Marjet Maks - Kimonomeisje

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44141
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Marjet Maks - Kimonomeisje

Berichtdoor Dettie » 01 Mei 2024, 12:08

Kunstschilder George Hendrik Breitner (1857-1923) heeft een paar lastige maanden achter de rug. Na een oogoperatie en een verblijf van vier maanden in het ziekenhuis moet hij het rustig aan doen van de arts. Neem een vrouw adviseerde deze hem, rust, reinheid en regelmaat zou hem goed doen. Maar de enige vrouwen die Breitner kent, zijn zijn modellen die hij vaak ergens in Amsterdam opduikelt.

lees verder http://www.leestafel.info/marjet-maks

Dettie

Willeke
Berichten: 1003
Lid geworden op: 24 Apr 2014, 12:12

Re: Marjet Maks - Kimonomeisje

Berichtdoor Willeke » 14 Mei 2024, 19:15

Wat een fijn boek om te lezen, je waant je in de wereld van Breitner, en ziet hem bijna staan, observerend en fotograferend bij de paardentram op de Dam, en tegelijkertijd leef je mee met het leven van zijn model Geesje, samen met haar zus een van de modellen van de kimonomeisjes.

Nu ben ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik die schilderijen deze zomer hoop te gaan zien, en dat maakte natuurlijk dat ik dit boek nóg aandachtiger las,
en tegelijkertijd dat het boek als ik straks de schilderijen zie, ook in mijn hoofd zal zijn.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten