Brit Bennett - De vervlogen helft

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Brit Bennett - De vervlogen helft

Berichtdoor Marjo » 03 Nov 2020, 22:48

Een lastig boek. Er zit zoveel in! En ja: weer een tweeling! Ze vliegen om mijn oren de laatste tijd.

Lees meer: http://www.leestafel.info/brit-bennett

-

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Brit Bennett - De vervlogen helft

Berichtdoor Dettie » 04 Nov 2020, 13:04

Ja soms heb je dat hè, gisteren kwam ik Humboldt weer tegen in een boek. Vond ik ook zo frappant.

Klinkt wel als een mooi boek. Zo'n boek dat als je het uit hebt nog een tijdje over loopt na te denken.
Ja dat Black lives matter speelt al heel lang natuurlijk en eigenlijk ben ik verbaasd dat het al niet veel eerder tot een opstand kwam.
Maar ja, dat moesten ze vaak met de dood bekopen.


Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Brit Bennett - De vervlogen helft

Berichtdoor Marjo » 04 Nov 2020, 15:29

Ze hebben natuurlijk wel de Amerikaanse burgeroorlog gehad.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Brit Bennett - De vervlogen helft

Berichtdoor Dettie » 05 Nov 2020, 12:51

Ja maar dat was van buitenaf, het ging tussen de zuidelijke en noordelijke staten en de afschaffing van de slavernij gestart door Lincoln.
Dat was niet georganiseerd door de slaven zelf. Black live matter wèl.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Brit Bennett - De vervlogen helft

Berichtdoor Marjo » 05 Nov 2020, 13:45

Ik weet niet precies hoe het zat en het kan best dat Lincoln de aanzet heeft gegeven, maar ik denk toch dat de zwarten zelf ook in opstand kwamen?

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Brit Bennett - De vervlogen helft

Berichtdoor Renate » 05 Nov 2020, 15:05

De slaven kwamen zelf ook wel in opstand naar ik meen. Bovendien had je de Underground Railroad, die slaven hielp.
https://historiek.net/harriet-tubman-un ... oad/60534/
https://en.wikipedia.org/wiki/Underground_Railroad

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Brit Bennett - De vervlogen helft

Berichtdoor Dettie » 06 Nov 2020, 12:53

In de Amerikaanse burgeroorlog vond het noorden van Amerika dat slavernij niet meer kon maar het zuidelijke deel - die meer afhankelijk was van slavernij - wilde de slavernij niet opgeven. Het was dus een door blanke mensen opgestart protest, niet door de slaven zelf.
De ondergrondse spoorweg hielp weggelopen slaven, maar de slaven zelf kwamen niet in opstand.
Het was onder druk van Engeland en Frankrijk die slavernij allang hadden afgeschaft dat Lincoln besloot tot een wet tegen slavernij.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Brit Bennett - De vervlogen helft

Berichtdoor Marjo » 06 Nov 2020, 14:28

Ik geloof je op je woord, Dettie. Ik weet het niet.
Als zou je kunnen zeggen dat de zwarten wel reageerden op die blanken en dus in opstand kwamen.
Maar in die tijd hadden ze nauwelijks weet van wat er speelde denk ik. Ze werden dom gehouden. En dat is nu absoluut anders.

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Brit Bennett - De vervlogen helft

Berichtdoor Renate » 06 Nov 2020, 16:17

Er ontsnapten slaven, dus dat kun je wel degelijk als een opstand beschouwen. Ook elders waren er slavenopstanden.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44029
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Brit Bennett - De vervlogen helft

Berichtdoor Dettie » 07 Nov 2020, 12:06

Je hebt gelijk Renate, maar het was geen groepsopstand zoals nu met black lives matter. Dat bedoel ik steeds te zeggen.
Het waren groepjes of persoonlijke vluchten niet één geheel.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Brit Bennett - De vervlogen helft

Berichtdoor Renate » 07 Nov 2020, 14:46

Nee, als je het risico loopt om gelyncht te worden, dan is het ook moeilijker om in opstand te komen. Dat zie je in zekere zin ook bij hedendaagse vormen van slavernij. Daar komt men ook niet massaal tegen in opstand. Black lives matter is een ander verhaal. De mensen hebben hun vrijheid al, maar zijn deels nog steeds achtergesteld. Bovendien geldt dat niet in dezelfde mate voor de hele groep. Het heeft dus minder te maken met het dom gehouden worden als wel met het feit dat het eenvoudiger is om in opstand te komen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten