Jeroen Olyslaegers - Wil

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jeroen Olyslaegers - Wil

Berichtdoor Marjo » 05 Apr 2021, 18:57

Een ontdekking!
Wat een boek is dit. Ik zou het echt nog een keer moeten lezen om het ten volle te vatten.

Flaptekst:
Het is oorlog. Antwerpen wordt bezet door geweld en wantrouwen. Wilfried Wils acht zichzelf een dichter in wording, maar moet tegelijk zien te overleven als hulpagent. De mooie Yvette wordt verliefd op hem en haar broer Lode is een waaghals die zijn nek uitsteekt voor joden. Wilfrieds artistieke mentor, Nijdig Baardje, wil juist alle joden vernietigen. Onbehaaglijk laverend tussen twee werelden, probeert Wilfried te overleven terwijl de jacht op de joden onverminderd verdergaat. Jaren later vertelt hij zijn verhaal aan een van zijn nakomelingen.

Fantastisch zoals Olyslaegers deze persoon neerzet. Hoe hij onopzettelijk en ongewild in allerlei situaties terecht komt zonder te beseffen wat de gevolgen kunnen zijn. En hoe hij laveert tussen de twee kampen, die allebei in de veronderstelling zijn dat hij aan hun kant staat. Terwijl hij eigenlijk tot geen van beide kampen behoort.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jeroen Olyslaegers - Wil

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2021, 10:29

Ha heb ik me al helemaal voorbereid om het boek in het archief te zetten, hoeft het niet! :D
Als ik het goed heb is dit een vrij nieuw boek. Ik was er al nieuwsgierig naar.

Wilfried Wils acht zichzelf een dichter in wording, Schrok dat je niet af? Je hebt nooit zoveel met dichters/poëzie.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jeroen Olyslaegers - Wil

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2021, 12:59

Ik wist zelfs nu niet dat het er stond. Ik lees geen flapteksten. En dus was er geen enkel voorbehoud.
Achteraf kan ik zeggen dat het reuze meevalt!
En nee, ik had geen zin om verslagen te maken van de boeken die ik afgelopen dagen las.
Het boek is van 2016, er ligt al een volgend boek van deze schrijver klaar.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jeroen Olyslaegers - Wil

Berichtdoor Dettie » 06 Apr 2021, 13:19

Ik bedoelde er niets mee hoor, ik vind het al leuk dat je even meldt wat je gelezen hebt en een korte beoordeling geeft!
En ik ben verrast, ik dacht dat het boek van dit jaar was! Volgens mij had ik het ergens voorbij zien komen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jeroen Olyslaegers - Wil

Berichtdoor Marjo » 06 Apr 2021, 18:38

Het heeft prijzen gewonnen, maar dat is iets anders dan het boek van het jaar.
De Fintro Literatuurprijs, plus de Prijs van de Lezersjury bij die prijs.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jeroen Olyslaegers - Wil

Berichtdoor Dettie » 07 Apr 2021, 11:42

ha ik weet het nu... Er is een gebonden hardcoverversie uitgekomen in februari 2021. 17e druk!
Dat heb ik vast voorbij zien komen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jeroen Olyslaegers - Wil

Berichtdoor Marjo » 08 Apr 2021, 07:42

Dat is bijzonder! Veel romans komen nooit in hardback uit!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten