Esther Gerritsen: Normale dagen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Esther Gerritsen: Normale dagen

Berichtdoor Marjo » 21 Sep 2006, 21:33

Na enige twijfel blijkt het toch de moeite waard. Psychologische roman.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/esther-gerritsen

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Sep 2006, 22:18

Wat een leestempo heb je toch! Ongelooflijk!

bernadet

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Sep 2006, 11:04

Wat denk je Marjo, zou ze het verschil tussen jong en oud en tussen stadsleven en dorpsleven hebben willen weergeven?
Als ik het zo lees lijkt het me eerdere een verhaal over een jong meisje dat zich afzet tegen haar (groot)ouders. Vrij normaal...

Bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 22 Sep 2006, 16:11

Ze heeft willen weergeven, dat er ook andere manieren van communiceren bestaan, dan praten. Dat de zwijgende verstandhouding van haar grootouders niet persé minder intens is dan Lucy's eigen aanpak van alles moeten uitpraten.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Sep 2006, 16:22

Dat denk ik ook Berdine. Ze komt erachter dat praten niet altijd nodig is, zeker niet als je elkaar immers toch ook zonder woorden begrijpt.
Je hebt het ook gelezen begrijp ik? Wat vond je van dat verhaal van Timothy McVeigh vinnen het boek?

Het is wel een afzetten tegen, Bernadet, maar ze blaast het op omdat ze ergens vindt dat ze misdeeld is omdat ze haar eigen ouders niet gekend heeft.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 22 Sep 2006, 16:45

Ja ik heb het gelezen en Esther Geritsen was hier ook in een zaaltje tijdens de boekenweek. Dus wat ik zeg heb ik uit eerste hand.
Timothy McVeigh, tja. Lucy probeert overal een reden voor te vinden, analyseert het gedrag van mensen, probeert het te verklaren. Dat lukt haar niet bij haar grootouders en ook niet bij McVeigh. Ze wordt zich bewust van het feit dat niet alles zich laat verklaren.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Sep 2006, 17:39

Ja je kan dingen kapotanalyseren. Ik heb zo'n vriendin gehad en die wilde ALLES analyseren, zelfs als je vertelde dat je een erg leuke dag had gehad dan vroeg ze zo door en vroeg ze steeds waarom vond je dat nou leuk enz. Op het laatste was van mijn hele prettige gevoel niets meer over.
Maar om op het boek terug te komen, van wat ik hier zo lees doet het me denken aan De Luistervogel van Guurt Leguijt. Ook over iemand die alles wil weten, analyseren en daarmee vooral zichzelf in de weg zit

Bernadet

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 22 Sep 2006, 18:46

Die twee kan ik niet vergelijken want De luistervogel heb ik niet gelezen. Marjo misschien?

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Sep 2006, 20:53

Betrapt. Ik heb "luistervogel" wel gelezen, maar weet er niets meer van.
Zoals dit boek van Gerritsen ook snel vergeten zal zijn, het beklijft niet.
Ik weet niet of de hoofdpersoon in "normale dagen" alles wil analyseren,
wat die McVeigh betreft wil ze weten of een man die zoiets totaal verkeerds kan doen, toch misschien ook iets goeds in zich heeft.
Prima verder, maar ik kan niet echt zien wat dat met haar grootouders te maken heeft. Als ze eenmaal accepteert dat haar grootouders zijn zoals ze zijn, laat ze McVeigh vallen. Wat betekent dat? Geen idee eerlijk gezegd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 22 Sep 2006, 22:15

Dit boek gaat dus over de (mis)communicatie tussen “ouderen” en “jeugd”, over de verwachtingen die, misschien, leeftijdsgebonden zijn.


Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/esther-gerritsen

Inge
9 mei 2006

Ik vond het een goed boek. Beter nog dan Tussen een persoon. Lucie probeert uit alle macht mensen te begrijpen, die niet met woorden communiceren. Haarfijn analiseert ze menselijk gedrag en probeert dat te verklaren, om uiteindelijk te concluderen, dat dat soms gewoon niet kan. Ik vond de scene aan het sterfbed van haar grootvader erg aangrijpend, moest het boek even wegleggen, maar dat heeft misschien een persoonlijke reden.

berdine 27 mei 2006

(Er waren twee items van dit boek, dus die nu even samengevoegd
Bernadet)
Laatst gewijzigd door Dettie op 12 Jun 2009, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 28 Sep 2006, 09:39

Hebben jullie het boek op de titel uitgezocht?
Het is nou niet bepaald een opwindende of er naar benieuwd makende titel!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 28 Sep 2006, 10:05

Nee, ik kies nooit een boek alleen op de titel. De titel kan wel nieuwsgierig maken - een kaft ook, trouwens -, maar de beschrijving of het kennen van de schrijver of een goede recensie zijn belangrijker voor mij. Esther Gerritsen kende ik van een interview op tv (interessante vrouw), daarna heb ik haar boek Tussen een persoon (intrigerende titel) gelezen. Dat vond ik goed. Daarna heb ik haar nog eens bij een lezing in onze stad gezien en toen dit boek gekocht, wat overigens ook een goede recensie had.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Sep 2006, 15:27

Je bedoelt "normale dagen" Roel?
Ik las dat voor een groepsbespreking, kan dus eigenlijk niet zeggen of ik het ook zelf uit de kast geplukt zou hebben. Hoewel, normale dagen, hoezo, normaal? Misschien zou ik dat toch wel hebben willen weten!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten