Jan Stavoniha: Kafka's margarine

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo

Jan Stavoniha: Kafka's margarine

Berichtdoor Marjo » 11 Feb 2006, 15:48

Kafka's margarine

Egon Kafka (geen familie) woont al jaren in Nederland als hij bericht krijgt dat het de door de overheid geconfisceerde margarinefabriek wordt teruggegeven. Die was in de tijd van het communistisch bewind van zijn vader afgepakt.
Toch wel benieuwd naar zijn erfenis gaat hij naar Praag, en vindt daar een volkomen vervallen fabrieksgebouw, waar buitenlandse kinderen (want ook Tsjechië kent zijn gastarbeiders en vluchtelingen!) turnen en spelen. Egon heeft zich verdiept in het maken van margarine, en al valt het hem wel tegen, hij houdt vast aan zijn plan. Bij een inspectietocht door de fabriek, kan hij de verleiding niet weerstaan, en hij gaat zelf aan de rekstok rondjes draaien. Hij valt, zakt door de vloer heen, en ligt twee dagen onder het puin bedolven. Zijn leven trekt aan hem voorbij: zijn vlucht uit Tsjechië, via Oostenrijk naar Engeland. Als drugskoerier komt hij in Nederland terecht.
Hij ontwaakt in een ziekenhuis.
Vanaf hier verloopt zijn leven niet meer normaal: hij hallucineert, hij denkt dat hij het ontstaan van de wereld, de Big Bang, meemaakt. Terug in Amsterdam is zijn huis onderverhuurd, hij belandt nog steeds hallucinerend in het Vondelpark en zijn leven neemt een heel andere wending..

Ik heb dit boek gelezen omdat iemand het slecht noemde. Dàt wekte mijn nieuwsgierigheid, wat de onaantrekkelijke voorkant, en zeker de titel niet gelukt zou zijn.
Is het slecht?
Ach, ik heb het wel uitgelezen, maar ook ik zal het niet aanraden. Het is een beetje absurdistisch. Volgens de flaptekst moet het hilarisch zijn, maar het raakte niet aan mijn gevoel voor humor. Stavinoha steekt de draak met Tsjechië, maar ook met Nederland.
Het begint aardig, maar verzandt in onzin.

Uitvoering: Gebonden, 136 bladzijden ISBN: 90 295 6219 6 Uitgeverij: De Arbeiderspers

© Marjo

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 13 Feb 2006, 11:50

Jij reageert hetzelfde als ik, als iemand zegt dat het slecht is wil ik het juist lezen.

Misschien was de naam Kafka niet voor niets. Ik vond dit over Franz Kafka.

In zijn werk toont Kafka hoe de individuele mens vermalen wordt tussen de wetten en regels van instanties die 'gezag' vertegenwoordigen. Zijn hoofdfiguren raken geheel verloren in bureaucratische labyrinten. Kafka's beklemmende beschrijvingen hebben zo'n indruk gemaakt dat in het taalgebruik de term 'kafkaesk' in zwang is geraakt voor het aanduiden van bureaucratische toestanden. De uiterst ingewikkelde, goeddeels tot autobiografische gegevens te herleiden thematiek (gecompliceerde relaties met vaders en vrouwen, het eenling zijn in een wereld waar men niet thuis is), is door Kafka in helder, beklemmend proza, vol ironie en absurdisme, verwoord.

Bernadet
P.S. Ik vond de voorkant juist grappig.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 13 Feb 2006, 14:27

Ik vind de flap nogal bont, vrolijk, terwijl het geen vrolijk boek is!
Het enige dat bij Kafka aansluit (ik geef toe dat ik niets van Kafka weet, behalve dat ik weet wat met kafkaesk bedoeld wordt) is dat de hoofdpersoon een eenling is, en inderdaad in de twee landen uit zijn leven geen plaats meer vindt. Maar gezien het ontwikkelen van hallucinaties is dat niet gek.
Maar ook al zal ik niet beweren dat het slecht is, lees het maar eens! Het is niet dik..

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”