Top Naeff - Voor de poort

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Roel

Top Naeff - Voor de poort

Berichtdoor Roel » 30 Dec 2005, 16:34

Ik ben niet bang om in het verleden te duiken om te zien hoe een boek van toen de tand des tijds heeft weten te doorstaan of niet. Wat betreft is dit boek van Naeff nog altijd de moeite waard om in onze tijd gelezen te worden. Ik heb er van genoten.
Het verhaal gaat over een jonge freule met de naam Elisabeth die bij haar familie inwoont en verder niks om handen heeft, dan af en toe de gouvernante spelen bij kinderen van de familie of kennissen. Als door ziekte de vrouw van een advocaat niet langer voor haar kinderen kan zorgen, neemt Elisabeth de taak over. Daar blijft het niet bij, ze wordt ook verliefd op de advocaat. Maar door haar burgerlijke opvoeding en haar aarzeling (geplaatst in de tijd dat vrouwen niet zo maar een "wildvreemde" man erotische bekentenissen doen) dreigt de man haar door de vingers te glippen.
Ook wie van beschrijvingen van kinderen houdt kan hier zijn hart op halen. Naeff schrijft hier in de traditie van de naturalisten (het overgeven aan het noodlot), speciaal Couperus, haar psychologische vertelkracht haalt het echter niet bij die van de grote Haagse schrijver. Daarentegen zijn de beschrijvingen van de jonge Freule's haar stormachtige gevoelens die ze kost wat kost probeert te verbergen adembenemend. En ja, de stijl is archaisch te noemen, zet je je echter daar overheen, ontwikkelt zich een mooi en spannend verhaal waar de emoties en het onderdrukken daarvan centraal staan.

Marjo

Berichtdoor Marjo » 30 Dec 2005, 16:58

Ik zou niet direct naar zo'n boek grijpen denk ik..is dit een meisjesroman, of toch niet? Het klinkt op zich wel aardig..

tiba

Berichtdoor tiba » 30 Dec 2005, 17:05

Ik heb nog nooit van de schrijfster gehoord :oops: .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 18:41

Ik heb nog niet zo lang geleden Schoolidyllen van haar gelezen Rotor. het verslag staat hier http://www.leestafel.info/kinderboeken/ ... ple69.html

Maar dat is meer een inhoudelijk verslag dan over haar stijl. Wat wel opviel was een licht ouderwets taalgebruik, maar ja van een boek uit 1900 kan je ook niet anders verwachten. De boeken van Naeff spelen zich toch vaak af in de gegoede kringen en gaan vooral over de zeden en de strijd tegen het 'slechte' in de mens. Bij schoolidyllen was het vooral de strijd tegen ondeugend en brutaal zijn. Altijd beleefd en rechtvaardig blijven. Ik krijg de indruk dat ook in 'Voor de poort' deze innerlijke strijd plaatsvindt.
Dat wil niet zeggen dat het 'zoete' boeken zijn. Het zijn boeken waar de tijdgeest van die tijd in zit.

bernadet
n.b. ik heb voor Great Expectations een nieuw item gemaakt.
Ik denk dat je nieuw antwoord had aangeklikt i.p.v. nieuw onderwerp.

tiba

Berichtdoor tiba » 30 Dec 2005, 18:44

O jee, nu herinner ik het me weer.
Heb dus wel al van haar gehoord, want ik las je verslag, Bernadet :oops: .

Groetjes. Tiba.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 30 Dec 2005, 19:00

Marjo schreef:
is dit een meisjesroman, of toch niet

Ik denk dat boeken van toen niet te vergelijken zijn met nu. Dit soort boeken lees je nu niet meer als meisjesroman maar meer om de taal en het tijdsbeeld. Ik vind, in vergelijking met nu, dat vroeger wel mooier geschreven werd. De taal was veel rijker en het lijkt wel of er toch veel meer over nagedacht werd wát en hoe er geschreven werd. Bij de moderne jeugdboeken heb ik vaak het gevoel dat het onderwerp belangrijker is dan de schrijfstijl. Als het onderwerp de jongeren maar aanspreekt dan is het al snel goed.

bernadet

Marjo

Berichtdoor Marjo » 30 Dec 2005, 21:29

Goh, zal ik dan toch maar een verslagje maken van een ander boekje dat ik pas gelezen heb..van ene meneer de Pillecijn, uit 1923..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 31 Dec 2005, 11:18

Ja dat vind ik juist erg leuk marjo.

bernadet

Roel

Berichtdoor Roel » 31 Dec 2005, 14:07

Hallo allemaal,

Top Naeff's werk is voor zover ik weet in tweeën te delen: meisjesboeken en literair proza. Schoolidyllen hoort bij de eerste en Voor de poort bij de tweede categorie. Naeff was van 1905 t/m 1940 geloof ik toneelrecensente voor diverse tijdschriften en kranten. Ze was helemaal geen burgertrutje, zogezegd, ze viel vaak als ze het ergens niet mee eens was en haar romans getuigen ook van maatschappijkritiek.
Het is trouwens schrikbarend om te zien hoe deze schrijfster en haar werk in de vergetelheid is geraakt. Ik heb via internet gezocht naar informatie en je moet goed je best doen om wat zinnigs te vinden.
Ja, Bernadet, ondanks alle drukte heb ik nog mee gekregen dat je schoolidyllen had gelezen en wat je daarvan vond.
En ja voor de Poort gaat over een Freule die ontsnappen wil aan de conventie, maar door haar opvoeding het niet waagt die grens over te steken. Ik leefde als lezer met haar innerlijke strijd mee.
En Tiba dat je nog niks gelezen hebt van deze schrijfster, ondanks dat ze wel 20 prozawerken op haar naam heeft staan, is niet onbegrijpelijk gezien de snel weggebte interesse voor haar proza. Anna Blaman deelt bv dat lot, dat constateerde een zekere Phillipa die als freelance journaliste een recensie van boeken maakt en dat op haar site plaatst. Daar stuitte ik toevallig op toen naar informatie over Top Naeff zocht. Zij was in der geval verrukt over werk van Blaman. Ik heb een aantal weken geleden nog aantal werken van Blaman aangeschaft en ga haar in het nieuwe jaar lezen.
En trouwens Bernadet, dat diepgaander schrijven van toen komt niet alleen door de tijd van toen, maar ook door een ander wereldbeeld. Naturalisten en realisten hebben wel overeenkomsten, maar ook grote verschillen, die zich ook in schrijfstijl laten onderscheiden.

Bedankt ook Bernadet voor het overzetten van Dickens. Het kan zijn dat ik per ongelijk "nieuw antwoord" heb aangeklikt. Ik kan dan niet meer achterhalen. Ik denk dat het forum nu toch goed werkt.

Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”