Lucas Zandbergen - Keizerlijk geel

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Lucas Zandbergen - Keizerlijk geel

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2019, 17:25

Wie zich een klein beetje verdiept heeft in de Chinese geschiedenis weet dat keizerin Cixi daar een belangrijk rol in heeft gespeeld. Ze 'regeerde' meer dan veertig jaar over het keizerrijk China. En dat alles omdat zij het geluk had een zoon te baren. De enige zoon van de heersende keizer.

Cixi was de dochter van een lagere ambtenaar, maar keizer Xianfeng koos o.a. haar als bijvrouw. Omdat zij hem een zoon schonk steeg zij op de maatschappelijk ladder naar de belangrijkste bijvrouw van de keizer, alleen de keizerin zelf had zij nog boven zich staan.

Lees verder http://www.leestafel.info/lucas-zandberg

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lucas Zandbergen - Keizerlijk geel

Berichtdoor Marjo » 18 Nov 2019, 18:54

Ik weet er niets van, dus moet jouw verslag lezen...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lucas Zandbergen - Keizerlijk geel

Berichtdoor Dettie » 18 Nov 2019, 22:18

Dat moet je dan maar doen :D

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lucas Zandbergen - Keizerlijk geel

Berichtdoor Marjo » 19 Nov 2019, 08:57

Jij bent wel bevooroordeeld hè, je leest graag over zulke vrouwen. Ik moet zeggen dat dit boek mij niet trekt.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lucas Zandbergen - Keizerlijk geel

Berichtdoor Dettie » 19 Nov 2019, 09:49

Nou als het boek niets was, dan zou ik het ook zeggen. Dan zou ik zeggen dat het me erg tegenviel omdat ik er veel van verwacht had of zoiets.
Het is gewoon een historische roman over een vrouw. Net als een roman over Marie Antoinette, of koningin Victoria etc. Het is alleen geen westerse vrouw. Het heeft verder niets te maken met het feit of ze krachtig was of niet. Het is gewoon een goed geschreven verhaal waar Lucas Zandberg zich heel goed heeft ingeleefd in de tijd.

En natuurlijk mijn vraag: Waarom trekt dit boek je niet? Het is een goed geschreven historische roman, ik dacht eigenlijk dat je daar wel van hield. Of heb ik het mis?

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lucas Zandbergen - Keizerlijk geel

Berichtdoor Marjo » 20 Nov 2019, 16:25

Allen de omslag al!! Vreselijk vind ik die.
Maar China, nee, eerlijk gezegd heb ik niet zo'n belangstelling voor de geschiedenis van dat specifieke land. Alles in het Oosten trekt me eigenlijk niet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Lucas Zandbergen - Keizerlijk geel

Berichtdoor Dettie » 21 Nov 2019, 12:24

Ja ik had China als eindexamenonderwerp bij het VWO en dat blijft je bij. De lerares was zelf ook Chinees en kon enorm boeiend vertellen over dat land.
Sindsdien heb ik wat met China. Erg interessant maar ook bizar land, vooral de machthebbers zijn interessant. Het is een immens rijk en is altijd vrij afgesloten geweest van de rest van de wereld. Dat fascineert me. Maar ook de bizarre machthebbers zijn al een boek waard. Vandaar ook dat ik erg genoten heb van dit boek. Lucas Zanberg geeft zo die mensen een gezicht, een achtergrond. Fascinerend!!

En dat hondje op de cover, was het hondje van de keizerin waarvan ze dacht dat de 'barbaren'(westerlingen) het beestje in een waterput gegooid hadden. Later zag Cixi op een afbeelding net zo'n hondje bij koningin Victoria... en laten die barbaren nou o.a. Engelsen zijn geweest...

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Lucas Zandbergen - Keizerlijk geel

Berichtdoor Marjo » 21 Nov 2019, 21:44

Wij hadden geen specifieke eindonderwerpen. Ik heb dus niet zulke interesses 'opgelopen', want dat je dat dan blijvend interesseert kan ik begrijpen.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten