Birgit Vanderbeke - Het mosselmaal

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44157
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Birgit Vanderbeke - Het mosselmaal

Berichtdoor Dettie » 24 Mei 2006, 15:41

Het mosselmaal
Birgit Vanderbeke


Het is zes uur. Moeder, dochter en zoon zitten te wachten op de thuiskomst van de heer des huizes. Hij is op dienstreis geweest en verwacht wordt dat na deze reis vader een promotie in het vooruitzicht gesteld heeft gekregen. Moeder heeft zijn lievelingsmaal gemaakt, mosselen, ze heeft zich opgetut en allen zitten te wachten op zijn thuiskomst.
Na een uur is vader er nog niet en na twee uur nog steeds niet. De dochter begint te overdenken wat er allemaal weer gaat veranderen als vader thuis is.
Vader is niet in een gezin opgegroeid en heeft zijn eigen ideeën over hoe een gezin moet zijn. Een gezin hoort gezamenlijk dingen te ondernemen. Elke zondag rijden ze een stukje met de auto om ergens te gaan wandelen, want dat is een gezamenlijke onderneming. 's avonds wordt om dezelfde redenen altijd een spelletje gedaan.
Kinderen die op straat spelen zijn 'verwilderde' kinderen. Vader pocht op zijn opleiding, schaamt zich voor zijn arme komaf. Vader deelt gigantische fooien uit terwijl er geen geld voor is.
Vader moet een maatpak, gezien zijn werk. Zijn vrouw mag nooit mee naar diners van zijn werk want zij loopt maar in die uitverkoopkleren. Vader troont de kinderen mee naar de huiskamer als ze in zijn ogen zich niet als gezinslid gedragen en eist verklaringen. hebben ze die niet dan worden er klappen verkocht.

Dit alles overdenkt de dochter en voorzichtig zegt ze haar gedachten hardop. Langzamerhand ontdooien ook de broer en moeder en komen de frustraties naar boven. Moeder trekt een fles wijn open en de tongen worden steeds losser.
Dan is het kwart voor tien... de telefoon gaat.

Mijn indruk Het verhaal begint heel luchtig, maar naarmate de avond en dus het verhaal verder gaat wordt de toon steeds grimmiger. Er is in eerste instantie nog een lichte liefdevolle toon voor de vader. Heel langzaam verandert deze, de moeder houdt het nog het langst vol om enigzins liefdevol te praten. Maar hoe leger de fles wijn raakt hoe meer er gezegd wordt . Langzamerhand wordt uit de doeken gedaan hoe vader in werkelijkheid is, een allesoverheersende vader. Een bekrompen man die alles ondergeschikt maakt aan zijn eigen kleinzielige ambities.

Je voelt de beklemming die de vader het gezin oplegt. Je verontwaardiging (zeker als hij gaat slaan) groeit hoe langer je leest. In je achterhoofd blijf je de vraag houden, waar is die vader? wat is er met die vader gebeurd? het leest vlot weg, het is humoristisch en triest tegelijk.
De moeder is geweldig beschreven, het constant schipperen tussen haar kinderen en de vader. Ook de dochter, die het verhaal vertelt, komt geloofwaardig over. Ze heeft vragen die inderdaad in een kind opkomen. Ze is door de omstandigheden erg lakoniek geworden wat het verhaal ook humoristisch maakt.

Het boekje zelf is mooi uitgevoerd. Gebonden, met leeslint en prettig leesbare druk.
Lezen zou ik zeggen.

Dettie 08-02-2004
Laatst gewijzigd door Dettie op 09 Mar 2008, 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 24 Mei 2006, 17:12

Is het boek tegelijk grimmig én humoristisch Bernadet?
Lijkt me een naar verhaal.
Van een beklemmende sfeer hou ik niet zo. Is niks voor mij, denk ik.

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44157
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Mei 2006, 17:49

Ik vond het een érg goed boek. Het is humoristisch omdat het meisje alles heel nuchter vertelt. Je begint alleen in de loop van het verhaal steeds meer een hekel aan die vader te krijgen.
Door de wijn worden de tongen losser en zo kom je meer over die vader te weten, maar ik sloeg het niet dicht met een naar gevoel.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25878
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Mei 2006, 10:51

Klinkt goed. Ik heb nog nooit van deze schrijfster of dat boek gehoord.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44157
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mei 2006, 11:01

Ik heb dit verslag ooit eens op de leeskring geplaatst,
in februari 2004 vlak voor de grote opheffing van de leeskring denk ik.


Bernadet

Marjo
Berichten: 25878
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Mei 2006, 11:02

Echt? Goh, wat een zeef ben ik..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44157
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mei 2006, 11:03

Misschien heb je het niet meegekregen toen, die site zat toen al knap te rommelen, er niet op kunnen, dat forum wat niet werkte enz.

bernadet

Marjo
Berichten: 25878
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Mei 2006, 11:04

Laten we het daar maar op houden dan...lief van je dat JIJ een excuus zoekt voor MIJ...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44157
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Mei 2006, 11:06

ja anders loop je de hele dag te denken dat je een zeef bent! Dat zou ook vervelend zijn!

Bernadet

Marjo
Berichten: 25878
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Mei 2006, 11:07

ach ja, ben er gisteren ook al van beschuldigd, dus dit kon er nog wel bij.

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 25 Mei 2006, 16:42

Ik zou me dit boek dus ook moeten herinneren... ook een zeef dus :( .

Krijg ik ook regelmatig te horen, Marjo :roll: .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44157
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 28 Mei 2006, 08:25

Speciaal citaat voor Marjo

Vergeetachtigheid is een vorm van vrijheid.


Fijn hè.
Bernadet

Marjo
Berichten: 25878
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Mei 2006, 17:36

Ha, maar het is waar hè: je kiest ervoor wat je wel onthoudt en wat je gauw vergeet..

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 09 Mar 2008, 12:48

Wat een prachtig boekwerkje. En wat kan die Vanderbeke vertellen. Ik leefde helemaal mee met het gezinnetje dat rondom de pan met die walgelijke mosselen zit te praten en te "roddelen" over de vader die maar niet op komt dagen. Dettie aan jouw verslag is niets toe te voegen. Een geweldig goed geschreven boek (én verslag!).
Ik kreeg deze auteur getipt van een leraar duits in de fut. Ik ben hem eeuwig dankbaar. Ik ga vlug kijken of er nog andere boeken van deze auteur in de bieb staan.

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44157
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Mar 2008, 14:26

Ja geweldig boek he. Het verhaal staat in m'n geheugen gegrift!

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Berichtdoor berdine » 11 Mar 2008, 14:32

Ik vond het ook erg goed! Zo subtiel als de persoon van de vader gaandeweg uitgetekend wordt.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten