Edna O'Brien - Meisje

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Edna O'Brien - Meisje

Berichtdoor Dettie » 07 Dec 2019, 13:32

Het begint allemaal op de nacht dat legersoldaten de slaapzaal van de meisjes komen binnenstormen. 'Zodra we Allahu Akbar, Allahu Akbar hoorden, wisten we het.' De meisjes hadden de pech dat de soldaten niets anders gevonden hadden, hun commandant zou woest zijn dus namen ze 'dan maar de meisjes' mee.

Lees verder http://www.leestafel.info/edna-obrien

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Edna O'Brien - Meisje

Berichtdoor Marjo » 08 Dec 2019, 21:07

Heftig, en dat door Edna O'Brien.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edna O'Brien - Meisje

Berichtdoor Dettie » 09 Dec 2019, 06:09

Ja zeker heftig. Ik moest af en toe even flink slikken. Ik ken de boeken van O'Brien verder niet.
Die zijn heel anders dan dit Marjo?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Edna O'Brien - Meisje

Berichtdoor Marjo » 09 Dec 2019, 18:15

Die ik gelezen heb komen meer in de richting van Ierse romans, zoals Cookson, maar wel een tandje beter.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edna O'Brien - Meisje

Berichtdoor Dettie » 03 Jan 2020, 18:01

Er staat nu een mooie recensie over dit boek in de Volkskrant

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... ~b8e28489/

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Edna O'Brien - Meisje

Berichtdoor Marjo » 05 Feb 2020, 22:58

Weet je wat ik het ergste vind? Dat ze als ze eenmaal vrij is, niet meer geaccepteerd wordt. Dan zit ze in feite nog steeds gevangen! En zoals haar eigen mensen tegen dat kind aankijken! Vreselijk!

"O'Brien vertelt niet exact wat er gebeurt maar laat de hoop, de wanhoop, de gekte die af en toe toeslaat, de duisternis en het licht, dat er soms ook is, voelen via haar zorgvuldig gekozen woorden.'

Nee, gelukkig vertelt ze dat niet allemaal expliciet. Ze slaat ook stukken tijd over. Maar de impact is des te groter.

(overigens: vervelend dat ik het zeggen moet, maar de naam van de schrijfster staat enkele keren fout geschreven)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Edna O'Brien - Meisje

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2020, 11:04

Ik heb het veranderd, juist goed dat je het meldt!
Jullie recensies lees ik altijd na op taalfouten of iets dergelijks maar bij mezelf zie ik ze dus niet. Dus altijd melden!

Ja dat schokte me eigenlijk ook het meest. Ze denkt dat ze na die ellende eindelijk thuis is en dan wordt ze daar ook met de rug aangekeken, alsof ze ineens een misdadiger is geworden. Ook bij die 'huldiging' waarbij het alleen maar gaat om de spreker en niet om haar, ze mag gewoon niet vertellen hoe het écht was. Schandelig en vreselijk. Maar ook dat ze dan haar kind maar weg moet doen! Hoe verzinnen ze het!
Ik was echt even stil na dit boek. Moest het even verwerken.

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten