Renske de Greef - En je ziet nog eens wat

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Renske de Greef - En je ziet nog eens wat

Berichtdoor Marjo » 23 Mei 2022, 15:51

En dan staat dit op de flap. 'Huiver En Lach.Dat Is Wat Ik Heb Gedaan.' Woorden van Herman Koch.
Het cynisme van die Koch vind ik vreselijk. Ik heb helemaal niet kunnen lachen om dit verhaal. Het is schrijnend.

Korte inhoud van Bol:
'Guusje is net klaar met de middelbare school en wil iets van de wereld zien. Maar liever niet als toerist, met een Lonely Planet in de hand en een kaki moneybelt om. Tijdens een uit de hand gelopen discussie over ontwikkelingswerk neemt ze de uitdaging aan om zelf vrijwilliger te worden. In Afrika. Met hoge verwachtingen en weinig referentiekader vertrekt ze samen met een vriendin naar een weeshuis in Tanzania.Guusje weet niet precies wat ze daar aan zal treffen, maar ze hoopt op innerlijke wijsheid, louterende levenservaring en vooral veel exotische seks. Daar aangekomen merkt ze dat alles een stuk ingewikkelder is. Gedesillusioneerde vrijwilligers, sjofele weeshuizen, niet-dankbare negers, Moeder Teresa-complexen en decadente cocktailparty's tussen de palmbomen: Guusje zoekt naar de manier om zich hiermee te verhouden.'

Het boek laat de oppervlakkige, naïeve kijk zien, die mensen hebben op ontwikkelingswerk. Ze denken aan prachtige natuur, aardige mensen die snakken naar hulp, aan het opdoen van fantastische, verrijkende ervaringen.

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten