Douglas Stuart - Shuggie Bain

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor berdine » 07 Aug 2021, 16:02

Nou haal je twee dingen door elkaar. Natuurlijk is hoe je eruit ziet voor bepaalde mannen aantrekkelijk of juist niet. Als je met een lange plooirok en zwarte kousen en op platte schoenen buiten gaat lopen, zal je van geen enkele man die uit is op se.ks de aandacht krijgen. Met een hoop make-up en een kort rokje wel. Daarmee is niet gezegd dat ze erom vraagt verkracht te worden! Ze vraagt wél om aandacht van de mannen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Dettie » 07 Aug 2021, 18:33

Agnes is van zichzelf al een heel knappe vrouw. Maar in tegenstelling tot de rest van de bewoners verzorgd ze zichzelf ook goed, Ze ziet er altijd netjes uit, ze gebruikt make-up en zorgt dat haar haar altijd goed gekapt is. De vrouwen in de buurt waar ze woont doen dat allemaal niet. Agnes probeert op deze manier toch iets van een status/eigenwaarde te behouden.
Ik weet niet of ze zich ordinair kleedde. Ze viel gewoon op omdat ze erg knap was. Iedereen vond haar mooi.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Renate » 07 Aug 2021, 19:52

Maar als je mooi bent en je uiterlijk goed verzorgt, dan krijg je aandacht van mannen. Wat moet een mooie vrouw dan doen? Zich in een boerka hullen? Alsof een mooie vrouw zich alleen maar goed verzorgt, om aandacht van mannen te krijgen. Een mooie vrouw blijft een mooie vrouw en zal dus aandacht van mannen krijgen, of ze dat nu wil of niet. Zeker in een buurt waar de andere vrouwen helemaal geen aandacht aan hun uiterlijk besteden. En het is misschien ook hoe ze opgevoed is, dat je er voor zorgt dat je er altijd verzorgd uitziet.
Dus uiteindelijk krijgt de vrouw de schuld van het feit dat ze aandacht krijg van mannen, omdat ze er door haar uiterlijk om vraagt. Ik zag er vroeger ook altijd keurig verzorgd uit, goed gekleed, opgemaakt en netjes gekapt. Dat wil niet zeggen dat ik op de aandacht van mannen uit was. Zo voelde ik me gewoon prettig.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Dettie » 19 Aug 2021, 12:40

In het boek krijgt Agnes zeker niet de schuld dat ze aandacht krijgt van mannen. De vrouwen uit de buurt vinden het bijna vanzelfsprekend dat Agnes die aandacht krijgt. Ze IS gewoon mooi, ik denk dat ze zelfs in vodden nog mooi zou zijn. Zichzelf goed verzorgen was nog haar enige houvast om overeind te blijven.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Renate » 24 Dec 2021, 18:00

Ik ben er nu in bezig en tot nu toe lijkt het me wel te bevallen. Ik ben overigens nog niet zo ver. Het eerste deel, waarin Shuggie in een winkel werkt, heb ik uit en ik ben net een hoofdstuk op weg in het tweede deel.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Renate » 26 Dec 2021, 13:14

Ik ben inmiddels verder en het boek bevalt nog steeds. Sommige dingen zijn wel herkenbaar. Ik heb vroeger een vriendin gehad die aan de drank was en waar ik voor de katten zorgde, omdat ze daar zelf niet meer toe in staat was. Altijd de vraag hoe ik haar aan zou treffen als ik kwam. (Net als de kinderen met Agnes) Eerlijk gezegd was ik altijd blij als ze in bed lag, zodat ik de katten kon verzorgen en ik daarna weer snel naar huis kon gaan. Als ze op was, kon ze nogal vasthoudend zijn. Een keer heeft ze (net als Agnes) zelfs de gordijnen in brand gestoken, al had dat minder ernstige gevolgen dan in het boek. Minder brandbare gordijnen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Dettie » 26 Dec 2021, 13:45

Je had in het begin van dit forum'draadje', voordat je het boek gelezen had, vrij veel commentaar op Agnes en haar uiterlijk. Nu je het boek leest, verander je dan van mening? Vind je nog steeds dat zij alles zelf uitlokt?

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Renate » 26 Dec 2021, 14:03

Ik heb nooit gezegd dat ze het zelf uitlokte. Was dat Berdine niet? Ik was juist van mening dat het feit dat een vrouw zich goed verzorgd en zich mooi kleed dat niet hoeft te doen om aandacht van mannen te krijgen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Dettie » 26 Dec 2021, 14:09

Oh ok, sorry. dan had ik het mis. Ik las vanmorgen het commentaar en dacht dat het van jou kwam. :-O

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Renate » 26 Dec 2021, 15:15

Geeft niet. Iedereen vergist zich wel eens.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Renate » 28 Dec 2021, 16:01

Agnes komt op mij ook eerder over als iemand die zich om haar uiterlijk bekommert, dan op iemand die je in 'Hotter than my daughter' kon zien.
Het probleem is dat ze een paradijsvogel tussen de duiven is. In een andere buurt zou ze minder uit de toon vallen. Ze probeert vooral de schijn op te houden. De verhuizing naar een eigen woning is ook een vorm van van de regen in de drup raken. Het is een triest boek. Catharine verhuisd met haar man naar Zuid-Afrika. Leek kan goed tekenen en heeft een toelatingsbrief voor de kunstacademie, maar gaat daar niet naar toe, omdat hij zich dat niet kan permitteren. Hij raakt in de problemen als hij koper probeert te stelen. Shuggie is een buitenbeentje, met z'n pop en z'n vrouwelijke manier van bewegen. Z'n moeder is alles voor hem en hij is alles voor haar.
Waarom Agnes drinkt, is niet duidelijk. Mogelijk had ze meer van het leven verwacht. Nu zit ze in een buurt waar ze zich ook niet thuis voelt en haar man heeft haar in de steek gelaten. Misschien is dat niet helemaal vreemd, omdat zij aan de drank is verslaafd, maar dat maakt hem er toch niet sympathieker op, vooral omdat hij z'n vertier bij andere vrouwen zoekt.
Laatst gewijzigd door Renate op 31 Dec 2021, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Renate » 31 Dec 2021, 15:06

Het is een mooi, maar triest boek. Eerlijk gezegd zie ik maar weinig overeenkomst met het boek van Philip Snijder, dat hier eerder genoemd werd. Goed, beide boeken spelen zich af in een arm milieu, met iemand die daar niet helemaal in past, maar het boek van Philip Snijder is minder schrijnend. Het speelt zich ook in een iets andere tijd af.

Dit boek speelt in de jaren 80, waarin veel mensen werkloos werden, zeker in de mijnstreken in Groot-Brittannië. Bovendien worden zowel Agnes, als Shuggie niet echt geaccepteerd. Agnes valt uit de toon door haar uiterlijk en haar drankgebruik, hoewel het stoppen met drinken ook niet echt helpt. De mannen in het leven van Agnes, dragen ook niet echt bij aan een stabiele situatie. Hugh dropt haar in een nieuwe wijk, waar ze door iedereen met de nek wordt aangekeken en Eugene dringt er eerst op aan dat ze weer met drinken begint en laat haar dan ook min of meer vallen. Shuggie heeft eigenlijk aan niemand iets. Op school wordt hij gepest en de docenten lijken daar even vrolijk aan mee te doen. Hij wordt als als een mietje beschouwd, hoewel hij zelf niet eens weet wat dat is. Hij probeert wel anders te zijn, maar dat lukt hem niet echt. Z'n moeder is alles voor hem, maar het lukt hem niet om haar te redden (dat is ook moeilijk voor een kind van 11 jaar).

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Marjo » 31 Dec 2021, 15:20

Toen ik dit boek begon te lezen, stond het me tegen. Ben ik nu, na jouw berichten, van idee veranderd, en wil ik het nog eens proberen?
Helaas...ik denk het niet.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Renate » 31 Dec 2021, 15:36

Tja, smaken verschillen. Ik vind het een ontroerend boek, hoewel ik Shuggie in het eerste hoofdstuk misschien niet vreselijk sympathiek vond.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Marjo » 31 Dec 2021, 16:11

Hm, nou, dat vond ik dus ook. Dus heb ik niet doorgelezen...

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Renate » 31 Dec 2021, 16:57

Hij komt in het eerste hoofdstuk wat horkerig over, maar ik krijg de indruk dat dit vooral een soort overlevingsstrategie is. De situatie waar hij in opgroeit is heel lastig en hij is al jong eigenlijk vooral op zichzelf aangewezen. Een vader die eigenlijk vooral afwezig is, een andere man in het leven van Agnes, die het er ook bij laat zitten en een moeder die eigenlijk nauwelijks in staat is om voor hem te zorgen. In de periode dat ze van de drank af is lijkt het wel iets beter te gaan, maar ja, ze vindt dat ze een man nodig heeft en misschien een soort vaderfiguur voor Shuggie. Helaas zijn de mannen in haar leven dat niet. En Shuggie zal ook met een vaderfiguur niet echt veranderen.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Douglas Stuart - Shuggie Bain

Berichtdoor Renate » 02 Jan 2022, 13:57

Ik schiet aardig in het boek op. Shuggie is net met z'n moeder voor de tweede keer verhuisd, in de hoop een nieuwe start te maken. Agnes heeft beloofd om met drinken te stoppen en om deze belofte kracht bij te zetten heeft ze in het oude huis alle drank weggegooid. Helaas houdt deze belofte geen stand en Agnes komt op de eerste dag in de nieuwe, zeer kleine woning, dronken thuis. Tot zo ver dus de nieuwe start. Leek heeft het ouderlijk huis inmiddels ook verlaten, dus Shuggie staat er alleen voor. Voor hij naar een nieuwe school gaat, strijkt hij zorgvuldig z'n kleren, inclusief z'n onderbroek en z'n sokken. Ook voor hem zal het een nieuwe start zijn, maar uiteindelijk blijkt er niets te veranderen. Ook op deze school is hij weer het buitenbeetje en het slachtoffer van pesterijen.
Ik begin de wat horkerige jongen uit het eerste hoofdstuk steeds beter te begrijpen. Gedurende z'n hele leven heeft hij eigenlijk geleerd dat hij niemand kan vertrouwen. Beloftes blijken keer op keer niets waard te zijn en hij moet het dus zelf maar zien te redden, zo jong als hij is. De buitenwereld is hard en genadeloos. Wat ik misschien mis zijn de lichtpuntjes. Je kunt je eigenlijk alleen maar afvragen waar het weer mis zal gaan en hoe diep Agnes zal zinken.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten