Josephine Rombouts - Cliffrock Castle

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Josephine Rombouts - Cliffrock Castle

Berichtdoor berdine » 07 Jan 2020, 13:46

Samenvatting : Als de Nederlandse Josephine Rombouts met haar gezin aan de Schotse westkust gaat wonen, grijpt ze de kans om housekeeper op het plaatselijke kasteel te worden met beide handen aan. Zonder enige kennis van huishouding of de Britse elite probeert ze zich staande te houden in haar nieuwe omgeving, waar ze te maken krijgt met Engelse landeigenaren, Franse koks, Schotse onafhankelijkheid, dakdekkers, spoken, etiquette en tradities.
Met humor en scherpe observaties beschrijft Rombouts een microcultuur waarvan het bijna onvoorstelbaar is dat die tegenwoordig nog bestaat. Tafeldekken met een meetlat, de strenge regels voor het dragen van tweed – ze verbaast zich vaak, maar leert snel. De verlaten, ruige natuur van Schotland vormt het fraaie decor van haar belevenissen.


Boeiend boek, soepel geschreven. Een vrouw met lef neemt de uitdaging aan om zonder ervaring als huishoudster een kasteel te runnen. Dankzij haar tact, inzicht, aanpassingsvermogen en niet in het minst haar nieuwsgierigheid slaagt zij daar wonderwel in. Ze verwondert zich over de tradities, de gebruiken en de sociale verhoudingen. Ze probeert vreemde elementen in het karakter van haar buren en werkgevers te verklaren door op zoek te gaan naar hun oorzaken. Nuchter analyseert ze de problemen en verdiept zich in afwijkend gedrag en maakt zodoende een succes van haar jaren in Schotland.
Ik verwachtte een boek in de stijl van "Een jaar in de Provence", maar dit heeft duidelijk meer niveau.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Josephine Rombouts - Cliffrock Castle

Berichtdoor Marjo » 07 Jan 2020, 13:50

Beter dan dat 'weesmeisje' ook, begrijp ik. Klinkt goed!

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Josephine Rombouts - Cliffrock Castle

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2020, 14:41

Hee, die vrouw heb ik gezien bij boeken van de vpro.
https://www.vpro.nl/boeken/programmas/b ... ember.html

Haar verhaal trok me toen al heel erg. Downton Abbey in het echt. Ja. het is een vrij intelligente vrouw die precies aanvoelde hoe ze iedereen moest benaderen. Behoorlijk interessant wel.
Bij de vpro wordt het vervolg besproken overigens, Terug naar Cliffrock Castle.

(Zo erg dat dit programma opgeheven is.)

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Josephine Rombouts - Cliffrock Castle

Berichtdoor berdine » 07 Jan 2020, 20:20

Terug naar Cliffrock Castle heb ik gereserveerd bij de bieb. Ik heb nog wel een stuk of zes wachtenden voor me. :(

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Josephine Rombouts - Cliffrock Castle

Berichtdoor Marjo » 03 Jan 2021, 19:35

Het eerste boek gelezen, met heel veel plezier. Een jaar in de Provence heb ik niet gelezen, dus of de kwaliteit beter is kan ik niet beoordelen, maar Rombouts schrijft lekker vlot, en het geeft een leuk inkijkje!
Op naar deel twee.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Josephine Rombouts - Cliffrock Castle

Berichtdoor Dettie » 04 Jan 2021, 12:22

aaaarggg dat eerste deel wil ik zo graag lezen!
(Deel twee overigens ook.)

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Josephine Rombouts - Cliffrock Castle

Berichtdoor berdine » 04 Jan 2021, 12:27

Doen dan!

Marianne
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 Feb 2021, 22:56

Re: Josephine Rombouts - Cliffrock Castle

Berichtdoor Marianne » 24 Feb 2021, 14:00

Cliffrock castle heb ik ook gelezen. Ik vond het goed geschreven, en het is een boeiend verhaal. Je hebt het idee dat het honderd jaar geleden speelt, met die feodale toestanden!

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Josephine Rombouts - Cliffrock Castle

Berichtdoor Marjo » 24 Feb 2021, 20:03

Ik was al begonnen in het tweede deel, en dat belooft ook heel boeiend te worden.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten