Boeken met een filosofische gedachte/inhoud.

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Chris

Boeken met een filosofische gedachte/inhoud.

Berichtdoor Chris » 16 Jul 2009, 11:21

Hallo iedereen,
hebben jullie misschien aanraders van werken, eventueel geschreven door hedendaagse filosofen, met een specifieke filosofische gedachte als onderwerp/inhoud? Ik bedoel daarmee niet de "werken" van Plato, Socrates .... of cursussen filosofie, maar boeken in het genre van bv. "De hond van de filosoof" van Raimond Gaita?
Alvast bedankt!
Nergens heb ik meer rust gevonden dan in bossen en boeken.
(Thomas a Kempis)

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2009, 12:37

Dag Chris,

Het eerste boek dat me te binnen schiet is Nachttrein naar Lissabon van Pascal Mercier

Beschrijving:
In Nachttrein naar Lissabon leidt Pascal Mercier zijn hoofdpersoon en de lezer naar de fundamentele vragen van het menselijk bestaan. Kunnen wij zelf de loop van ons leven bepalen, en wat zou er gebeuren als we het mochten overdoen? Wat betekent het een ander mens werkelijk te kennen? En is het eigenlijk wel mogelijk onszelf te kennen?
De personages in deze prachtige roman komen zo tot leven dat de lezer ze bijna hoort praten en kan aanraken. In hun zoeken en twijfelen, in hun moed en volharding zijn ze ontroerend, en aan het einde van het verhaal is het alsof de lezer ze persoonlijk heeft ontmoet.

NBD|Biblion recensie:

In deze diep-filosofische roman breekt een Zwitserse leraar radicaal met zijn leven. Door een toevallige ontmoeting op straat laat hij alles voor wat het is. Hij stuit op een boek over een overleden Portugese arts en raakt volledig in de ban van diens overrompelende en diepzinnige gedachten. Hij neemt de nachttrein naar Lissabon, spoort nabestaanden en vrienden van de auteur op en probeert diens leven te ontraadselen. Langzaam ontplooit zich een panorama, waarin het verzet tegen de dictator Salazar een grote rol speelt. De buitengewoon getalenteerde en zelfbewuste arts vraagt zich voortdurend af, wat waar en echt is en of het waard is ervoor te leven. Hierdoor wordt de Zwitserse leraar -en niet minder de lezer- geconfronteerd met de laatste levensvragen en met zichzelf. Al lezende ontkomt men er niet aan, antwoorden te willen krijgen of geven. Een adembenemende en magistrale roman, die dwingt tot zelfreflectie. De prachtige vertaling is een klein meesterwerk en draagt veel bij tot het leesgenot. Helder beletterde kaft met foto van een oud woonpaleis in Lissabon. Kleine druk.

(NBD|Biblion recensie, Redactie)

Groet
Dettie

berdine

Berichtdoor berdine » 16 Jul 2009, 15:10

De alchemist van Paulo Coelho. Of is dat te simpel?

Chris

Berichtdoor Chris » 16 Jul 2009, 18:25

Bedankt voor de tip Dettie en, neen hoor berdine, "de alchemist" is zeker niet te simpel maar die heb ik al in mijn boekenkast staan!
Nergens heb ik meer rust gevonden dan in bossen en boeken.

(Thomas a Kempis)

WilV

Berichtdoor WilV » 16 Jul 2009, 23:15

De wereld van Sofie?

Maar die heb je vast ook al. En gaat niet over hedendaagse filosofen,
maar wel érg mooi.

Nachttrein naar Lissabon ook trouwens.

Willeke

irene

Berichtdoor irene » 17 Jul 2009, 08:46

De boeken van Désanne van Brederode, ook een aanrader!

groetjes, irene

WilV

Berichtdoor WilV » 17 Jul 2009, 10:07

De boeken van Désanne van Brederode, ook een aanrader!

De tip was wel niet voor mij bedoeld, maar ik schrijf hem toch op.
Heb je titels die je aan kunt raden Irene?

Groetjes
Willeke

irene

Berichtdoor irene » 20 Jul 2009, 13:47

Ik heb zelf nog niets van haar gelezen, was indertijd alleen gecharmeerd van haar optreden tijdens een literaire/filosofische avond. Hierbij wat titels die indertijd besproken werden:
Ave verum corpus/Gegroet waarlijk lichaam, debuut uit 1994 bij Querido.
Mensen met een hobby, verschenen in 2001
Het opstaan, 2004
Hart in hart, 2007

De laatste titel heb ik, gesigneerd, in bezit. Als ik dit boek gelezen heb wil ik het je tzt wel toesturen.

groetjes, irene

WilV

Berichtdoor WilV » 20 Jul 2009, 16:49

Dank je wel voor je aanbod, maar toevallig heb ik gister in de boekenkast van mijn buurvrouw precies dát boek gevonden. Ben heel benieuwd. je hoort nog wel wat ik er van vond.

Groetjes van Willeke

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”