Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2020, 14:00

Mooi, knap opgebouwd verhaal maar dat woordgebruik...

zie http://www.leestafel.info/jaap-gerritsma

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Marjo » 01 Jun 2020, 14:18

Ik vind dat wel leuk, zulke woorden!
Ze hebben vaak een Limburgse, of Vlaamse achtergrond. Niet dat Limburgers of Vlamingen die woorden nog gebruiken, maar dat geeft niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2020, 17:42

nee, ik niet. Ik krijg jeuk van zulke woorden. . Een beetje Harry Mulisch gevoel.

En ze zijn zeker niet van Vlaams.
Criadillas is Spaans, Visceraal is Latijns, apaiceren is Frans, cambium is Latijns, purgatorium is Latijns enz.
Het wordt ook niet specifiek in Vlaanderen of Limburg gebruikt.

Weet jij wat die woorden betekenen? (zonder ze op te zoeken)


Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Marjo » 01 Jun 2020, 19:07

Eh, ja, dat weet ik, met uitzondering van criadillas, maar dat maak je dan wel op uit de context. Nou ja, ik zeg al: ik vind deze manier van internationaal spelen met taal wel lekker.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Dettie » 01 Jun 2020, 19:41

Ik kende ze dus niet, kende de betekenis ook niet, en vond de woorden ook niet passen in het verhaal.
Maar dat geeft niet. Het boek gaat in de doos voor Marjo, kun je zelf oordelen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Marjo » 01 Jun 2020, 20:00

Ik verheug me er al op...

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor berdine » 01 Jun 2020, 20:07

Ik kende er ook maar een paar hoor, Dettie. Een enkele begrijp je door het verband met de rest van de tekst. Knap Marjo dat jij ze wel bijna allemaal kent! Voor mij hoeft dat etaleren van kennis ook niet. Zeker niet als het er met de haren bijgesleept wordt.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Marjo » 01 Jun 2020, 20:45

Etaleren van kennis. Dat weet je niet. Misschien praat die schrijver in het echt ook wel zo, is het hem eigen.
En ik voel het niet zo, maar ja, anders zeg ik ook niet dat ik dat juist leuk vind.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2020, 10:55

Ik weet ook niet of het etaleren van kennis is, maar het past niet in het verhaal. Het gaat over een man en een vrouw die uit elkaar zijn en al dat gestrooi met dit soort woorden maken dat je afstand neemt van het verhaal. Het is geen taal die je normaal gesproken gebruikt, tenminste de mensen die ik ken en ikzelf niet. Áls ik mensen al zo hoor praten, krijg ik een beetje de griezels. Het komt hautain over.
Robbert Dijkgraaf, hoogleraar en directeur van het Institute for Advanced Study in Princeton, doet dat ook niet. En dát maakt hem juist een mooi mens.
Deze figuur uit het boek roept bij mij niet veel sympathie op. Het lijkt eerder of hij nog steeds zijn (ex) vrouw wil overtuigen van zijn gelijk, alsof hij zeggen wil, dat je dat nou niet toch ziet!!

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2020, 10:59

En dat heeft niets met taal te maken toch?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2020, 11:02

Jawel! waarom niet?

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Dettie » 02 Jun 2020, 11:11

Jaap Gerritsma (1942) Hij heeft zich bezig gehouden met de methodiek van het geneeskundig onderwijs en onderzoek gedaan naar de werkwijze en competenties van artsen. Hij bekleedde docentschappen aan de universiteit van Utrecht(hoofddocent) Medizinische Fakultät van Basel(consultant), Michigan State university( Distinguised Visiting Professor) en The university of London( Honorary Senior Lecturer).
Hij schreef columns voor het medische blad Medisch Contact.

Dit is waarom ik Robbert Dijkgraaf aanhaalde. Die praat wel in gewone taal.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Marjo » 02 Jun 2020, 11:14

Ik snap wel wat je bedoelt, en ik waardeer het ook zeer als iemand die al die geleerde woorden tot zijn beschikking heeft, die 'vertaalt' naar gewoon begrijpelijke termen. Maar dat neemt niet weg dat ik het af en toe toch wel leuk vind.
Maar ik zal het eerst moeten lezen om te weten of het specifieke termen zijn, dus vanwege zijn achtergrond gebruikt, of dat ik misschien met je eens ben dat ze niet passen in het verhaal.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Marjo » 11 Sep 2020, 19:58

Ik voel het dus absoluut niet als etaleren van kennis. De woorden - ik zou er normaal overheen gelezen hebben, het zou me niet opgevallen zijn dat het geen Nederlands-eigen woorden zijn- storen me dus niet, passen juist wel in de tekst.
Als je weet wie de schrijver is, dan past het helemaal bij de man.

'Toch vraag je je af waarom dit boek geschreven is. Wil Jaap alsnog zijn zegje doen over zijn huwelijk? Wil hij alsnog gehoord worden? Het is duidelijk dat Jaap vindt dat hij gelijk heeft en dat maakt hem minder sympathiek. Het is wel duidelijk dat hij Anne erg mist, dat hij nog steeds om haar geeft, misschien zelfs wel verder wil, maar alleen wel zonder haar zoon. Maar Anne is moeder...'

Dit begrijp ik even niet. Dan kun je dat wel bij ieder verhaal vragen. Het is wel gebaseerd op de persoon zelf, maar het is niet precies zo gebeurd.
Vraag je je dat bij andere (semi) autobiografische verhalen ook af? Ik niet tenminste.Ik ga geen verslag maken, maar het zou er heel anders uitgezien hebben.
Het doet aan sympathie voor de man niets bij of af dat je alleen zijn kant van het verhaal leest. Het gaat hier vooral om de parallel tussen de boom en het huwelijk. Ik vind dat heel mooi gedaan. Prachtige beschrijvingen ook van de omgeving.


'Maar Gargan probeerde een 'larger-than-life'-karakter te vertonen, groter, grootser dan anderen willen zijn. Een houding van beter weten, de ander overschreeuwen. Tieren dat bovendien een opmaat vormde voor het dreigen dat hij iemand wel even in elkaar zou timmeren. Bij hem ontaardde boosheid al snel in een automatenagressie, de automaat moet aan flarden tot de onderdelen over het wegdek rollen als het blikje er niet uit komt vallen. Een zegeltje te weinig krijgen bij de supermarkt: in de fik die zaak. Dat soort opwinding.'


Ik vind dit een prachtige beschrijving van iemand met een kort lontje!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2020, 11:47

Ja de woorden stoorden mij dus wel. Maar dat wil niet zeggen dat hij niet mooi schrijft, dat doet hij zeker wel. Dat zeg ik ook in mijn recensie.
Vooral het neerhalen van de boom is echt ongekend mooi geschreven,

Maar naar mijn gevoel is het hele boek eigenlijk een klaagzang dat Anne gekozen heeft voor haar zoon in plaats voor hem. Hij kan en wil dat niet begrijpen, hij en Anne waren zo'n goed stel en die zoon verpestte alles volgens Jaap. Hij haalt haar zoon in dit boek enorm naar beneden.
En dan vraag ik me inderdaad af, wil hij nou bereiken dat Anne alsnog zijn visie gaat inzien en alsnog haar handen van haar zoon aftrekt?
In zijn nawoord noemt hij ook Anne bij haar echte naam en zij is makkelijk te vinden als je even googlet (Annemiek Roumen) en ze is inderdaad kunstenares (en een goede!) Ik vind dat hij ondanks zijn liefde voor haar, Anne te kakken zet. Hij toont weinig respect en begrip voor haar standpunt.

Jammer dat jij geen recensie maakt, ik ben nu wel benieuwd wat jij over dit boek te vertellen hebt. :D

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Marjo » 12 Sep 2020, 12:29

Ik zou te veel in herhaling vallen ben ik bang. Ik kan het niet onbevangen lezen.
Ik heb dat niet zo gevoeld als jij, maar het is ook zo dat ik me pas realiseerde dat het deels autobiografisch was toen het uit was. En dan is mijn mening al gevormd. Ze komt er inderdaad niet zo goed van af, maar als haar 'toegeeflijkheid' zo ver gaat, hm. Ik heb er over zitten denken. Hoe ver zou ik gaan? Ik denk dat het helemaal van de relatie tussen de volwassenen af hangt, als je moet constateren dat ze haar zoons op de eerste plaats zet.
Als Anne voelt dat ze 'te kakken is gezet', nou, dan hoor ik dat graag.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Dettie » 12 Sep 2020, 13:56

Haha, ik denk niet dat Anne dat zal laten weten...

Het is wel zijn verhaal.. Het is wat hij vindt. En hij vindt dat ze te zacht is voor haar zoon. Maar wie zegt dat die zoon inderdaad zo vreselijk is? Alles is door zijn ogen verteld. En ik vind dan persoonlijk dat het niet erg van smaak en integriteit getuigt om dat allemaal zo in een boek te melden.
En dan nog die taal erbij... haha. Nee ik krijg een beetje vieze smaak in mijn mond hiervan.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor berdine » 12 Sep 2020, 14:49

Gossie, ik word onderhand nieuwsgierig naar dit boek. De bieb heeft het niet. Een veeg teken, maar het is nog betrekkelijk nieuw. Het kan nog komen.
Als ik de voorbeelden in de recensie zo lees, dan geloof ik dat ik me ook zou ergeren aan het taalgebruik. Erg aantrekkelijk klinkt het niet.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jaap Gerritsma - Klabbertoet

Berichtdoor Marjo » 12 Sep 2020, 18:35

Maar ik zie echt niet wat het verschil is met andere verhalen die vanuit een persoon worden verteld. Stel nou dat je niet geweten had dat hun verhaal op waarheid gebaseerd is?
Je mag in een boek overdrijven, dingen weglaten, bij verzinnen, alle kan, het is geen non-fictie.
Ik heb het gewoon als een verhaal sec gelezen, niks mis mee.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten