Gerda van Erkel - De spiegel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Gerda van Erkel - De spiegel

Berichtdoor elviratoverspin » 24 Apr 2006, 20:51

een van de eerste "volwassenenboeken" die ik las, was er een van gerda van erkel, ik geloof "buiten regent het", dat stond in de kast van mijn ouders. ik vond dat mooi, dus ben ik in de bib verder naar haar op zoek gegaan (bij de volwassenen, "zes maal één is zeven" had ik bij de jeugd al gelezen) en ben met "sneeuw" naar huis gekomen. dat boek heeft een ontzettende indruk op me gemaakt, dus ik had met plezier weer een boek van haar mee naar huis bij mijn laatste bezoek aan de bib.

viel dat even tegen. het is nog niet uit, en ik weet niet of ik het ook wel ga uitlezen, het is maar 137 pagina's lang, en ik ben aan pagina 100 geraakt, maar het staat me behoorlijk tegen. waarover het gaat? dat weet ik niet eens zo goed. over een vrouw, volgens mij een vrouw op leeftijd. op een of andere manier is ze haar grote liefde verloren, een kunstenaar, muzikant, met zwarte ogen (die zwarte ogen, daar slaat ze je mee om de oren in dat boek). die kunstenaar woont eigenlijk nog bij haar in, maar ziet haar als de hospita. je zou dus kunnen veronderstellen dat hij zijn geheugen is verloren, en zij hoopt dat hij het terug zal vinden. dus ze schrijft, ze typt hele vellen vol, met korte, gebroken zinnen. vermoeiend om te lezen eigenlijk. en ze huilt vreselijk veel, en ze wikkelt zich om de haverklap in een wit laken.
uiteindelijk, als ze vermoedt dat het misschien toch gaat lukken, geeft ze hem een brief. volgens mij zijn ze elkaar nu net aan het terugvinden (op mijn pagina honderd dan hé), maar de stijl staat me heel erg tegen. al die losse zinnen, al dat gejank. ze huilen om de haverklap, alletwee. en als lezer heb je dus tot nog toe geen flauw idee waarom. beklemmende sfeer van spijt en weemoed, ja, maar wat er gebeurd is??? (misschien moet dat nog komen).

ergerlijk boek dus, en de enige reden waarom ik me door de laatste pagina's zou worstelen, is om eindelijk te weten of ik iets meer te weten kom op het einde, en om er een vernietigend verslag over te schrijven... (goh, dat klinkt gemeen hé, maar het ontgoochelde me zo...)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 24 Apr 2006, 21:07

Ik zit hardop te lachen hier!
Je begint zo mooi en dan blijkt het helemaal, totaal niets te zijn. Ik zou bijna nieuwsgierig naar het boek worden! ;)

Bernadet

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 24 Apr 2006, 21:15

Ja, ik moet ook lachen om je relaas, Elvira!
Je vertelt ons vast hoe het afloopt. Ben benieuwd....

Groetjes. Tiba.

elviratoverspin
Berichten: 386
Lid geworden op: 21 Mei 2005, 22:33
Locatie: leuven

Berichtdoor elviratoverspin » 25 Apr 2006, 12:50

Nee, ik vertel het niet, ik geef het op. Dertig pagina's voor het einde, en ik heb zin om het door het raam te keilen. Ik heb even gespiekt naar de laatste bladzijden. De vrouw pleegt zelfmoord door haar spiegelbeeld stuk te schieten. Een van de wegspringende scherven raakt een slagader.

Ik wil niet eens weten waarom. De nieuwsgierigheid wint het deze keer niet van het ploeteren...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Apr 2006, 08:07

Geen boek dat je moet lezen als je in een dip zit dus!

Bernadet


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten