William Boyd - Wachten op de dageraad

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

William Boyd - Wachten op de dageraad

Berichtdoor Marjo » 05 Apr 2021, 19:05

Flaptekst:
Wenen, 1913. De Engelsman Lysander Rief raakt in de wachtkamer van zijn psychiater gefascineerd door de mooie Hettie Bull. De liefde die de twee voor elkaar opvatten is even hartstochtelijk als destructief.
Wanneer Hettie Lysander beschuldigt van verkrachting, weet hij met behulp van de Britse ambassade Wenen te ontvluchten. Hun liefdesaffaire zal hem echter blijven achtervolgen: als de oorlog uitbreekt wordt Lysander gedwongen zijn schuld aan de overheid terug te betalen. Als spion.

Spionage is per definitie een wazig onderwerp. Je hebt als lezer dan ook niet echt een idee wat hier allemaal gebeurt. Maar de verteller ook niet.
Het is lekker spannend, zit goed in elkaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: William Boyd - Wachten op de dageraad

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2021, 10:25

Wat lees je toch snel! Het klinkt wel spannend allemaal.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: William Boyd - Wachten op de dageraad

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2021, 13:04

Ik was ook een paar dagen stil hè! Deze keer las ik ook meerdere boeken tegelijk. Eentje is nog niet uit, maar die is - voor mij - zo heftig, dat ik het met de 'vrolijke' Pasen niet verder wilde lezen.

Ik vind overigens dat het boek helemaal niet gaat over die vermeende verkrachting. Het is wel de spil, maar het verhaal gaat veel meer om de sfeer. Er zijn hele mooie beschrijvingen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: William Boyd - Wachten op de dageraad

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2021, 13:16

Ja sommige coverteksten wijken behoorlijk af van de inhoud. Dan worden dingen als 'lokkertje' gebruikt terwijl het in feite nauwelijks besproken wordt in het boek. Ik kies altijd op covertekst uit en dan valt het me soms wel tegen... of mee :-)

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: William Boyd - Wachten op de dageraad

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2021, 13:20

Nou, dan verander je van stijl: niet lezen wat er op staat!
Als ik niet kies op schrijver of titel (al of niet ergens aanbevolen, maar al lang vergeten met welke tekst) ga ik af op de omslag. Daar zie je vaak aan wat voor genre het is , als het er al niet opstaat. En ik krijg er een gevoel bij. Ha, misschien dat ik daarom niet van die abstracte afbeeldingen hou?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: William Boyd - Wachten op de dageraad

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2021, 13:24

Haha ja misschien wel...
Nee ik wil altijd weten waar het boek over gaat. De cover speelt ook wel mee, want dat is het eerste wat je ziet en dat spreekt je dan wel of niet aan. Maar daarna wil ik toch wel de inhoud weten, of het onderwerp/thema me aanspreekt. En hoe doe je dat dan met recensieboeken? Ook op afbeelding?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: William Boyd - Wachten op de dageraad

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2021, 18:35

Nee, op de gok. Ha ha, nee hoor. Ik lees dan wel diagonaal waar het over gaat, om niet voor verrassingen te komen staan. maar ik ben een zeef: tegen de tijd dat ik het boek echt lees ben ik dat al lang weer vergeten!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: William Boyd - Wachten op de dageraad

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2021, 11:46

Grappig he, hoe dat werkt. Ik kan me erg verheugen op een boek vanwege de inhoud, bij de bibliotheek al bijvoorbeeld, en jij pakt maar wat of bent de beschrijving alweer kwijt in je hoofd, wat dan overigens ook weer een leuke verrassing oplevert als je het boek krijgt!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: William Boyd - Wachten op de dageraad

Berichtdoor Marjo » 08 Apr 2021, 07:42

En daar ga ik voor: die verrassing.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten