Richard Bach - Jonathan Livingstone zeemeeuw

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Richard Bach - Jonathan Livingstone zeemeeuw

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2006, 17:00

Jonathan Livingstone Zeemeeuw
Richard Bach


Johanthan is een meeuw. Wat hem echter anders dan andere meeuwen maakt is dat hij niet bij de grote massa wil horen die alleen maar vliegt omdat ze voedsel moeten zoeken.
Hij wil meer, hij wil zich bekwamen in het vliegen zelf, het tot kunst verheffen, totaal vrij zijn. Door zijn ideeën wordt hij uit de meeuwenkolonie gezet, maar Jonathan zet door, hij weet steeds zijn grenzen te verleggen en komt uiteindelijk in een soort spirituele wereld terecht en is dan totaal vrij.

Het is natuurlijk een verhaal dat de blik moet verruimen. Misschien dat het toentertijd vernieuwend was maar nu bestaan er erg veel boeken die mensen tot een dieper inzicht willen verleiden. Het beste vond ik zelf de gedeelten over het oefenen in vliegtechnieken, daarna wordt het zweverig om in vogeltermen te blijven. De bijgevoegde foto's van zeemeeuwen zijn schitterend!
Het verhaal is aardig maar doet soms wat star aan. De vrijheid die Jonathan uiteindelijk voelt wordt niet goed in woorden omgezet. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog, ik had al veel over dit boekje gehoord.

Uitgever Strengholt's Boeken ISBN 906010272X Bindwijze Paperback Verschijningsdatum november 1991 Aantal pagina's 93
Illustrator: R. Munson Vertaald door Lennard Nijgh Vert. van: Jonathan Livingston seagull. - New York : Macmillan, 1970. - 1e dr. Nederlandse uitg.: 1972.

© Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 14 Aug 2006, 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 16 Jul 2006, 17:08

het boek heeft ooit op mij als kind erg veel indruk gemaakt. dat kwam denk ik vooral door de foto's. we hadden een prachtige uitgave thuis, waar er voor de foto's zo'n melkwit perkamentachtig blad zat, dat droeg bij tot de magie van het verhaal. ik denk niet dat ik het toen goed of helemaal gelezen heb, maar ik vond het wel heel erg mooi...


onlangs heb ik me een goedkope franse uitgave aangeschaft. lang niet zo mooi natuurlijk, maar zo heb ik het verhaal toch ergens op papier en wie weet lees ik het nog wel eens...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Jul 2006, 17:31

Is het eigenlijk een kinderboek Elvira? ik kwam er niet uit.
Ik denk dat kinderen de boodschap ontgaat.
Het zegt eigenlijk dat je allerlei innerlijke barrieres moet overwinnen om uiteindelijk vrij te zijn. Beetje spiritueel.

Ik heb ook een erge mooie uitvoering, wel een pocket maar met linnenachtige buitenkant en sierlijke zilverkleurige letters en inderdaad ook van dat perkamentachtige papier tussen de foto's. Die foto's maken het boek vind ik. Ik heb het te leen dus het zal weer terug moeten. Voor het verhaal zou ik het ook niet willen houden, wel voor de foto's.

Bernadet

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 16 Jul 2006, 18:30

Dames, dames: de auteur van Jonathan Livingstone zeemeeuw is Richard BACH.
En nee, ik vond het geen echt kinderboek!

groetjes, irene

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 16 Jul 2006, 18:35

Ik vind het wel geinig, dat Brahms :roll:
Een mooi boek, en inderdaad spiritueel, geen kinderboek.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 16 Jul 2006, 21:48

Het boek las ik niet. Er is toch een film over gemaakt? Die zag ik waarschijnlijk wel.
En dan waren er de prachtige songs van Neil Diamond over Jonathan Seagull.

Groetjes. Tiba.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 17 Jul 2006, 10:06

Ik dacht dat ik dit nog niet zo lang geleden gelezen had, maar dus wel langer geleden dan Leestafel bestaat.
Het viel mij ook een beetje tegen, omdat er zo'n ophef over was ooit.
De boodschap ligt er wel erg dik bovenop, vind ik.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 17 Jul 2006, 10:17

Ik dacht dat ik dat boek ooit voor engels had moeten lezen. Ik zal dan een jaar of 16 geweest zijn. Het verhaal staat me niet echt meer bij. Ik zal het eens opnieuw moeten lezen.

Inge

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Jul 2006, 22:26

Bij het rommelen in de kast kwam ik het boek tegen -wist niet eens meer dat ik het had!- het is een exemplaar met mooie foto's van meeuwen..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44093
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jul 2006, 22:36

ja dat exemplaar had ik ook marjo, schitterende foto's


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten