Verrassend boek, ik meen dat dit een aparte categorie is, maar ben even kwijt hoe dat heet. Zo'n verhaal over wat er gebeurd had kunnen zijn en wat dan de gevolgen zouden zijn geweest. Ik mag dat wel, zeker als duidelijk is wat er wel en wat er niet meer waar gebeurd is.
Dat kostte hier even wat speurwerk..
August Kubizek wordt door zijn vriend uitgenodigd om naar Wenen te komen. In het begin duidt hij de vriend aan als A. later wordt dat Adi en begint de lezer ook in de gaten te krijgen dat de vriend Adolf Hitler is.
Het is August al snel duidelijk dat het een onevenwichtige vriendschap is: Hij wordt geduld als luisterend oor, en later als bedmaatje, en steeds meer begint August in de gaten te krijgen dat Adi er vreemde denkbeelden op na houdt.
"Dat niet August Kubizek zijn vriend was, maar dat hij verliefd was op de spiegel die ik hem voorhield"
Toch gaat hij als hij uitgenodigd wordt, en blijft hij het doen en laten van Adi volgen. Voelt hij een vreemd soort trouw aan iemand die toch een vriend is, of is hij verliefd?
Rony van Gastel heeft een boek geschreven over de vriend van Hitler, die zelf ooit een boek schreef over die vriendschap. Zover zal het historisch zijn. Van Gastel geeft echter een andere draai aan het verhaal. Het verhaal gaat een eigen weg: over hoe het was en had kunnen zijn:
Kubizek blijkt het verhaal te vertelen in gevangenschap. Hij moet zijn verhaal opschrijven en gaandeweg blijkt dat hij de dood verwacht als zijn verhaal af is. Waarom dan wel?
Als je dit boek leest zonder voorkennis (zoals ik deed) dan kom je steeds opnieuw voor verrassingen te staan. Van Gastel speelt met de feiten, en het deel over hoe het had kunnen zijn sijpelt slechts heel langzaam het verhaal binnen. Dat maakt het stukken interessanter denk ik.
http://www.deresearcher.nl/achtergronde ... van-hitler
http://duits.skynetblogs.be/post/385935 ... jeugdjaren
ISBN 978 90 78616 02 3 ; 208 pagina's Leuven, Van Halewijck 2007
Marjo
Rony van Gastel - Omdat hij mijn vriend was
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”