Arthur Japin - De grote wereld (boekenweekgeschenk)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Inge
Berichten: 1366
Lid geworden op: 18 Mei 2004, 08:47
Locatie: Kuurne België

Berichtdoor Inge » 06 Apr 2006, 08:06

Ik ben tot 2 maal toe de zwarte met het witte hart beginnen lezen. En ik krijg het maar niet uitgelezen. Het blijft maar doorzeuren. Een schitterend gebrek heb ik wel uitgelezen. Ik weet zelfs niet meer wat ik van het boek vond :shock: Ik weet wel dat het me nieuwsgierig maakte naar het leven van Casanova maar het boek zelf kan ik me blijkbaar niet meer herinneren. :shock:
Ik weet nog in grote lijnen waar het over ging maar of het boek me nu ergerde, of ik het mooi vond,..... ik zou het niet kunnen zeggen.
Maar ik weet alvast dat ik geen Japin-fan ben.

Inge

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 10 Apr 2006, 17:10

Hallo PetraO,

Wat bedoel je met gelikt geschreven?
Hoezoe te weinig beeldend?? Het is juist behoorlijk beeldend geschreven, voor sommige lezers begrijp ik hier zelfs te beeldend!

PetraO. schreef:Brok in de keel? Nee, helemaal niet. Japin heeft daarvoor bij mij niet de juiste toon aangeslagen. Het was mij allemaal te gelikt, en te weinig beeldend.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 10 Apr 2006, 17:12

Hallo Inge,

Ik ga dat boek denk ik morgen uit de bieb halen. Ik laat wel horen wat ik ervan vond als ik het uit heb.

Inge schreef:Ik ben tot 2 maal toe de zwarte met het witte hart beginnen lezen. En ik krijg het maar niet uitgelezen. Het blijft maar doorzeuren. Een schitterend gebrek heb ik wel uitgelezen. Ik weet zelfs niet meer wat ik van het boek vond :shock: Ik weet wel dat het me nieuwsgierig maakte naar het leven van Casanova maar het boek zelf kan ik me blijkbaar niet meer herinneren. :shock:
Ik weet nog in grote lijnen waar het over ging maar of het boek me nu ergerde, of ik het mooi vond,..... ik zou het niet kunnen zeggen.
Maar ik weet alvast dat ik geen Japin-fan ben.

Inge

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 10 Apr 2006, 17:43

Ik vond de zwarte met het witte hart érg mooi. Ik had het geleend en vond het jammer dat ik het weer terug moest geven. Mooi, ontroerend, triest verhaal. Verder kan ik weinig zeggen als rotor het nog wil lezen.

Bernadet

Hendrik
Berichten: 111
Lid geworden op: 19 Apr 2005, 16:16
Locatie: Friesland
Contact:

Berichtdoor Hendrik » 11 Apr 2006, 14:33

Marjo schreef:In de lijst van best verkochte boeken staan " de zwarte met het witte hart' en "een schitterend gebrek"...leuk voor Japin!


Hmm, ja ik heb ze allebei, maar 'Een schitterend gebrek' heb ik nog niet uitgelezen, halverwege kwam een leuker boek op mijn pad.

Het boekenweek geschenk heb ik ook nog niet gelezen, de eerste bladzijden vond ik veel te afstandelijk geschreven. Het kon mij gewoon niet boeiend, de toon irriteerde me, misschien pak ik het later nog een keer. Dat gebeurt me vaker, dat boeken een paar maanden of jaren blijven liggen en als ik er dan voor de tweede of derde keer in begin blijkt het ineens toch wel een leuk verhaal te zijn.

Roel
Berichten: 992
Lid geworden op: 22 Jul 2004, 12:09
Locatie: Maastricht

Berichtdoor Roel » 18 Apr 2006, 09:46

Hallo Marjo,

Ik heb "Een schitterend gebrek" van Japin uit de bib gehaald en kom erop terug als ik het uit heb.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 18 Apr 2006, 11:37

Rotor schreef het volgende:
Ik heb "Een schitterend gebrek" van Japin uit de bib gehaald en kom erop terug als ik het uit heb
.
Benieuwd wat je ervan vindt Rotor, ik lees het vandaag nog uit...

Groet, Irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 18 Apr 2006, 11:54

En ik heb het boekenweekgeschenk uit.

Inderdaad jammer dat het hele verhaal op 90 blz. is gepropt. Ik vond het nu af en toe onsamenhangend en eigenlijk een soort pamflet tegen vooroordelen. Het mooiste gedeelte vond ik over het glimlachen (als je maar (glim)lacht tegen mensen dan is het goed ) en de ontdekking van het jongetje dat alles na 3 uur heel anders was.. Dat had Japin mooi beschreven.
Ik had graag wat meer geweten over de lilliput-stadjes. Het was allemaal nogal vlak en gladjes. Zo erg keurig en correct.

Bernadet
Laatst gewijzigd door Dettie op 24 Feb 2008, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 18 Apr 2006, 20:46

Precies, Bernadet, dat keurige, dat correcte, dat stoorde mij zo aan dit verhaal (dat is wat ik bedoel met 'gelikt', laat antwoord aan Rotor). Bij Japin (niet alleen met dit verhaal dus, ik had het ook bij De zwarte met het witte hart) krijg ik het gevoel dat hij de documentatie die hij bij zijn research gevonden heeft, overschrijft in verhalende vorm. Er wordt niks aan toegevoegd wat je nieuwsgierig zou maken of wat je betrekt bij de personages in het verhaal.
Ook dit gaat voorbij.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten