Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Dettie » 05 Dec 2019, 14:40

In het ouderlijk huis van Eric-Emmanuel Schmitt huisde een stuurse, onverzettelijke sta-in-de-weg.

Ik haatte hem; zijn gebrom, zijn sombere uitstraling, zijn hoekige postuur, zijn gesloten voorkomen stonden me tegen. Als ik 's avonds onder de dekens lag, bad ik vaak dat hij weg zou gaan.

Lees verder http://www.leestafel.info/eric-e-schmitt

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2019, 10:41

Ik heb lang geleden een boek van deze schrijver geprobeerd. Dat was nogal esoterisch vond ik. Dat is in dit boek niet het geval?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2019, 11:10

Je kunt de zinnen lezen in mijn recensie. Ik vind het boek niet esoterisch, totaal niet zelfs.
Het laatste citaat kun je misschien verkeerd opvatten en denken dat het wel esoterisch is, maar de poort is iets anders dan het lijkt. Dus ook geen esoterisch iets.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2019, 13:42

Inderdaad, ik dacht aan die zinnen al te zien dat het hier niet zo was. Maar het is maar een heel klein stukje natuurlijk.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2019, 14:06

Het hele boek is gewoon erg mooi geschreven. Een koesterboek :D
Het is van de bieb maar ik zou het graag zelf willen hebben, gewoon voor de mooie taal.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Marjo » 06 Dec 2019, 14:52

Hebben die mensen die mij steeds maar aan de Schmitt wilden hebben toch gelijk...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Dettie » 06 Dec 2019, 15:15

ja ik denk dat jij Schmitt ook heel mooi vindt, dit keer gaat het dan vooral over Chopin, met een mooi verhaal daarbij over tante Aimée.
Het is vooral de taal die zo aanspreekt. Hij gebruikt de woorden goed en weet ze prachtig aan elkaar te rijgen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Renate » 23 Dec 2019, 12:55

Klinkt interessant, hoewel ik persoonlijk niet zo veel met Chopin heb.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Dettie » 23 Dec 2019, 12:59

Persoonlijk vind ik dit een van de beste boeken die ik gelezen heb dit jaar. Het gaat niet alleen over Chopin, maar meer hoe liefde voor muziek ontstaat en dat was in dit geval door Chopin.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Renate » 23 Dec 2019, 13:04

Dat begreep ik er ook uit. Mijn eigen pianolessen zijn nooit een succes geweest, omdat ontspannen spelen mij niet echt lukt. Ik ben gewoon niet goed in ontspannen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Dettie » 23 Dec 2019, 15:13

Er staat nu een kinder'boek' op de site... Little yoga, daar leer je goed mee te ontspannen...
(Ik hoor je nu al roepen dat yoga niets voor je is :D )

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Renate » 23 Dec 2019, 15:25

Ontspanningsoefeningen heb ik vroeger ook al eens gedaan, maar dat werkt totaal niet. "Voel de adem tot in je tenen. " En dan denk ik alleen maar: "Daar zitten m'n longen helemaal niet. "

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Dettie » 23 Dec 2019, 16:26

Dan heb je het nog nooit écht geprobeerd. Want het kan zeker wel. Veel mensen voelen een weerstand en noemen het zweverig of zoiets, maar dat is het dus niet. Juist door wél zulke dingen te doen of in ieder geval proberen dat te doen ontspan je heel erg.
Je kunt ook spieren aanspannen en dan weer ontspannen, te beginnen bij je voet, tenen, enkels etc. en dan steeds verder tot je nek en kaak. Dat heeft hetzelfde effect. Bodyscan noemen ze dat.
Maar als je bij voorbaat al 'commentaar' hebt zal het ook nooit lukken. Gewoon eens écht proberen.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Renate » 23 Dec 2019, 16:32

Ik zeg al, het lukt me gewoon niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Dettie » 24 Dec 2019, 09:22

Sorry als ik wat kort door de bocht reageerde, maar soms word ik ook wel eens moe van steeds moeten verdedigen van dingen die voor mij er toe doen en waar ik baat bij heb. Ik werd een beetje naar van de opmerking 'daar zitten mijn longen niet'. Het voelt dan alsof zo'n oefening belachelijk is. En dat vond ik erg. Het was gewoon een leuk bedoeld antwoord op jouw opmerking dat je moeilijk kunt ontspannen.

Ik snap dat mensen die de essentie van yoga, meditatie of dergelijke gerelateerde ontspanningsoefeningen niet kennen er sceptisch tegenover kunnen staan. Het zelfs raar of zweverig kunnen vinden maar het betekent voor veel mensen wél een toevoeging aan hun leven.
Om dan zo bot iets af te wijzen raakte me. En ik denk dan staat het vooroordeel niet in de weg om het eens écht te proberen. Als je bij voorbaat al denkt ' daar zitten mijn longen niet' dan sluit je meteen alles hermetisch af en is niets meer mogelijk.

Dettie

Renate
Berichten: 5898
Lid geworden op: 22 Jun 2014, 15:29

Re: Eric-Emanuel Schmitt - Madame Pylinska en het geheim van Chopin

Berichtdoor Renate » 24 Dec 2019, 11:28

Het is fijn als het voor mensen een toevoeging aan hun leven is, maar voor mij is het dat niet. Ik ben misschien te nuchter, of te rationeel, hoewel ik niet zie hoe je te rationeel kunt zijn.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten