Arthur Brand - Het verboden Judas-evangelie en de schat van Carchemish

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Jonathan
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 Jun 2006, 14:36
Locatie: Amsterdam

Arthur Brand - Het verboden Judas-evangelie en de schat van Carchemish

Berichtdoor Jonathan » 05 Jun 2006, 15:03

Dag allemaal,

Ik lees dit forum geregeld maar heb nog nooit eerder een bericht geplaatst.
Het laatste boek dat ik heb gelezen, wil ik echter graag met jullie delen.
Het betreft Het verboden Judas-evangelie en de schat van Carchemish, van Arthur Brand. (uitgeverij Aspekt, ISBN 90 5911 244 x )
Het boek is in vele opzichten opmerkelijk te noemen. De meeste boeken -zeker van Nederlandse schrijvers- gaan over huis,tuin en keukenonderwerpen. Dit boek is echter volledig anders, zelfs spectaculair te noemen. De auteur beschrijft hoe hij terechtkomt in de top van de illegale kunstwereld en betrokken raakt bij de grootste kunstschatten uit de geschiedenis die vaak voor het grote publiek onzichtbaar blijven. Hij vertelt hoe hij al jaren geleden op de hoogte was van het inmiddels wereldberoemde Judas-evangelie. Het manuscript kwam in handen van zijn vriend, de Nederlander Michel van Rijn, volgens Scotland Yard de grootste kunstsmokkelaar ter wereld. Het verhaal is reuze spannend maar bovendien legt de schrijver op een zeer toegankelijke manier de inhoud van het manuscript uit.
Een ander deel van het boek vertelt hoe de schrijver op het spoor komt van een Griekse muntschat, de grootste uit de geschiedenis. De schat werd geconfisqueerd door een stelletje maffiosi en illegaal verhandeld. De auteur onthult in dit boek voor het eerst het bestaan ervan.
Een ongekend spannend, humoristisch en leerzaam boek. Zelden heb ik me zo vermaakt met een boek.

Mvg,

Jonathan
[/i]

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2006, 17:40

Dag Jonathan welkom op het forum.

Het is altijd leuk een enthousiast verslag te lezen, mag je best vaker doen! ;)

Is het een thriller of een verhaal over wat werkelijk gebeurd is?

Groet
Bernadet

Jonathan
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 Jun 2006, 14:36
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Jonathan » 05 Jun 2006, 17:56

Het boek is waargebeurd. Ik zag de auteur onlangs in het Avro-programma Hoge Bomen in de Misdaad, over Michel van Rijn, 's werelds grootste kunstsmokkelaar. De auteur Brand werd ook geïnterviewd als vriend.
Het boek leest trouwens als een thriller. De auteur beschrijft zelfs hoe hij op het spoor komt van het paleis van de legendarische koningin van Sheba. Maar vooral die schat van Carchemish is een ongelooflijk verhaal. Een on-Nederlands boek met on- Nederlandse onderwerpen.

Jonathan

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 05 Jun 2006, 20:01

Ook van mij welkom, Jonathan.

Ik was me dus ook aan het afvragen of dit waar gebeurd was.
Blijkbaar dus wel. Het boek is er des te interessanter door.

Alweer een boek om te noteren :D .

Groetjes. Tiba.

Jonathan
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 Jun 2006, 14:36
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Jonathan » 14 Jun 2006, 12:35

Ik hoor net op de radio dat het boek inmiddels voorpaginanieuws is in Turkije. De Hurriyet schijnt er een groot artikel aan te hebben gewijd. Best knap dat een Nederlands boek de internationale pers haalt.

Groetjes,

Jonathan


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten