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=148#
Dettie
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/Video ... &tx_ttnews[tt_news]=11195&tx_ttnews[backPid]=626&tx_ttnews[cat]=148#
Dettie
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten