Henk Krosenbrink - De klas

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo

Henk Krosenbrink - De klas

Berichtdoor Marjo » 23 Feb 2007, 13:12

Geïnteresseerd in hoe de kweekschool net na de oorlog er uit zag? Dan lezen..
Maar doe het niet als je een goed boek wil lezen.

De klas
Henk Krosenbrink

Henk Krosenbrink wordt een streekauteur genoemd. Ik heb niet kunnen ontdekken of ook werkelijk streekromans schrijft, het zijn meer boeken over de streek, de Achterhoek in dit geval.
"De klas" geeft een beeld van de kweekschool in de jaren net na de oorlog. Een aantal jongeren met heel verschillende achtergronden (want onderwijs in de oorlog was niet veel) en vooral ook verschillende ideeën over hun toekomst volgt van 1945-1948 onderwijs. Ik weet niets van kweekschool, of moderne Pabo, maar het verbaast mij dat mensen die voorbereid worden op het lesgeven aan kinderen tot een jaar of twaalf, les krijgen en examen doen in vakken als Frans, Duits, Literatuur (Vondel en dergelijke!!) en stereometrie... Natuurlijk goed voor de algemene ontwikkeling, maar toch...
Ik weet nu wel waar het woord 'kweekschool' voor staat. Ik had vroeger op school ook wel eens 'kwekelingen', een raar woord toch. Maar hier lees ik dat een bepaalde dag "de studenten vrij waren van kweek op de school" . Ze hoefden die dag geen stage te lopen...
Behalve hoe het toeging op die school schetst Krosenbrink ook een beeld van de maatschappelijke achtergrond: de voorbije oorlog, Nederlands-Indië, de komst van de vele politieke partijen. Helaas gaat hij nauwelijks in op de persoonlijke omstandigheden van de studenten, en zegt hij ook niet over de leef- en woonomstandigheden toen. Dat komt pas ter sprake, eventjes, als de jongelui elkaar terugzien op een reünie, ze zijn dan allemaal zeventigers.
Dat is eigenlijk de vorm van het boek: er is een reünie, en daarna zijn er aparte verhalen over de individuen. Er is nogal wat herhaling en overlap tussen die verhalen, en ook de stijl is vrij slecht (à la streekroman):het boek had best 100 pagina's korter gekund.
Ik heb doorgelezen omdat het onderwerp me wel boeide, maar wie wil genieten van taal kiest beter een ander boek.

Uitvoering: genaaid, gebonden Omvang: 344 pagina's ISBN: 9055122440 uitg. Van den Berg
© Marjo

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2007, 13:40

Toch... mijn hele familie komt uit en woont in de Achterhoek, het gaat wel kriebelen als ik je verslag lees.

Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 16 Mar 2007, 11:43

Marjo, ik heb je verslag hier gezet, het is te kort voor het archief.

Groetjes
Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 16 Mar 2007, 16:02

Ok..Misschien is er wel herkenning voor jou oin dit boek dan. Dat maakt het natuurlijk wel leuk..

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”