Charles Dickens - Great expectations

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin

Charles Dickens - Great expectations

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 18:26

Dit is de elfde roman binnen zijn roman-oeuvre en het is mijn zevende na in volgorde gelezen romans Oliver Twist, Pickwick Papers, Nicolas Nickelby, A Christmal Carol (novelle), The Old Curiosity Shop en Martin Chuzzlewit. Ik had hele hoge verwachtingen van dit boek. Waarom? Omdat ik de schitterende verfilming van David Lean uit 1948 op dvd heb. Uit die film bleek dat er in het verhaal een spookhuis moest voorkomen, verder nog allerlei donkere aangelegenheden zoals ontsnapte gevangenisseboeven e.d. Hoe Dickens in The Old Curiosity Shop het landschap met daarin een verzonken dorp met met een eeuwenoude gotische kathedraal in de sneeuw neerzet, ging mij door merg en been, helemaal door als lezer Little Nell helemaal uitgeput naar de sterfplek van haar vader te volgen. Een krachtiger sfeerbeeld bestaat niet. Ik weet niet of dit symptomatisch voor Dickens in deze tijd is, maar meteen al aan het begin van Great Expectations mistte ik deze krachtige beelden waar het verhaal wel om vraagt. Het is allemaal mooi beschreven, laat daar geen misverstand over bestaan, het is mij echter een raadsel waarom Dickens hier zich inhoudt?

Het verhaal gaat over een weesjongen die bij een sadistische tante opgroeit en op een dag een ontmoeting heeft met ontsnapte gevangenisboef die hij aan voedsel en drinken helpt. Pip zo heet onze vriend vergeet deze gebeurtenis weer en de jaren verstrijken. Dan duikt er opeens een advocaat uit London op die hem het voorstel doet van een oude dame haar te plezieren tegen betaling. Pip komt dan in een Victoriaans spookhuis terecht dat zo goed als een ruïne beschouwd mag worden, zo onderkomen ziet het eruit. En niet alleen de entourage, ook de bewoners zelf lijken stil te staan in de tijd. (Het blijkft dat Lean voor de fim de architecteur en het intereur van dit wonderlijke huis zelf heeft verzonnen, omdat Dickens in het boek het amper beschrijft!) Hier ontmoet hij het meisje van zijn leven, de verwaande Estella. Dan stoppen de bezoeken aan deze dame, die hem eigenlijk alleen wil zien dansen. Vervolgens komt de advocaat uit London hem melden dat hij een weldoener heeft die hem de mogelijkheid biedt in London fortuin te maken. Pip vertrekt naar London en komt in een hele andere omgeving terecht, waar hij als jongeman van eenvoudige komaf zich moet aanpassen. Langzaam ontdekt Pip hoe de vork in de steel zit met de mysterieuze Miss Havisham, Estella en de ontsnapte gevangenisboef. Dickens weeft dit verhaal op briljante wijze aan elkaar, ook de karakters zijn weer blijvend, de enige teleurstelling die bij mij blijft hangen is dat de sfeertekening achterblijft bij de eerdere boeken die ik heb gelezen.

Rotor

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 18:50

Ik heb de Dickens box van het Kruidvat (sorry) gekocht waarbij ook dit boek zit.
Ik kom zeker terug op dit boek.

Nicolas Nickleby is tot nu toe mijn favoriet. Prachtig verhaal.
Lizzy heeft volgens mij ook veel van Dickens gelezen.
ik heb dus Nicolas Nickleby, Pickwick Papers, A Christmas Carol en Oliver Twist gelezen maar dat is zeker 14 jaar geleden als het niet meer is.
Mijn goede voornemen is om eindelijk eens de boeken van de heren Mann, Couperus en Dickens te (her)lezen en boeken als Pijpelijntjes, Den uitvreter enz. te herlezen.

Misschien dat er dan ook meer discussie ontstaat rotor.

Bernadet

Roel

Berichtdoor Roel » 31 Dec 2005, 14:31

Hallo Bernadet,

Je hoeft je bij niet te verontschuldigen voor die aankoop, ik hoop alleen van harte dat jij geen spijt van de aankoop krijgt! Ik heb de advertentie daarvoor al meerdere malen in de krant gezien. De cassette niet in het echt. Ik zou zelf nooit een Nederlandse vertaling kopen (alleen Twee Steden, de vertaling van Tale of two cities heb ik meer dan 10 jaar geleden in het Nederlands gekocht, omdat deze uitgave toevallig op mijn weg kwam). Ik hoop dat de vertaling van de uitgave van het kruidvat een goeie is.
Nicolas Nickelby is hartverscheurend en meesterlijk in de schildering van de taferelen op die kostschool, maar ik vind ook de plot hier erg sterk. Daarnaast heeft Dickens in dit verhaal weer onsterfelijke personages gecreëerd.
Ja, Lizzy houdt ook veel van het werk van Dickens.
Ik heb nu de volgorde van uitkomen al tweemaal doorbroken. Barnaby Rudge een historisch verhaal valt nog tussen The old curiosity shop en Martin Chuzzlewit. Dan staan nog de grote werken Bleak House (die komt denk ik als eerste), David Copperfield, Hard Times en Little Dorit op het programma. Momenteel zit ik pas op de held van het roman-oeuvre van de schrijver. Ik zeg bewust roman-oeuvre, omdat Dickens ook meerdere korte verhalen heeft geschreven, dat weten veel mensen niet, die weten alleen van de novelle A Christmas Carol.
Over Thomas Mann gesproken. In het nieuwe jaar begin ook aan de complete korte verhalen. En het herlezen van Herman Hesse.

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”