Gerbrand Bakker - Boven is het stil (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Mei 2007, 21:49

Ik ben het met je eens Bernadet. Het geeft net een tikje meer. Maar Bakker zei zelf dat hij het niet zo belangrijk vond.
Misschien omdat hij zelf niet zo evident homoseksueeel wil zijn als bijvoorbeeld een Paul de Leeuw?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Mei 2007, 22:17

Oh dat betrek ik niet eens op hem zelf, of hij nu homoseksueel is of niet, ik vond het in het boek juist dat extra geven. Je begint iets te vermoeden maar het wordt niet expliciet gezegd, en dat vond ik juist zo mooi ervan, die hele subtiele verwijzingen. Het was denkelijk toch wel een heel ander boek geworden als dat er niet in gezeten had. Eigenlijk draaide veel toch daarom?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Mei 2007, 10:20

Jamaar wat doe je als een lezer dat aangeeft en Bakker zelf haalt zijn schouders op van "ach als u dat er in gelezen hebt, dan zal het wel.."

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 30 Mei 2007, 10:33

Alleen ben ik niet bereid om allerlei symboliek te gaan zoeken en verklaren..bij geen enkele schrijver trouwens. Ik vind dat ze moeten zeggen wat ze kwijt willen en geen verstoppertje moeten spelen!


Maar Marjo: allerlei symboliek? Zeggen wat ze kwijt willen?

Juist zijn taalgebruik, het NIET-expliciet zijn, vind ik zo heerlijk om te lezen. Dit heeft toch geen effect: In de boom zit een bonte kraai, die in dit verhaal symbool zal staan voor...., zijn veren te poetsen.

Bovendien: als een schrijver zo'n vogel en het land Denemarken (jij ging wat te ver in je ijver, denk ik Dettie :lol: ) zo'n prominente rol geeft in zijn verhaal, dan doet hij dat niet zonder opzet. Dan symboliseren ze iets.
Het verhaal en de manier waarop het gepresenteerd wordt, blijven net zo mooi en goed geschreven, als je die symboliek niet ontdekt. Daar heb je wel gelijk in Marjo. Maar ik probeer graag iets verder te kijken, als het me intrigeert. Het zou toch kunnen, dat iemand wel meteen de link legt tussen Denemarken en..... ?
Bovendien zou het kunnen, dat iemand het toevallig gehoord heeft op een lezing van hem. Dat kan ook heel prozaïsch zijn: zoiets als: ik kwam er veel op vakantie en ik had daar altijd een enorm gevoel van bevrijding, ofzo. Het is maar een vraag.........
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Mei 2007, 10:56

Ieder het zijne, maar ik ben er nu eenmaal niet dol op om te analyseren.
Iedere schrijver zal onwillekeurig dingen van zichzelf in een boek stoppen. Of bewust, en dat mag best, maar dan moet dat voor iedereen even duidelijk zijn.
Er zijn nog heel wat andere manieren om iets duidelijk te maken zonder dat je meteen te werk gaat zoals hier boven beschreven, hoor..veel schrijvers doen dat ook, die verstoppen dan een bepaalde uitleg in het verhaal zonder dat je daar last van hebt. Duidelijk en toch niet storend.
Ik vind zelf de subtiliteit waarmee de homoseksualiteit wordt aangegeven heel duidelijk. Je kan er toch niet omheen? Dat is dan duidelijk genoeg. Zelfs al zegt Bakker zelf dat het niet uit zou maken, hij geeft natuurlijk wel toe dat er die aspecten in zitten. Hij vindt alleen dat het daar niet om draait.
Dat Denemarken misschien Bakkers vakantieland is, dat doet er voor het verhaal toch niets toe? Het had ieder land kunnen zijn. Wat moet hier nu het symbool zijn? Zo kan je op veel slakken zout leggen, en dat verstoort voor mij het verhaal, en het plezier in het lezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2007, 11:07

Ja, ik snap wat je bedoelt Marjo.
Daarom heb ik ook zo'n moeite met Dante, dat zit zo vol symbolen en verwijzingen waarvan ik geen idee heb wáár het naar verwijst.
Dat maakt het voor mij erg lastig lezen. Gelukkig schiep Jom nog enige helderheid.

Bij Boven is het stil heb ik geen moment nagedacht over waarom Denemarken? Zelf dacht ik 'hij zal er wel over gelezen of gehoord hebben en dat is blijven hangen, als een droombeeld'.
Toch vind ik het vaak wel leuk om achteraf te horen of te lezen wat mensen er allemaal in zien of er uit halen.
Vaak zijn dat dingen waar ik zelf nooit op gekomen zou zijn.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 30 Mei 2007, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 30 Mei 2007, 12:39

Dat Denemarken misschien Bakkers vakantieland is, dat doet er voor het verhaal toch niets toe? Het had ieder land kunnen zijn. Wat moet hier nu het symbool zijn?


Hoe weet JIJ zo zeker dat het ieder land had kunnen zijn? Daarom stel ik deze vraag juist. Als het zijn vakantieland is: ja, dan is het toevallig gebruikt en speelt het geen rol van betekenis. Daarom vraag ik juist wat anderen ervan denken. Het kan toch ter sprake geweest zijn op een lezing?
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Astrid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 Apr 2007, 01:35
Locatie: Lamswaarde

Berichtdoor Astrid » 30 Mei 2007, 12:47

Denemarken? Je zou de vraag kunnen stellen aan Gerbrand Bakker. In mijn opinie is hij de persoon die het weet. Maar of hij die wetenschap met zijn lezer wil delen?
Ik verwacht dat hij het vaag houdt.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Mei 2007, 13:08

Dat laatste verwacht ik ook..
Jannie, voor mij staat het schrijver los van het lezen. Ik bedoel: de schrijver kan nog zoveel plezier hebben door vanalles in zijn boeken te stoppen, voor mij als lezer slaat hij de plank mis als ik dat niet zie of begrijp.
Ik weet wel dat iemand die grondige kennis van de Bijbel heeft meer uit Dante haalt (laten we het daarbij houden als voorbeeld), maar dat betekent dus dat Dante mij kwijt is als lezer. Ik wil best erkennen dat hij een meesterwerk geschapen heeft, maar dus niet voor mij.

Als je dit toepast op Denemarken: als Bakker daar dus iets mee bedoelt, dan zie ik het verschil niet met een willekeurig ander land, en is dat voor mij dus zinloos.
Niet voor jou begrijp ik, nou dat mag. Er zijn ook mensen die hun leven besteden aan het uitpluizen van Dante..

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 30 Mei 2007, 13:22

Je zou de vraag kunnen stellen aan Gerbrand Bakker.


Twee zielen, een gedachte. Er was al een mailtje onderweg naar G.B. En ik heb inmiddels ook antwoord. Alleen nog even vragen of ik eruit mag citeren. Niet dat het antwoord schokkend was hoor.......... Maar voor mij toch interessant genoeg.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 30 Mei 2007, 13:41

Marjo, het valt mij op (en dat is niet naar bedoeld! :) dat jij ontzettend snel en heel veel leest en vaak hier op het forum zegt: dat heb ik allemaal wel gelezen, maar er is me niets van bij gebleven (zie bv. vandaag nog over Van Dis). Daar is òòk niets mis mee, als jij je daar prettig bij voelt.

Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil èn genieten van het lezen èn er wat van opsteken èn nadenken over eventuele diepere betekenissen. Dat is iets anders dan achter elke zin of uitdrukking iets zoeken. En als ik het boek daarna nog eens lees, is het (voor mij althans) nog mooier geworden. Ik vergeet zo'n boek dan ook niet meer zo gauw.
Ik denk dat er genoeg lezers zijn zoals jij, maar ook genoeg zoals ik en dan nog van alles er tussenin.

Ik beschouw dit forum niet in de eerste plaats als een plek waar zoveel mogelijk boekverslagen op staan, maar een plek waar je "gelijkgezinden" kunt treffen om van gedachten te wisselen over gelezen boeken of thema's.
Ik accepteer, dat jij er niets voor voelt om dieper in de boeken te duiken, maar ik hoop, dat je mij ook de kans wilt geven in gesprek te komen met lezers die dat wel willen. :)
Als ik weer eens met zo'n stompzinnige vraag kom ;) , laat het dan maar bij: Librije, je kent mijn mening. Tenzij je je er ook in verdiept hebt, want bij Tijs Goldschmidt met de Olifant ging je toch wel behoorlijk ver.................. ;)
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2007, 13:47

En ik heb inmiddels ook antwoord. Alleen nog even vragen of ik eruit mag citeren


Ben benieuwd!

Dettie

Astrid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 Apr 2007, 01:35
Locatie: Lamswaarde

Berichtdoor Astrid » 30 Mei 2007, 16:34

Ik ben hier nog maar pas. En ik wil jullie laten weten dat ik het voor mezelf nuttig en plezierig vind om boeken uit te diepen. Zo'n feitje over Denemarken, vind ik een leuk weetje. Daarnaast ook de auteur "doorlichten" behoort tot mijn bezigheden. Vroeger ging ik al de lezingen in mijn buurt af.

Wat betreft citeren van G.B. zou ik zeggen, gewoon doen. Dit kan ik zeggen omdat G.B. van mijn web-log een foto met mijn portret heeft gepikt (zonder enige vorm van overleg, ook niet achteraf) en daar een log over heeft geschreven: met de titel, "oud, verschrompeld en melig". Zit me toch nog steeds een beetje dwars. Insiders zeggen dat dat weer komt door mijn hormomen. :)
Ben zo benieuwd wat G.B. geschreven heeft. Is het een antwoord wat ons meteen uit de droom helpt?

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 30 Mei 2007, 16:49

Dan moet je er eerlijkheidshalve bij vertellen, Astrid, dat jij zelf op je weblog schreef:
Gerbrand Bakker gezien bij P&W. Ik kan niet zeggen dat ik hem bijzonder vind. Of hij speelt een toneelstukje. De man was niet fris en fruitig. Misschien ook eenzaam? Net als de hoofdfiguur in zijn boek. Het boek heb ik wel in een keer uitgelezen. Daarover een andere keer meer.


Zoals ik je toen ook al schreef: wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.

Ook al doen anderen dat niet, ik wil me toch maar aan de fatsoensregels houden en geen dingen citeren, die mij in vertrouwen verteld worden (dat is iets anders dan zaken gebruiken, die door mensen zelf op het log zijn gezet).
Zodra ik zijn toestemming heb, lezen jullie meer.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2007, 17:49

Zodra ik zijn toestemming heb, lezen jullie meer.


Groot gelijk, ik zou het zelf ook erg vervelend vinden als dingen uit een privémail zo in het openbaar geplaatst zouden worden.
Ik vraag ook altijd of ik iets mag plaatsen. Het forum is toch een openbaar iets.

Vroeger plaatste ik de toestemmingen van de dichters ook op het forum.
Dit omdat er af en toe dingen in hun mail stonden waar wij rekening mee moesten houden. Totdat een dichter schreef dat hij/zij dat eigenlijk niet prettig vond en ik vond dat diegene gelijk had, ondanks dat de mail vrij zakelijk gesteld was.

Dettie
die ook graag boeken uitdiept en het feitje over Denemarken ook een grappig weetje vond. :D
maar... ook denkt als mensen niet van uitdiepen houden, ook goed, niemand is wat verplicht hier. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is. (ik ben een alt :o )

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 30 Mei 2007, 19:05

Astrid:
Ben zo benieuwd wat G.B. geschreven heeft. Is het een antwoord wat ons meteen uit de droom helpt?


Het antwoord van G.B. komt in twee delen.
Uiteraard wilde hij graag weten waar hij geciteerd zou worden en heeft de hele discussie rond Boven is het stil gelezen.

Ten eerste verzocht hij mij de suggestie van Astrid te weerleggen, als zou hij haar oud, rimpelig en melig genoemd hebben. Voor wie het na wil lezen: http://www.gerbrandsdingetje.nl/?id=496.
En je zult zien, dat de feiten anders liggen: hij heeft alleen zichzelf zo beschreven.
De foto heeft hij overgenomen van haar eigen weblog: het was dus kennelijk een foto die gezien mocht worden.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 30 Mei 2007, 19:24

Uit de email van Gerbrand Bakker:

Dus: Denemarken:
1. omdat ik die precieze plek zelf ken (altijd handig als je over iets schrijft),
2. omdat het land deel uitmaakt van het voor ons totaal onbekende Scandinavië,
3. juist daarom voor Helmer een prima plek is, want hij wil wel weg, maar het mag/moet onbekend zijn, zoals feitelijk alles wat er vanaf pagina 1 gebeurt, 'zomaar' gebeurt (dus zonder duidelijk doel vanuit Helmer),
4. Bonte kraaien uitsluitend in Scandinavië voorkomen (die bonte kraai is dus in het boek als een soort vishaakje dat vanuit de toekomst uitgeworpen wordt!).
5. En Spanje of Italië (zuidelijke landen, vol massatoerisme en drukte) ongeschikt zijn.
En dan ook nog eens 6: die beroemde Jarno Koper: het is allemaal zíjn schuld!


Lijkt me duidelijk, toch? Ik ben in elk geval tevreden met dit antwoord.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 30 Mei 2007, 21:33

Als jij het gevoel hebt dat ik je aangevallen heb omdat jij anders leest dan ik, Jannie, dan moet ik eerst even zeggen dat het niet de bedoeling was. Zeer zeker niet, en dat omdat ik het met je eens ben dat er verschillende soorten lezers bestaan. Het is zo moeilijk om via berichtjes op het forum duidelijk te maken wat je precies bedoelt!
Ik ben inderdaad een veelvraat, en heb helemaal geen zin om boeken uit te diepen. Jij wel, mooi..
Als ik niet onlangs 'boven is het stil' voor de tweede keer gelezen had, was ik niet eens meegegaan in de discussie, want dat zou ik niet meer weten waar ik het over had! Van dit bepaalde boek was alleen de sfeer blijven hangen, niets meer.
Tussen al die boeken die ik in grote hoeveelheden tot me neem, zijn boeken die vervliegen, boeken die blijven hangen omdat ze qua taal of/ en sfeer mooi zijn, en boeken die indruk maken vanwege bepaalde gedachten of idee-en.
Boeken die langer blijven hangen, zijn de moeite waard om wat verder te bespreken, maar ook bij zulke boeken geldt dat ik geen verborgen symboliek ga zoeken.
Zoals Rachab, zoals de verering van Quirina T, zoals de asielzoeker...
In 'Rachab' bijvoorbeeld zal ik best het een en ander missen omdat ik geen streng-christelijke opvoeding gehad heb, maar daar heeft de schrijfster rekening mee gehouden, met zulke lezers: zij legt uit, zonder daarvoor het verhaal storend te onderbreken.
Jij zou de Bijbel er bij pakken of googlen om het allemaal op te zoeken? Ik geef toe: dat is maar zelden dat ik dat doe.. (daar hebben we Bernadet voor, ha ha ook al niet onaardig bedoeld!)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2007, 22:01

Nou lekker dan! *grijns*
Ja, ik vind dat leuk om dingen na te gaan, uit te zoeken enz.
Maar ik heb geen kinderen, geen baan enz. ik weet ook niet of ik het zou doen als ik dat allemaal wel had. Maar de nieuwsgierigheid is er wel.

Om even terug te komen op het boek... ik wist dus weer niet dat die vogel alleen in Scandinavië voorkomt (oei en nog wel met een bioloog getrouwd, dat zegt dus ook niet alles) en voor mij is het een toevoeging om dit te weten. Die symboliek, die ik dus niet kende, vind ik wel apart.
Ik geloof ook niet dat Gebrand Bakker er van uit is gegaan dat iedereen dat weet maar voor hém was die symboliek wel een aardigheid die er in gevoegd kon worden. Zo lang het niet een verhaal is waarbij je je steeds moet afvragen 'wat wordt hier nu weer mee bedoeld?' 'Waar verwijst dit nu weer naar?' zoals sommige boeken van bijv, Mülisch of veel verder weg Dante is het prima. Zeker als het als roman wordt geclassificeerd.
Ergerlijker vind ik het (persoonlijk dus) als de schrijver bij een roman achteraf zegt, ja maar ik verwijs naar dit, of dat...
Dan denk ik net als Marjo, als je als schrijver wilt dat mensen weten waar je het over hebt, wees dan duidelijk daarin.
Ik heb wel eens op een leesclub gehad dat de symboliekverklaring meer pagina's besloeg dan het hele boek! Dan slaat een schrijver de plank mis óf hij/zij schrijft alleen voor die selecte groep mensen die meteen begrijpen waar het naar verwijst.
In dat geval vind ik dat ook de uitgever een taak heeft en mensen niet moet misleiden met wervende flapteksten.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 30 Mei 2007, 23:13

6: die beroemde Jarno Koper: het is allemaal zíjn schuld!


Ja! Was hij maar noooit naar Denemarken gegaan! Dan hadden we nu niet met deze vraag gezeten :D

Dettie
die erg moest lachen om deze opmerking.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 31 Mei 2007, 13:25

Als jij het gevoel hebt dat ik je aangevallen heb omdat jij anders leest dan ik, Jannie, dan moet ik eerst even zeggen dat het niet de bedoeling was. Zeer zeker niet, en dat omdat ik het met je eens ben dat er verschillende soorten lezers bestaan. Het is zo moeilijk om via berichtjes op het forum duidelijk te maken wat je precies bedoelt!

Eerst dit maar even: De spijker op zijn kop Marjo! Via het forum kun je zo gemakkelijk verkeerd begrepen worden. Ik voel me echt niet aangevallen. Ik wilde alleen even duidelijk maken, dat ik inderdaad liever anders lees. En dat dat een manier van lezen is waar jij niets mee hebt. Je goed recht! Dus voel je vooral ook niet aangevallen. :) Zo gaan we hier op Leestafel toch niet met elkaar om?

Dus zijn mijn oproepjes over de achtergronden etc. van een boek bedoeld om reacties te krijgen van wie net zo leest als ik. Als je mee wilt praten, graag (ik vond jouw bijdragen aan de Olifant ècht de moeite waard!), maar als je het voor een bepaald boek onzin vindt, dan is "Jannie, je kent mijn mening" voldoende. Als ik serieus op zoek ben naar een achtergrond hoor ik dat liever, dan de uitleg waarom jij het onzin vindt. Ik had gehoopt met de Emoticons aan te geven, dat het allemaal gemoedelijk bedoeld is. Laat mij nou maar lekker moeilijk doen ;) en daar met anderen over doorzeuren. :P :P :P
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 31 Mei 2007, 13:37

Ik geloof ook niet dat Gebrand Bakker er van uit is gegaan dat iedereen dat weet maar voor hém was die symboliek wel een aardigheid die er in gevoegd kon worden. Zo lang het niet een verhaal is waarbij je je steeds moet afvragen 'wat wordt hier nu weer mee bedoeld?' 'Waar verwijst dit nu weer naar?' zoals sommige boeken van bijv, Mülisch of veel verder weg Dante is het prima.


Juist Dettie: dat vind ik ook de mooiste boeken en het prettigst om te lezen: dat je er in eerste instantie gewoon van kunt genieten. Daarna laat ik het bezinken en ga er over denken. Als dan achteraf blijkt, dat er nog meer in zit (symboliek, stijlelementen, structuur bv.) wordt het verhaal meestal nog mooier voor mij; of je ontdekt dan waarom het in eerste instantie zo'n indruk kon maken: je ziet wat de schrijver gedaan heeft en waarom.
Net zo als je bij een schilderij kunt denken: wat prachtig en daarna een extra dimensie ontdekt in de geschilderde symbolen, het perspectief, het kleurgebruik.
Maar boeken die alleen leesbaar zijn als je zeer ruim onderlegd bent of alles meteen opzoekt, die lees ook ik liever niet.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2007, 13:47

Laat mij nou maar lekker moeilijk doen ;) en daar met anderen over doorzeuren. :P :P :P


Ik 'zeur' wel mee hoor.

Ik heb net De gezusters van Vloten gelezen en wat ik daar prettig aan vindt is dat je veel bijzondere gedachten en namen tegenkomt. Ik ga daarna uitgebreid op zoek naar meer informatie achter die namen, waar stonden zij voor enz. en het geeft gelijk een mooi tijdsbeeld.

Nog even over Boven is het stil. Als je zou willen kan je uit de titel ook het een en ander op maken.
Je kan het zien als...
vader ligt boven of
vader is overleden dus... boven is het stil of
Helmer heeft eindelijk rust... in zijn hoofd (bovenkamer) is het stil.

Daar kan ik dan over lopen nadenken en 'zeuren'. ;)

Dettie

Astrid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 Apr 2007, 01:35
Locatie: Lamswaarde

Berichtdoor Astrid » 31 Mei 2007, 14:26

Net zo als je bij een schilderij kunt denken: wat prachtig en daarna een extra dimensie ontdekt in de geschilderde symbolen, het perspectief, het kleurgebruik.

Mij ontgaat veel symboliek, omdat ik geen godsdienstige opvoeding heb genoten. In cursussen kunstgeschiedenis heb ik wel wat geleerd maar toch niet genoeg. Dat vind ik soms wel een gemis. Maar ik leer op dit forum bij. Het mooie is wat je zelf niet "ziet" krijg je op deze wijze mee.
De discussie over Boven is het stil is pittig, maar ik geniet er wel van. Ik kom nu op het punt om het te herlezen. (maar wanneer?) En ja, zoals hier al werd gezegd: ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2007, 14:35

Mij ontgaat veel symboliek

Moet je eens aan De goddelijke komedie van Dante beginnen! ;)
Dat verwijst niet alleen naar godsdienst maar ook naar de situatie in Italië, de klassieke werken (Homerus, Vergilius) het humanisme enz. enz.
Dat boek is een studie op zich. Ik weet er veel te weinig van om alle verwijzingen en symboliek te kunnen begrijpen.

Bij Gerbrand Bakker deed de scene met de roeiende jongens me erg aan Gerard Reve denken.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten