Hans Hogenkamp - Excuses voor het ongemak (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2006, 07:53

In een van de beginpagina's denkt Edo zelf dat hij waarschijnlijk 'gebruikt' gaat worden.
"Hoe langer ik erover nadacht, des te meer ik ervan overtuigd raakte dat het Bayya's opzet was zijn zus aan mij te koppelen"

Maar haar handelswijze vind ik zeker in het begin niet als iemand die hem probeert te versieren.
Altijd in joggingpak, nauwelijks zich laten zien. Niet eens durven plassen omdat hij dat anders zou kunnen horen enz.
Pas als hij samen met Kooi haar eten heeft opgegeten laat ze zich vaker zien.

De laatste dag dat ze in het huis zou zijn, koninginnedag, moest ze naar het ziekenhuis. De volgende dag zou ze sowieso weggaan. (slotenmaker was al besteld, samen met Kooi had hij een brief opgesteld dat ze 1 mei weg moest zijn)
Nu komen haar broer en een vriend de spullen ophalen.
Als Bayya de spullen inlaadt en Edo het geld wil geven wat zij verdiende op koninginnedag zegt die vriend:
"Hij zegt dat hij het geld niet hoeft ".
Edo: "Waarom is hij zo boos?"
Vriend: "Begrijp je dat niet?"
Edo: "Geven jullie het geld dan aan Chandrani, voor het huis van haar moeder" [...]
Vriend: "Wij zien Chandrani niet meer."
Edo: "Hoe bedoel je?"
Vriend: "Zij heeft hem bedrogen."

Dat klinkt trouwens ook niet als een vooropgezet plan om Edo door Chandrani te laten versieren.
Chandrani is nu alles kwijt, geen huis meer, geen spullen meer want die waren van Bayya zegt de vriend.

(Ook op het bruiloftstfeest van Kooi vertelt iemand dat Chandrani een vriendje heeft. )

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2006, 13:42

Maar wat was dat nou met dat ziekenhuis?
Omdat het verhaal vanuit Edo verteld wordt, heb ik het idee gekregen dat de informatie die je over de anderen krijgt niet helemaal klopt. Het is zijn waarneming, het zijn geen feiten. Daarom denk ik dat die Chandrani de opzet had om Edo ín te pikken', al of niet op aansturen van Bayya.
Zijn we nu aan het praten over een verschil van interpretatie of heb ik het niet goed gelezen?
Laatst gewijzigd door Marjo op 11 Jun 2006, 13:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2006, 13:50

Ik denk dat je het niet goed gelezen hebt.

Voor mensen die het boek willen gaan lezen, niet verder lezen.
Hieronder volgt een verklapper:

V
E
R
K
L
A
P
P
E
R

Zij is zwanger, krijgt een miskraam op koninginnedag, Edo wil haar met de auto van Kooi naar het ziekenhuis brengen en ze komen in de koninginnedagdrukte terecht.
Mensen klimmen op de auto, Kooi grijpt in...
Je weet wel wat er met Kooi gebeurd is?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2006, 14:01

"Misschien dacht ze wacht maar zo behandel je mij niet, ik zal jou wel eens verleiden en laten zien wie ik ben. Die indruk had ik eerder. Volgens mij wist 'broer' er niets van gezien het einde. Daarin zegt hij 'Ze heeft me bedrogen'. "
Dit zei jij een stukje terug, en met het laatste deel ben ik het eens. Bayya wist niet dat ze Edo (al?) verleid had. Al vind ik verleiden nou geen geschikt woord voor wat er gebeurde.
Ik denk dat ik het zelf nog eens moet herlezen om te kunnen onderbouwen wat je bedoel. Want ik weet nog wel wat er gebeurde, de miskraam en Kooi, maar ergens interpreteer ik iets anders.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 11 Jun 2006, 14:11

'Het' was gebeurd en toen negeerde Edo haar eigenlijk, hij kwam daarna een keer thuis en toen had ze overal kaarsjes staan en lag ze verleidelijk op de bank. Dat noem ik wel verleiden, wat daarvoor gebeurde niet, dat gebeurde ineens.
Met die kaarsjes dacht ik, óf ze wil laten zien wie ze is, óf ze is verliefd op hem geworden. Ik dacht niet ze wil hem strikken om samen verder te gaan, daarvoor waren ze toch te afstandelijk tegen elkaar. Ik vond haar zielig, érg eenzaam.

bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Jun 2006, 20:24

Ik vond haar helemaal niet aardig, wat ik van haar dacht zeg ik niet..

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Jun 2006, 22:46

Na een snelle herlezing:

Ik moet even vooropstellen dat het verhaal verteld wordt vanuit Edo, je krijgt bijvoorbeeld geen duidelijk beeld over wie Bayya en Chandrini nu eigenlijk zijn en wat ze willen.
Het enige wat je zeker weet is hoe Edo overal op reageert, op een ongeïnteresseerde, lompe manier, zich nergens iets van aantrekkend, behalve van zichzelf.
De feiten over de twee Sri-lankanen zijn tegenstrijdig: ze geven zich uit als broer en zus, maar volgens Edo kunnen ze dat toch niet zijn, gezien het rondsluipen van Bayya en de geluiden die uit die kamer komen.
Of zij nu wel of niet te goeder trouw geld wil verdienen voor haar moeder en haar kinderen, dat weten we niet. Ik vind dat het er sterk op lijkt dat ze beiden bezig zijn Edo een poot uit te draaien. Of Bayya wist van de seksuele kant? Je komt het niet te weten, maar het zou me niet verbazen. Haar verstoppertje-spelerij moest Edo juist nieuwsgierig maken misschien? Of ze wachtte op haar kans. Ik krijg sterk de indruk dat Chandrini meer ijzers in het vuur had; Kooi bijvoorbeeld. Maar die was niet zozeer een sulletje zoals Edo, minder kwetsbaar.
In eerste instantie verleidt Chandrini Edo niet. Zij beschadigt zijn piano, doet zielig en Edo profiteert van de situatie. Pas later voert ze dat toneeltje op, waar hij om lacht.
Dat bedrog van Chandrani ten opzichte van Bayya, we weten niet wat het is. Het kan de seks met Edo geweest zijn, maar ook met Kooi. Het kan zelfs zijn dat die miskraam geen miskraam was..Ik denk niet positief over haar, dat merk je wel. (over niemand van de personages trouwens!) Komt dat omdat ik haar door Edo’s ogen zie? Ik weet het niet.

We interpreteren verschillend dus. Maar eigenlijk maakt dat voor de opzet van het boek niets uit. Het gaat om Edo, en over wat voor een kl..thommel dat is…Hij zegt het zelf!!


“ Was ik ook een klootzak? En zo ja, waarom? Was ik als zodanig geboren? Was dit de goede vraag om te stellen? Uiteindelijk besloot ik van wel, ik vond zelfs dat het gezond zou zijn als andere mensen, zoals Kooi en Baas, zich dat ook eens af zouden vragen. Zo raaskalde ik enige tijd in gedachten, en op een of andere manier kwam ik tot de dwingende conclusie dat het allemaal aan de maatschappij lag.”

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Jun 2006, 21:49

Edo zegt niet dat hij een klootzak is, hij vraagt het zich af.
Hij vraagt zich ook af of dit een goede vraag is om jezelf te stellen en dát vindt hij van wel. Dat zouden meerdere mensen moeten doen, zichzelf die vraag stellen vindt hij.

Ik had van Chandrini inderdaad een ander beeld. Ik zag het als een behoorlijk eenzame meid, die ook maar wat doet. Ik zag het ook niet als verstoppertje spelen maar als enorme verlegenheid. (Ze durft niet te plassen omdat Edo dat kan horen) Haar broer had haar goed onder de duim. Zij leek mij niet een erg berekenend type, dat zou eerder haar broer kunnen zijn. Ergens zegt ze in het boek dat haar broer seksueel niets meer kan na wat hij meegemaakt heeft in Sri Lanka.
Het enige waar ik aan twijfelde is of ze iets met Kooi had, het wordt wel een beetje gesuggereerd. Het kan ook zijn dat ze Kooi ook gewoon het verhaal van haar ouders en kinderen verteld heeft en meer niet. Kooi had veel geld en Edo had al gezegd dat hij niet het hele bedrag kon ophoesten.

En waarom denk je dat die miskraam zelfs geen miskraam was?

Maar..... het ligt allemaal aan de maatschappij!

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jun 2006, 13:56

Ik weet natuurlijk niet of die miskraam echt was, maar als het niet zo was zou het passen bij het beeld dat ik had van Chandrini. Ik had in haar geen vertrouwen. Ik denk dat ik haar helemaal door de ogen van Edo ben gaan zien, hij zou graag willen dat ze een doortrapte leugenaarster was, dan kon hij er immers zijn handen van af trekken?
Meer een doordenken van mijn kant, het wordt immers nergens duidelijk verteld wat er nu eigenlijk gebeurd is?
Ik bedoel maar: we weten niets zeker over de andere personages, alles zien we door Edo's ogen. Zelfs het feit dat hij een klootzak is wentelt hij af op de maatschappij. Dat bedoel ik: hij doet maar en heeft zelf nergens schuld aan, dat is wàt makkelijk!

Ik merk dat jij de woorden die er staan meer letterlijk neemt, waar ik meteen interpreteer op mijn manier..

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Jun 2006, 15:14

ha leuk is dit.

Ja ik heb het meer gelezen als toeschouwer. Niet door de ogen van Edo.
Ik denk wel dat je gelijk hebt dat Edo haar als doortrapte leugenaarster wilde zien. Hij zegt ergens ook "ze kan niet van mij zwanger zijn." Dan hoeft hij geen verantwoordelijkheid te nemen.
Net als na het gebeurde met Kooi, dat kan hij mooi als excuus gebruiken waarom hij niet terugkwam naar het ziekenhuis. Maar ik zie het dus als toeschouwer die naar een toneelstuk kijkt en kruip niet in de huid van en kijk niet door de ogen van Edo.

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 18 Jun 2006, 20:44

Misschien kun je je wel voorstellen dat ik me ergerde aan het doen en laten, vooral het niet doen en niet laten van Edo?

Ik bedenk me dat Hogenkamp juist door die andere personen niet zelf te laten vertellen of een alwetende verteller in te schakelen, mij meer betrekt bij Edo's wereld. Die andere personen hebben gewoon geen schijn van kans, want we weten niets over hen.
Natuurlijk hebben ze recht op twijfel, en die geef jij dan!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 19 Jun 2006, 09:24

Ja het gedeelte van de miskraam ergerde me wel. Toen vond ik Edo echt een slappeling, een hufter. Maar toch heeft hij ook gevoelige trekjes die summier naar voren komen, alsof hij het voor zichzelf niet wil weten dat hij ze heeft.

Ergens vond ik het ook wel grappig dat hij zo nieuwsgierig is naar Chandrini's leven. Hij wil er niets mee te maken hebben maar toch onder de vloer kruipen, toch bellen om te weten hoe het zit.

Ik denk dat het juist de kracht van het boek dat het van één kant uit verteld wordt (vanuit Edo). je blijft raden en denken hoe het nu precies zit, je kan er vanalles bij bedenken.

Maar even wat anders. Vond jij het maatschappijkritisch?

Bernadet

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 19 Jun 2006, 14:23

Dat betekent letterlijk: kritiek op de maatschappij. Mijn eerste reactie was: als de hedendaagse jeugd zo is, dan houd ik mijn hart vast. Dus het antwoord is "ja, het is kritisch". Meteen rijst de vraag wat ik er dan mee moet (hoort kritiek niet opbouwend te zijn?) en daar heb ik geen antwoord op.
Ben ik dus niet de doelgroep van dit soort boeken?

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 16 Nov 2008, 22:30

Ik was benieuwd naar een tweede boek van deze schrijver en eindelijk...volgend jaar februari verschijnt het.
Zou het van eenzelfde soort zijn?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 17 Nov 2008, 10:09

Toch hadden we een leuke discussie over dit boek.
Hebben nog meer mensen het inmiddels gelezen?

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44097
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Apr 2009, 20:36

Ook Hans Hogenkamp heeft een tweede boek geschreven.

Dingen die op liefde lijken

Nadat Job een nacht in een hotel heeft doorgebracht met de grillige en onweerstaanbare Zanne is er geen weg meer terug; hij geeft zijn huis en gezin voor haar op. Als hij op zijn beurt door Zanne wordt verlaten, staat hij met lege handen. Terwijl hij zijn leven opnieuw vorm probeert te geven met co-ouderen, verbouwen en internet - daten reconstrueert hij in een brief aan Zanne wat er is gebeurd. Het resultaat laat zich lezen als een ode aan de intense kortstondige romantiek, maar ook als een pleidooi voor meer loyaliteit.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 28 Apr 2009, 20:48

Ik had dit inderdaad meegekregen. Ik twijfel..zal ik het lezen? Een tweede kans? Of laat ik het zitten..


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten