Tracy Chevalier: De jonkvrouw en de eenhoorn

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2004, 17:24

NIETS gekocht! Balen! Heb alleen de thrillerkrant meegenomen. Ze hadden wel mooie boeken maar het merendeel kende ik al. Ik had in gedachte dat het een veel grotere boekwinkel was. Tracy Chevalier hadden ze niet. Wel Harris maar... De schrijfclub en die kende ik al. enz.e nz. Alles was gericht op de maand van het spannende boek. We zijn nog naar Bergen gereden, daar is een super goede boekwinkel maar die was gesloten, nou ja, volgende keer beter!
bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Mei 2004, 14:40

Hè, wat jammer, Bernadet! Nu jeuken die bonnen nog langer!!
Ik heb de laatste van Minette Walters gekocht, ik ben ooit begonnen al haar boeken op de plank te zetten, maar vraag me niet waarom van haar wel en van anderen niet...
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2004, 14:57

Ik heb het boek nu bij de bib besteld evenals Het meisje met de parel, Het meisje dat teveel van lucifers hield en die laatste die je noemde van die Tjechische schrijver. Ben even de titel kwijt.
Kan niet wachten!
Verder heb ik via internet bij onze boekwinkel Maansteen van Wilkie Collins besteld. Die wilde ik al heel lang hebben en dan heb ik nog 20 euro over voor... ????

Je kan niet zeggen dat je artikelen niet goed overkomen he. Iedere keer als je wat meldt dan wil ik het lezen!!!
Groetjes
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 31 Mei 2004, 15:29

Wat een lof! Hopelijk vallen ze je dan niet tegen!
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2004, 17:02

Welnee! Anita Shreve vond ik ook heel mooi. Die moet ik 4 juni inleveren, wel erg kort dag voor nog een keer lezen.
Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 31 Mei 2004, 17:49

ik ben ook op zoek naar die van de Amberzaal. ik heb ooit een boek gelezen over de val van het tsarenrijk verteld vanuit het gezichtspunt van een van de dochters van de tsaar. het was zo'n mooi boek dat ik sindsdien meer wil weten over het tsarenpaleis en de tsarenfamilie.
Jammer dat ik de naam van het boek niet meer weet en nog veel jammerder dat ik geen tijd heb om mij daar eens echt in te verdiepen.
groetjes inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2004, 17:54

Oh Inge er zijn zoveel mooie boeken over de tsarenfamilie. Ik heb ooit eens Catharina gelezen. Over hoe zij van eenvoudig meisje tsarina werd. Heel erg mooi. Is misschien ook wel eens een thema idee. Rusland en/of de tsarenfamilie.
Bernadet

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 31 Mei 2004, 17:59

Het boek dat ik gelezen heb ging dus over een van de dochters, ze verteld eerst over het teloor gaan van "hun rijk" en het vermoorden van haar familie. zij kan met haar grootmoeder vluchtten naar Parijs en moet daar leven in ontbering. Ik weet nog dat ze danseres of ballerina wilde worden maar het einde ben ik kwijt.
Ik weet dat er veel boeken over bestaan en inderdaad het zou een goed thema zijn. maar nu onbreekt het me aan hopen tijd :shock: ik zal de eerste weken van de vakantie moeten bezig zijn met mijn huishouden, want dat loopt momenteel serieus in het honderd :shock:
maar ik blijf erbij :D ik geef het lezen voor niets meer op :D
groetjes inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2004, 18:00

Heette het boek soms Olga, dochter van de tsaar? Is geschreven door Catherine Gavin.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 31 Mei 2004, 18:05

Ik weet het echt niet meer :cry: :cry: zal het eens moeten proberen te achterhalen :cry: :cry: want nu ik er zo over vertel wil ik het eens opnieuw lezen. ik wil het einde weten :cry: :cry:

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2004, 18:17

Olga is nu te koop bij E bay voor 0,75 cent, portokosten 2,50.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 4207049693

Bernadet

ja, wat gaan we lekker he, zo achter elkaar!
bernadet

lizzy
Berichten: 174
Lid geworden op: 17 Mei 2004, 20:14

Berichtdoor lizzy » 31 Mei 2004, 23:38

Weet je wat ook een leuk boek is over dit onderwerp, "Russisch blauw" van Rascha peper. Een man, ongelukkig met zijn afkomst, lijkt een uitweg te vinden in de geschiedenis van Rusland. Erg onderhoudend.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2004, 10:37

Hee Lizzy, bedankt voor de tip. Lijkt me zeker leuk.
Bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2004, 13:53

Ben begonnen in De jonkvrouw en de eenhoorn. het begint al erg leuk. Volgens mij leest het erg lekker weg. Als ik het uit heb kom ik er op terug.
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Jun 2004, 16:47

En dan wil ik ook graag van je horen welke je het beste vond: het parelmeisje of deze jonkvrouw..of misschien wel die blauwe vrouw, hoe heette dàt boek ook al weer..
Marjo

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 23 Jun 2004, 15:14

Dat boek Catherina, door wie is dat geschreven?
Groetjes Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 23 Jun 2004, 16:30

Geen idee Inge. Dat is echt zeker 15 jaar geleden dat ik het gelezen heb.

Marjo ik heb de jonkvrouw ook uit. Het verhaal was erg mooi maar toch vond ik Het meisje met de parel beter.
Wat ik van de jonkvrouw erg leuk vond was dat het steeds vanuit een ander vertelt werd maar dat was gelijk ook het minpunt. Doordat het steeds maar een hoofdstuk was dat diegene wat vertelde ging het wat mij betreft net niet diep genoeg. Het bleef een beetje oppervlakkig.
Erg goed was ook dat vrij duidelijk werd vertelt hoe het maken van zo'n wandtapijt in zijn werk gaat. Dat er eerst een voorbeeld gemaakt wordt en dat ze dat onder het weefgetouw leggen, hoe ze de gekleurde delen aan elkaar maken enz.

Bij Het meisje met de parel kon je meer meeleven met Griet omdat het vanuit haar zelf werd verteld. Ook de handelingen die verricht moesten worden om verf te maken vond ik erg leuk om te lezen. Je leert er zo toch weer een hoop bij.
Het meisje met de parel was rustiger lezen, was meer een geheel wat ik van de jonkvrouw niet vond.

bernadet

En wat vond jij beter? en waarom?
ja, erg he, kan jij ook weer aan de slag!

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 23 Jun 2004, 16:49

Ik vond juist "de jonkvrouw" beter! Het gaf met zijn afwisseling een duidelijk beeld van hoe dat wandtapijt ontstond. Het wandtapijt zelf was de hoofdpersoon, terwijl bij "het meisje" dat Griet was.
Ik vond dat heel goed gedaan, omdat het wandtapijt tenslotte historisch is, en de personen niet. Het romanverhaal was bijzaak, al verlevendigde het de boel wel.
Je zou kunnen zeggen dat de "diepte" in het tapijt lag.
Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Jun 2004, 20:57

Ik denk dat ik Het meisje... mooier vond omdat ik zelf ook nog wel eens een poging tot schilderen doe.
Ik vond het fijn om te lezen hoe de verfstoffen werden gemaakt, hoe de opstelling van een schilderij werd voorbereid, hoe de kleuren opgezet werden enz. Ik rook als het ware de verf.

Ik heb jouw artikel over de jonkvrouw nog eens nagelezen Marjo maar ik vind niet dat het tapijt de "hoofdpersoon" was. Eigenlijk was dat toch meer de vrouwenverleidende schilder in mijn ogen. Hij was de schakel tussen Brussel en Parijs, hij was de oorzaak ervan dat drie vrouwen een ander leven kregen dan zij gedacht hadden zoals het dienstmeisje dat zwager werd van hem en weg moest, Claude die het klooster in moet en Alienor die hij in positieve zin een ander leven geeft.
In mijn ogen was hij de centrale figuur van het boek.

Waarom vind jij het tapijt de hoofdpersoon? Ik heb alles nog eens nagelezen maar ik kom er niet zo goed uit waarom jij dat vindt.
Omdat het een historisch iets is en vol symbolen zit? Dat is het enige wat ik er uit op kan maken maar ik snap dat niet zo goed dus.
Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 24 Jun 2004, 21:08

Ik vond het tapijt de hoofdpersoon omdat we van het begin tot het einde de wording daarvan meemaken, maar vooral omdat het historische kunst is (kunsthistorie?) De schilder met zijn romances, de edelvrouw die opdracht gaf, de makers in Brussel, allemaal bijzaak. En: verzonnen!!
Nu is het al weer een hele tijd geleden dat ik het las, maar zo is het me bijgebleven.
Het is de manier waarop we het boek als geheel zien, denk ik. Stel dat je niet weet dat het tapijt ooit echt gemaakt is en zelfs nog bewaard is gebleven, dan lees je het boek als roman, maar dat is dus niet mijn beleving geweest.
Marjo

Isabel
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 Jul 2005, 18:05
Locatie: Rotterdam

De Jonkvrouw en de eenhoorn

Berichtdoor Isabel » 26 Jul 2005, 18:13

Op zoek naar nog meer boeken van deze schrijfster kwam ik op deze site. Leuk om met meerderen te lezen. Na Maagdelijk Blauw heb ik ook de Jonkvrouw en de eenhoorn gelezen. Fascinerend om het maken van de wandkleden zo te zien groeien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Jul 2005, 12:03

Hallo Isabel, welkom op dit forum.
Tracy Chevalier schrijft erg prettige boeken. Van de jonkvrouw en de eenhoorn vond ik ook zo leuk dat je het hele proces meemaakt van die wandkleden, van ontwerp tot het einde. Hoe de ideeën ontstonden (ook al is het fictie) en vooral dat milles-fleurs wat voor invloed dat had op het uiterlijkvan het tapijt.
Meisje met de parel is trouwens ook een mooi boek van Chevalier.

Groet
bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Jul 2005, 10:11

En nog een erg mooie site van chevalier over dit boek

http://www.tchevalier.com/unicorn/index.html

bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten