Gerbrand Bakker - Boven is het stil (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 31 Mei 2007, 16:33

Dettie:
Bij Gerbrand Bakker deed de scene met de roeiende jongens me erg aan Gerard Reve denken.


En wat dacht je van "de jonge melkrijder"?
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2007, 21:48

Droomdebuut Boven is het stil van Gerbrand Bakker wordt verfilmd

Het droomdebuut Boven is het stil van Gerbrand Bakker won verschillende prijzen; de DebutantenPrijs, Het Gouden Ezelsoor en werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs, de Libris Literatuurprijs en de selexyz debuutprijs. Het boek zal nu ook worden verfilmd.

De filmrechten zijn verworven door de productiemaatschappijen Isabella Films (producent van o.a. Verder dan de maan en co-producent van Villa des Roses en Lars von Trier) en Circe Films (producent van o.a. Guernsey van Nanouk Leopold).

Els Vandevorst (Isabella Films) en Stienette Bosklopper (Circe Films) hebben samen uitgeverij Cossee benaderd, omdat ze de roman goed vinden aansluiten bij wat er internationaal gebeurt op het gebied van de ‘betere film’: “Het boek is authentiek, maar heeft tegelijkertijd een moderne, universele uitstraling. Die combinatie maakt dat het boek Nederland ontstijgt en al aan diverse buitenlandse uitgeverijen is verkocht. In onze ogen kan de film ook internationaal een groot succes worden.”

De vertaalrechten van de roman Boven is het stil zijn inmiddels verkocht aan: Duitsland (Suhrkamp), Frankrijk (Gallimard), Engeland (Harvill Secker), de Verenigde Staten (Random House), Australië, Italië, Denemarken en Turkije. Met verschillende uitgevers uit andere landen wordt nog onderhandeld over de vertaalrechten. Ook is er een aanvraag voor de toneelrechten van de roman.

Scenarioschrijfster Céline Linssen is door Circe en Isabella Films benaderd om een bewerking van het boek te maken. “We hebben het boek ook al aan een aantal potentiële regisseurs laten lezen. Zij staan stuk voor stuk te trappelen, maar we wachten nog even met onze definitieve keuze tot de contouren van het scenario helemaal duidelijk zijn.”

Auteur John Coetzee, die ook Nederlands leest, raadt Boven is het stil aan zijn buitenlandse uitgeverijen aan met de woorden: ‘De roman speelt met vorm, personages en decor van de traditionele Nederlandse roman en laat met tederheid en laconieke humor zien hoe vitaal het genre nog steeds is.’

Bron; Persbericht Cossee

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Aug 2007, 11:56

Ik was vanmorgen als slot van mijn vakantie in "mijn" boekhandel, eigenlijk om een boek van Murakami te kopen,
maar de verkoopster overtuigde me dat dít toch echt het allermooiste boek was wat ze in huis hadden, en dat als ik "de perenbomen bloeien wit "al mooi vond ik dit helemaal prachtig zou vinden..

En ik heb me laten overtuigen...als iemand zó vol vuur over een boek vertelt ga ik voor de bijl.
Ik ben benieuwd.
Word vervolgd.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Aug 2007, 13:26

Dat is leuk Wil, ik denk dat je het erg mooi gaat vinden!

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Aug 2007, 13:36

Ik heb zo n vermoeden dat dat wel het geval is.

En jij vond het ook mooi las ik.

Groetjes
Wil

tiba
Berichten: 1559
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 23:58

Berichtdoor tiba » 14 Aug 2007, 22:11

Hoi Wil,

Ik las hier al zoveel positiefs over de boeken van Gerbrand Bakker. Dus waarschijnlijk heb je een goede keuze gemaakt... beter dan ik ooit... ik kocht ooit een boek nadat een klant in de boekwinkel daarover zó euforisch deed; de man was overgelukkig dat het in de aanbieding stond, hij wilde het al zolang kopen.
Dat boek kocht ik dus ook, het enthousiasme van de man was té aanstekelijk (titel en auteur vergeten)... nou moe, het was wellicht een goed boek, maar zo triestig en pessimistisch... wel geprobeerd, maar nooit verder gelezen...

Benieuwd wat je ervan vindt.
Gerbrand Bakker staat ook op mijn lijstje :roll: .

Tiba.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 15 Aug 2007, 08:10

Perenbomen bloeien wit ìs mooi, maar Boven is het stil vind ik nòg mooier. Dus Tiba, als je er nog aan moet beginnen: ik zou eerst Boven is het stil lezen.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Sep 2007, 13:01

Gister uitgelezen..en wat een mooi boek is dit.. mijn boekenverkoopster heeft geen woord teveel gezegd.

Mooie taal, en zoveel onderhuidse onuitgesproken "gebeurtenissen"terwijl je als lezer toch precies weet wat er aan de hand is.
Érg mooi.

Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Sep 2007, 14:06

Ja he wil, ik was ook onder de indruk van het boek. Vooral dat onderhuidse wat eigenlijk pas op het einde eindelijk naar voren komt.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 03 Sep 2007, 15:32

Een kenmerk van een goede schrijver is wat mij betreft dat hij niet alles uitspelt maar dat je het toch weet, en dat is hier wel heel erg sterk gedaan.

En de natuurbeschrijvingen zijn trouwens ook prachtig.

Marjo schreef iets over op de grens van een tijdperk wat verloren gaat.. dat klopt wel denk ik..ik herkende heel erg veel uit de boerderijen uit mijn jeugd en tegelijkertijd realiseerde ik me ook dat, op een enkeling die zijn tijd uitdient na, tegenwoordig bijna geen boer meer zo leeft.

Wil

Steven
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 Sep 2007, 11:54
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor Steven » 05 Jan 2008, 12:42

Een tijdje terug dit boek gelezen, maar kon eerst het topic weer niet vinden.

Een prachtig boek, waar Gerbrand Bakker op een mooie manier Helmer neerzet. Grappig trouwens om de discussie op de vorige pagina te lezen dat symboliek af en toe duidelijker zou moeten, dat men er niet naar moet zoeken. Symboliek mag best een beetje onderhuids zijn, dat je het onbewust opneemt. Dat maakt voor mij een boek vaak vele malen mooier en het is veel moeilijker om op zo'n manier te schrijven.

Zo herinner ik me nog een stukje over De Aanslag van Mulisch. De overlevende jongen, ben zijn naam even kwijt, heeft dobbelstenen in zijn zak en vele critici zeiden: Kijk dat is prachtige symboliek, dat is het lot dat hij wel overleefde. Wat zegt Mulisch(als critici het niet hadden gezegd denk ik dat hij had gezegd wat nu de critici zeiden): Hij had nog geen tijd gehad om de dobbelstenen uit zijn zak te halen.

Maar goed, we drijven af. Ik heb gewoon wel van het boek genoten.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Jan 2008, 14:17

Wat mij opviel is dat hij een beetje Reve-elementen gebruikte.
Die jongens in de roeiboot en steeds dat subtiele verwijzen naar homoseksualiteit. Doordat ik veel van Reve heb gelezen kwam de afloop ook niet als een verrassing, wel was een verrassing met wie.

Dettie
die het verhaal niet wil verraden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Nov 2008, 15:32

BOEK-DELENPRIJS VOOR GERBRAND BAKKER

De roman Boven is het stil van Gerbrand Bakker is uitgeroepen tot Leesclubboek van het Jaar en bekroond met de Boek-delenprijs 2008. Met deze literaire prijs bekronen leesclubs het boek dat hen de beste discussiebijeenkomst heeft opgeleverd. Aan de Boek-delenprijs is een bedrag van € 2000 verbonden.

De Boek-delenprijs is een gezamenlijk initiatief van het tijdschrift Boek-delen en het Lezersfeest in Rotterdam, in Vlaanderen ondersteund door het Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken (VCOB). In de periode april tot en met september konden leesclubs stemmen op hun favoriete boek van het leesclubseizoen 2007-2008.

De Boek-delenprijs is dit jaar voor de derde keer uitgereikt. In 2006 werd de prijs gewonnen door Khaled Hosseini met zijn roman De vliegeraar, vorig jaar werd De engelenmaker van Stefan Brijs bekroond.

Onder de leesclubs die hadden gestemd, werden diverse prijzen verloot. Deze werden gewonnen door: Leeskring Nieuwleusen, de Wereld Literatuur Leesclub Amsterdam, de Leessisters uit Wassenaar, de Literatuurkring Den Haag en de Boekentaal Mondiaal Leeskring van Passage uit Oud-Beijerland.

De speciale prijs voor de meest enthousiasmerende motivatie van de uitgebrachte stem ging naar de Leeskring van Vrouwen van Nu uit Hoogerheide die een aanbeveling schreef rond De engelenmaker van Stefan Brijs waaruit duidelijk bleek hoezeer het boek hun tot discussie had gebracht.

Discussietips bij Boven is het stil op www.leeskringen.nl

Bron: Boek=delen

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 03 Nov 2008, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Nov 2008, 16:24

Nou, er is hier nog een leesclub die 'de engelenmaker' gaat doen dit jaar.
Maar ik vind dit echt een boek dat discussie oproept rondom een thema, niet over het boek zelf. Net zo als 'Twee vrouwen" dat doet.
'Boven is het stil' hebben we vorig jaar inderdaad als leesclub gedaan.
Overigens.. "oekdelenprijs"????

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2008, 00:01

Overigens.. "oekdelenprijs"????

Ja ken je die niet? is de oek van B. *grijns*

Dettie
die de B van oek er bij gezet heeft.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 04 Nov 2008, 00:29

Neemt niet weg dat dit een zeer goed boek blijft
Een boek om te lezen, en te herlezen!

groetjes, irene

Rael
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 Nov 2008, 01:45

Berichtdoor Rael » 16 Nov 2008, 02:36

Ik ben er nu mee bezig. Tot nu toe (blz. 30) ben ik tevree.

'Perenbomen bloeien wit' vond ik al fantastisch (paar jaar terug voor 2,50 gekocht, toen meneer Bakker helemaal niet zo geprezen werd :))

Rael
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 Nov 2008, 01:45

Berichtdoor Rael » 16 Nov 2008, 05:54

Waarom staat er eigenlijk (debuut) achter? 'Perenbomen bloeien wit' is zijn debuut. Het is jeugdliteratuur, maar daardoor niet minder debuut lijkt me.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 16 Nov 2008, 11:17

Welkom op het forum Rael.

Tja het is vreemd in uitgeversland, er wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen boeken voor de jeugd en boeken voor volwassenen.
Ook al zou Bakker 50 jeugdboeken hebben geschreven dan nog noemen ze een eerste boek voor volwassenen een debuut. Net als bijv. het eerste boek voor volwassenen van Simone van der Vlugt. Het is vreemd maar waar.

Dettie

Rael
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 Nov 2008, 01:45

Berichtdoor Rael » 03 Dec 2008, 15:27

Ik vond het een prima boek, maar ik vraag me een paar dingetjes af. Marjo mag negeren

VERKLAPPER





Vader sterft op pasen en Helmer raakt z'n broer als het ware kwijt op kerstavond... Is dit toeval? Daarnaast sterft pa ook nog door een ei. Uitgerekend een ei op pasen. Van messiasmotieven is geen sprake, maar ik vroeg me af wat jullie ervan denken (dachten)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Dec 2008, 16:19

Daar denk ik helemaal niets van. Ik laat het aan de schrijver of hij er iets mee wil. En als hij dat wil moet hij duidelijker zijn!!
Ik houd niet van dit soort dingen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Dec 2008, 17:29

O jee, het is al twee jaar geleden dat ik dat boek gelezen heb, ik zou niet meer weten of dat allemaal zo was.

Dettie

Rael
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 Nov 2008, 01:45

Berichtdoor Rael » 03 Dec 2008, 23:33

Marjo schreef:Daar denk ik helemaal niets van. Ik laat het aan de schrijver of hij er iets mee wil. En als hij dat wil moet hij duidelijker zijn!!
Ik houd niet van dit soort dingen.


Is bekend. Encyclopedische duidelijkheid toch? Maar goed, of je nu wel of niet van symboliek gediend bent, het schijnt zo te zijn dat in sommige boeken in de Nederlandse literatuur sprake is van literatuur. Vandaar ook dat het gericht was aan de mensen die daar wel over nadenken.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 04 Dec 2008, 10:56

Vind jij het literatuur als de schrijver allerlei trucjes en kronkels in zijn werk aanbrengt? Dat kan hoor, ik heb intussen wel begrepen dat iedere lezer een eigen invulling heeft van wat literatuur moet zijn.
Ik voor mij prijs Gerbrand Bakker om zijn stijl, om het onderwerp dat hij gebracht heeft, om het feit dat hij de lezer tussen de regels laat lezen. Maar niet voor dit soort verstopperijen.

Rael
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 Nov 2008, 01:45

Berichtdoor Rael » 04 Dec 2008, 13:43

Marjo schreef:Vind jij het literatuur als de schrijver allerlei trucjes en kronkels in zijn werk aanbrengt? Dat kan hoor, ik heb intussen wel begrepen dat iedere lezer een eigen invulling heeft van wat literatuur moet zijn.
Ik voor mij prijs Gerbrand Bakker om zijn stijl, om het onderwerp dat hij gebracht heeft, om het feit dat hij de lezer tussen de regels laat lezen. Maar niet voor dit soort verstopperijen.


Ik weet dat jij per definitie niet houdt van symboliek (of verstoppingen zoals jij het noemt), maar het is er nu eenmaal bij sommige schrijvers. In het geval van Bakker zit er vrij weinig in en gaat het inderdaad om de stijl, maar ik vroeg het me gewoon af.

Je kan wel niet van symboliek houden, maar het zit er bij bepaalde schrijvers nu eenmaal in. Ik geloof dat ik een keer eerder bij De overgave uiteen heb gezet dat symboliek een niet te generaliseren instrument is omdat het bij het ene boek anders is dan het andere. Iemand die een boek beoordeelt van Mulisch (behalve De aanslag) en per definitie niet gediend is van symboliek is iemand die aardappelen haat vragen wat diegene van een aardappelschotel vindt.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten