Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor Inge » 25 Mar 2016, 15:04

Ik heb het boek gelezen en de film gezien. Ik vind het boek beter maar dat zal wel een misvorming zijn want ik vind altijd het boek beter omdat je dan je eigen beeld vormt in je hoofd. Een aantal jaren geleden ben ik in het Vermeerhuis en in het Mauritshuis de schilderijen gaan bekijken.
Vermeer is gewoon mijn favoriete schilder!

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor Renate » 25 Mar 2016, 15:54

Ik denk dat je niet de enige bent. Ik geef toch al de voorkeur aan het boek boven de film, om welk boek het ook gaat. Over het algemeen heb ik ook niet de behoefte om de film te zien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor Dettie » 25 Mar 2016, 15:58

Bij deze film was het verhaal ook wel anders vond ik, maar de beelden waren zo mooi. Alles was zo schitterend gefilmd, de film was zelf bijna een schilderij. Alleen daarom zou je de film eigenlijk al moeten zien. Ik heb hem in de bioscoop gezien en vond hem adembenemend en viel zelfs niet in slaap wat me echt altijd gebeurt in de bioscoop.

Dettie

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor Inge » 25 Mar 2016, 18:08

Dat is wat "Het meisje met de parel" betreft misschien de reden. Ik zag hem thuis op een "klein" beeldscherm en dan nog op een dikke meter of 4 afstand. Tja, ik heb nog een oude beeldbuistv. We kijken zo weinig tv dat de investering in een groot exemplaar me nutteloos lijkt maar het doet wel soms af aan de beelden.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor berdine » 25 Mar 2016, 18:29

Bijna altijd is het boek beter. Ik heb in de afgelopen jaren/het afgelopen jaar echter een film gezien, die beter was dan het boek. Oh ergernis....ik pieker me suf, maar ik weet niet meer welk(e) boek/film.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor Renate » 25 Mar 2016, 20:58

Ik kijk genoeg TV, maar ik ben niet geneigd dingen te vervangen, die nog niet kapot zijn.

Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor Inge » 25 Mar 2016, 22:38

Renate schreef:Ik kijk genoeg TV, maar ik ben niet geneigd dingen te vervangen, die nog niet kapot zijn.


Ik ook niet Renate maar toen mijn tv (ook een 15 jaar oud toestel) kapot ging en ik de keuze kreeg uit een nieuw toestel kopen (flatscreen) of een oud toestel van mijn pa krijgen, dat op zijn kamer stond maar dat hij weinig tot niet gebruikte omdat hij zich zo'n flatscreen aangekocht had ,was voor mij de keuze heel gemakkelijk gemaakt tot spijt van mijn kinderen. Maar dat wil ook wel zeggen dat de beeldkwaliteit minder is dan bij zo'n nieuwe toestellen. Bij mij is het soms al een heel werk om ondertitels te kunnen lezen en ja er zit "ruis" op het beeld maar zolang hij het doet....

Dettie
Site Admin
Berichten: 44095
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Tracy Chevalier - Meisje met de parel

Berichtdoor Dettie » 26 Mar 2016, 08:55

Ja dat is waar Inge, ik heb Meisje met de parel daarna ook nog op tv gezien en het effect ging wel voor een deel verloren.
De eerste keer dat je in de film de beelden van Vermeers atelier ziet bijvoorbeeld zijn prachtig, de hoge ramen, het mooie licht dat er doorheen komt.
Je snapt gelijk dat het fantastisch moet zijn om daarin te werken, dat valt weg op tv. Maakt niet uit of je een oude of nieuwe tv hebt. De beelden komen niet zo overweldigend binnen als op het bioscoopdoek.

Het verhaal in de film vond ik ook erg over de zogenaamde 'romance' tussen Vermeer en het meisje gaan. Dat was aangedikt. In het boek was dat toch minder.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten