Kelly Jones - De zevende eenhoorn

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo

Kelly Jones - De zevende eenhoorn

Berichtdoor Marjo » 27 Dec 2006, 11:10

Al lezende kwam een deel me zo bekend voor, maar andere dingen ook helemaal niet, dus ik heb het toch uitgelezen. Later ontdekte ik dat op de site van de boekgrrls al een uitgebreid verslag staat, en met links en plaatjes verluchtigd. Of het daarom zo bekend leek? Geen idee..
Ik heb ook het andere boek over dit onderwerp van Kylie Fitzpatrick gelezen, en omdat beide schrijvers zich gebaseerd hebben op historische feiten zijn die natuurlijk gelijk. Ik meld maar vast dat ik het verhaal van Fitzpatrick beter vond.

Het verhaal gaat over de tapijten van Cluny, Parijs. De Eenhoornserie, zes tapijten. In het verhaal dat Jones verzonnen heeft wordt een zevende tapijt ontdekt, en misschien is er zelfs een achtste. De ontdekster is Alexandra Pellier, conservator van het Cluny museum. Voor ze het tapijt zelf vindt, ontdekt ze tekeningen en een gedicht. En terwijl het nieuws over het tapijt uitlekt en de aasgieren om haar heen zwerven, pluist Alexandra het hele verhaal uit over de achtergrond van het tapijt: de ontwerpster, de maker en hun liefde. De geschiedenis van die liefde uit de vijftiende eeuw blijkt enigszins parallel te lopen aan Alexandra's eigen leven.

Ik ben het volledig met boekgrrl J@nke eens, die zegt dat het verhaaltje nauwelijks boven bouquetniveau uitstijgt. Zonder de geschiedenis van de tapijten was dit een waardeloos boek.
Achtergrondinformatie vinden jullie dus op de site van de grrls.

Paperback | 352 Pagina's | Uitgeverij Sirene | 2005 ISBN: 9058313530

© Marjo
december 2006

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2006, 11:52

Wel zonde dat iemand rond zo'n boeiend onderwerp zo'n slecht verhaal maakt.
Dat snap je haast niet hoe dat kan.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Dec 2006, 12:06

Jammer hè.. ik weet niet of je het verslag bij de grrls gelezen hebt, maar ik onderschrijf dat helemaal. Zo zonde..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2006, 12:30

Ja ik heb er zelfs een link naar gemaakt.
Eisjen heeft het weer prachtig geplaatst met al die afbeeldingen erbij.
Maar waarom er dan zo'n dweperig verhaaltje gemaakt moet worden rondom zulke mooie tapijten begrijp ik niet. De tapijten zelf zijn al fascinerend genoeg.

Bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Dec 2006, 12:32

Misschien om mensen ervoor te interesseren die anders die tapijten voorbij zouden lopen? Als je gaat voor het romannetje, krijg je toch onwillekeurig die interesse mee denk ik.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Dec 2006, 12:34

Daar heb je wel een punt Marjo.

Bernadet

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”