Willem Elsschot: Kaas

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo

Willem Elsschot: Kaas

Berichtdoor Marjo » 11 Nov 2004, 20:45

Elsschot wordt geroemd om zijn bondige en geestige stijl, maar voor mij blijft dit een boek dat je na het dichtslaan vergeet.

Kaas
Een oudje tussendoor. Wie heeft dit niet gelezen of toch zeker erover gehoord.
Motto op de flap:
"Eindelijk schrijf ik je weer omdat er grote dingen staan te gebeuren en wel door toedoen van mijnheer Van Schoonbeke" (aan wie hij schrijft is mij niet duidelijk)

De heer Laarmans, klerk van beroep, wil graag een echte man zijn, meedoen met de andere zakenlieden, en laat zich een agentschap aanpraten. Voor kaas notabene, hij die kaas niet eens lekker vindt! Zo begint hij aan dingen waar hij niets van af weet, erger nog: geen talent voor heeft. Hij wordt de distributeur van Goudse kazen in België en het Groothertogdom. Hij laat de kaas opslaan en gaat dan plannetjes bedenken. Tot hij tot zijn grote schrik moet betalen...
Het uur van de waarheid:" 't is vreemd, in al die jaren heb ik niet geweten dat het op kantoor zo gezellig kon zijn. In die kaas moest ik stikken, terwijl ik hier, tussen twee briefjes in, even kan luisteren naar innerlijke stemmen"

Het blijft een leuk boekje om te lezen, maar waarom dit nou Literatuur is heb ik nooit begrepen.

© Marjo

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2004, 15:51

Jeetje dat is lang geleden! Ik weet nog wel dat ik het toen een erg leuk en grappig boek vond.

Het blijft een leuk boekje om te lezen, maar waarom dit nou Literatuur is heb ik nooit begrepen.

Ik begrijp van een heleboel boeken niet waarom dat onder de noemer literatuur valt. Het enige wat me opvalt is dat de verhalen blijven hangen.
En wat voor de een literatuur is, is voor de ander niets, die vinden de grote schrijvers pas literatuur.
Er is nog ergens een mooie spreuk over literatuur.
Iets van: Boeken worden literatuur genoemd als niemand ze kan uitlezen.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2004, 22:51

Bij de grlls was een item over stijl naar aanleiding van dit boek:

"Om z'n verhalen. Allemaal druipend van de ironie. En de triestigheid. Het dromen van Grote Dingen waar nooit iets van komt - altijd door het eigen onvermogen. Kijk maar naar je eigen samenvatting - het Plan wordt groter en groter en dan .... niks.

En om z'n fenomenale taalgebruik. Korte, zakelijke zinnen over 't algemeen.
Alles boordevol humor: als je 'de Elementen' aan 't begin leest, weet je al - yes! da's Elsschot!) En dat dodelijke sarcasme. Ik las weer es even hoofdstuk 1 over de dood van z'n kapok-pluizende moeder."

Miranda Mei

Berichtdoor Miranda Mei » 13 Nov 2004, 22:55

Marjo,

ik vind de taal van Elsschot al heerlijk, en dan komt daar nog eens dat minutieuze beschrijven van de overwegingen van het kleine mannetje dat mee mag spelen van de grote jongens bij...
Het is gedateerd, dat wel, maar je kunt je door de uitvoerige beschrijvingen en de schrijfstijl goed verplaatsen in de tijd en de situatie. Tegelijk is het ook een metafoor voor wat elk mens als kuddedier doet: erbij willen horen, koste wat kost.
~ fantasie gaat de werkelijkheid voorbij ~
- soms echter -
gaat de werkelijkheid verder dan de fantasie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 13 Nov 2004, 23:01

Je hebt gelijk wat de stijl betreft, Miranda, het leest prettig, en is mooi. Maar ik mis de diepte, het Idee. Als ik dit boek dichtdoe ben ik in feite het verhaal al kwijt. Dat is dan in mijn ogen geen Belangrijk boek, geen Literatuur. Maar velen zijn het met me oneens.
Ik hou trouwens niet van metaforen: ik doorzie ze nooit, en zou aan schrijvers willen vragen om duidelijk te zijn als je iets wilt vertellen aan je lezer!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 13 Nov 2004, 23:51

Nee ik kan Kaas geen Literatuur (met hoofdletter) noemen maar toch is juist het goede/leuke van het verhaal die metafoor, dat is juist de humor.
Het zich belangrijk voor willen doen, inderdaad het erbij willen horen (ook al weet je er niets vanaf).

(Als er een veel metaforen gebruikt dan is het Hrabal!)

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 14 Nov 2004, 13:21

en die gaan dus aan mij voorbij, dat zal toch zijn bedoeling niet zijn?

Miranda Mei

Berichtdoor Miranda Mei » 14 Nov 2004, 22:42

Je hebt gelijk wat de stijl betreft, Miranda, het leest prettig, en is mooi. Maar ik mis de diepte, het Idee. Als ik dit boek dichtdoe ben ik in feite het verhaal al kwijt. Dat is dan in mijn ogen geen Belangrijk boek, geen Literatuur. Maar velen zijn het met me oneens.

Aaargh! Hoe kun je zeggen dat daar geen diepte inzit! Dat is toch een levensles, Marjo, die wij ongemerkt met 'Kaas' voorgeschoteld krijgen. 'Schoenmaker blijf bij je leest' etc. Juiste dat ongemerkte betekent voor mij de kwaliteit van het verhaal.
Het werkt immers bij veel boeken zo dat de inhoud enigszins wegzakt. Ons brein zit wat dat betreft prima in elkaar; wat niet relevant is schuiven we in ons 'archief'. En dan komt er zo'n boek als 'Het Parfum' van Patrick Süskind voorbijvliegen, en de korte beschrijving werkt voor het geheugen als een frisse douche. Het was niet echt vergeten. En probeer dat maar eens bij een Bouquetreeksje!

Marjo

Berichtdoor Marjo » 15 Nov 2004, 09:40

Ik heb het parfum" niet gelezen, dus daar kan ik niet over oordelen, maar wat Kaas betreft: misschien leg ik de lat voor wat er in mijn ogen bij Literatuur hoort, wel hoog, dat kan zijn. Het blijft een mooi boek maar niet mooi genoeg. Het vergelijken met een bouquet slaat nergens op, appels met peren..

Miranda Mei

Berichtdoor Miranda Mei » 15 Nov 2004, 15:14

Het vergelijken met een bouquet slaat nergens op, appels met peren..

Ik vergelijk de boeken ook niet met elkaar.... maar hoe een beter geschreven boek ook beter in het geheugen blijft hangen dan een minder goed geschreven boek.

groet,
Miranda

Marjo

Berichtdoor Marjo » 15 Nov 2004, 15:32

Dat is helemaal waar. Ik zal "kaas"nu ook nooit meer vergeten...
Ik weet nooit of een boek alleen maar goed is, of Literatuur genoemd mag worden. Als ik een boek dichtsla met het gevoel dat ik nog een hoop van het geschrevene gemist heb, en met het idee dat ik nog een keer zal moeten lezen, dan denk ik pas aan Literatuur. Maar het grensgebied is erg groot...
Ik zou graag algemene regels kennen, maar die zijn er niet eens..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 15 Nov 2004, 17:20

haha een bouqetreeksje, ook al lees je de hele reeks dan weet je niet meer waar het over gaat!
Maar het vraagstuk 'Wat is literatuur' is een lastige. Ik denk altijd dat het met een bepaalde stijl, een bepaald woordgebruik, en bovenal doet het iets met je, te maken heeft. Wat onder de noemer literatuur valt zijn naar mijn gevoel boeken die blijven hangen. Net wat Miranda zegt, je leest even iets over 'Het parfum'en het verhaal komt gelijk weer naar boven. Dit in tegenstelling tot de bouqetreeks verhalen.
Maar echt een definitie geven over literatuur is haast niet te doen. Het heeft ook erg met je eigen smaak te maken, je kan twee boeken lezen die onder de noemer literatuur vallen en de een goed vinden en het zelf ook literatuur vinden en bij de ander je afvragen, waarom is dit in vredesnaam literatuur?
Ik vind wel dat de laatste jaren al snel iets literatuur genoemd wordt! Ik denk dat er vroeger toch meer werd gekeken naar zinsopbouw, taalgebruik enz.

En dan de spannende boeken, Nicci French heet nu ook literatuur te zijn. Waarom? Ik weet het niet.

Bernadet

Ik vond nog dit, of het helpt?

Wat is literatuur?: Deze vraag is voor mij hetzelfde als de vraag "Wat is Kunst?". De vergelijking tussen een flutboek en een Literair werk is als de vergelijking tussen een snapshot-foto en een World Press foto. Duidelijk is dus dat bij het antwoorden van deze vraag niet alleen gekeken moet worden naar het resultaat, maar ook naar de intentie en de manier van werken van de schrijver. Literatuur is voor mij een weloverdachte tekst die een goede lezer aan het denken zet en/of de kennis van de lezer uitbreidt (door een goed verhaal te vertellen, niet door feiten op te sommen).

Wat is de functie van Literatuur?: De functie van Literatuur is even vaag als de functie van Kunst. Beiden zijn bedoeld als hersenprikkels, een stimulans voor gedachten en kennis. Lezen kan leiden tot filosofische, sociologische, politiek-economische etcetera inzichten

Literatuur is een goed opgebouwd verhaal, waarin alles als het ware een functie heeft voor de ontwikkeling van dat verhaal. Bij literatuur worden personages en gebeurtenissen zodanig uitgewerkt tot er een punt komt waarop alles heel slim weer samenvalt.

In een goed boek hoeft noodzakelijkerwijs ook niet zoveel te gebeuren, er is genoeg diepgang om het tot een indringende ervaring te maken.

Bij literatuur wordt gebruik gemaakt van stijlfiguren en betekenisfiguren, kortom er wordt op een creatieve manier met taal omgegaan.

De functie van literatuur is voor mij dat je er door geraakt wordt; door schoonheid of somberheid. Het neemt je mee naar een andere wereld. Het geeft inzicht en zet je aan het denken.

het hele artikel staat hier
http://www.seniorweb.nl/mailgroepen/hom ... atuur.html

Miranda Mei

wat is literatuur?

Berichtdoor Miranda Mei » 15 Nov 2004, 21:17

Ha, dat is mooi, Bernadet,

dat gedeelte uit het artikel dat je aanhaalt. Bij poëzie spelen namelijk precies dezelfde vragen en ook daar kan de discussie oeverloos uitmonden tot een welles/nietes spel. Je kunt wel zeggen het is pas poëzie/literatuur voor mij: (en dan een een aantal criteria opnoemen), maar het blijft een feit dat de criteria niet vaststaan en dat je daardoor niet tot een eenduidige aanwijzing komt. Van Nicci French heb ik een paar weken geleden mijn eerste boek gelezen, en ik herinner me dat ik in ieder geval 'het veilige huis' niet erg sterk vond, een redelijke detective, maar ik had mijn twijfels bij het plot, dat niet overal even sluitend was.
Het zal niet de eerste keer zijn dat de populariteit van een tekst ervoor zorgt dat het onder literatuur wordt geschaard, terwijl je nauwelijks iets vindt van de criteria waaronder andere literatuur valt!

Roel

Berichtdoor Roel » 19 Nov 2004, 10:17

Ik heb Kaas jaren terug gelezen. Was toen geen liefhebber van zijn droge, zakelijke stijl, zag wel het belang van zijn verhaal in. Ik zou het moeten herlezen, want toen was ook maar een momentopname. Ik zou trouwens Lijmen en Het Been ook moeten lezen.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2004, 12:46

Miranda, afgezien van de discussie wat literatuur nou precies is/moet zijn, ben je het toch met me eens dat er te pas en te onpas "literaire thriller" op een boek komt te staan?
Bij Donna Tart mag dat wel, maar bij Nicci French??

Miranda Mei

kaas

Berichtdoor Miranda Mei » 19 Nov 2004, 15:03

Marjo,

Van Donna Tart heb ik nog niets gelezen, vandaar dat ik alleen iets kon zeggen over Nicci French. Dus wat mij betreft valt 'het veilige huis' niet onder 'literaire thriller'.

Ik heb 'Bokkenvla' ontvangen, waarvoor mijn hartelijke dank. Nu nog lezen! Ik laat je nog weten wat ik ervan vond.

groet,
Miranda

Marjo

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2004, 20:43

wij (Bernadet en ik) zijn benieuwd..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2004, 22:43

o dear, o dear, als je nog maar wel op Leestafel komt nadat je het gelezen hebt. Wij (Marjo en ik) zijn zeeer benieuwd inderdaad.

Groetjes
Bernadet

P.S. De verborgen geschiedenis van Donna Tartt is echt een heel goed boek. Een aanrader!!
De kleine vriend ken ik niet.

Hermine

Berichtdoor Hermine » 17 Feb 2006, 20:43

De enige boeken van Elsschot die ik graag las waren 'Het Dwaallicht' en 'Tsjip'. Ik vond hem vrij droog in zijn andere werken.

librije

Berichtdoor librije » 10 Mar 2007, 21:19

In het uur van de wolf op zondagavond 11 maart Ned. 2 18.55 uur een uur lang de documentaire: Erfgenamen van Elsschot.

Volgens de beschrijving in onze TV-gids de moeite waard.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2007, 09:23

O jee wat een aanbod is er ineens op t.v. Willem Elsschot én de verkiezing van het beste boek en dat op één dag! :D

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 11 Mar 2007, 12:30

Boekenweek hè..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2007, 13:24

Ja natuurlijk! daar denk ik weer niet aan :?

Dettie

PetraO.

Berichtdoor PetraO. » 11 Mar 2007, 13:50

Wat een leuke discussie! Wat is literatuur is een vraag die niet eenduidig beantwoord kan worden. Bovendien verschuiven de opvattingen daarover nog eens in de tijd. Hierboven las ik in een citaat van Dettie dat in literatuur elke gebeurtenis een functie moet hebben in het verhaal. Maar in modernistische en post-modernistische literatuur is dat al niet meer zo.
Kaas van Elsschot vind ik overigens wel literatuur: het is niet een simpel verhaaltje over een individuele mislukking, het verhaal vertelt veel meer. Bijvoorbeeld over het streven van mensen om bij een hogere sociale laag te horen, de manier waarop het verteld wordt waardoor de lezer de mislukking al veel eerder ziet aankomen dan de hoofdpersoon en de gebruikte en goed gedoseerde humor.
Ook dit gaat voorbij.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 11 Mar 2007, 15:01

Is dat een argument voor literatuur: dat je als lezer al eerder de mislukking (of wat ook) aan ziet komen?
Dat bedoel je vast niet zo, want ik zie bij een bouquet ook al op de eerste pagina aankomen wie wie krijgt, en die lui moeten nog heel wat meemaken voor ze dat zelf doorhebben!

Literatuur is de kunst van het schrijven toch..

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”