Margaret van Mierlo - Bril & Plu

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Margaret van Mierlo - Bril & Plu

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2019, 12:14

Bril & plu is een coming of (old) age-roman, staat op de achterflap, een boek over 'actieve zestigplussers die ervaren dat ze door hun omgeving als oud worden weggezet.' Dat trok mijn aandacht, was er wel eens eerder over deze leeftijdsgroep geschreven? Volgens mij niet, en zeker niet over de 'oude' stempel die iemand die in de groep van de zestigjarigen valt, toebedeeld krijgt. Het leek me een origineel uitgangspunt.

Lees verder http://www.leestafel.info/margaret-van-mierlo

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Margaret van Mierlo - Bril & Plu

Berichtdoor Marjo » 31 Okt 2019, 17:06

Het zou mij niet trekken denk ik.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Margaret van Mierlo - Bril & Plu

Berichtdoor berdine » 31 Okt 2019, 17:36

Over actieve ouderen is al wel geschreven, al zijn die wél een stuk ouder dan 60: Hendrik Groen en zijn clubje. Het toneelstuk dat ze in Bril & Plu opvoeren deed me meteen aan Hendrik Groen denken.
Ik ga het ook niet lezen, het trekt mij net zo min.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Margaret van Mierlo - Bril & Plu

Berichtdoor Dettie » 31 Okt 2019, 18:34

Haha nou heerlijk die enthousiaste reacties!

Het ging dus echt om vrouwen van in de zestig. Niet over mensen in een verzorgingshuis.
Hendrik Groen is zelf bewoner en deze vrouwen maakten een toneelstuk rond die bewoners maar Trix had zelf de hoofdrol. en de bewoners hadden kleine bijrolletjes. Het ging er meer om dat ze een invulling vonden, ofwel het gevoel hadden met iets zinnigs bezig te zijn.

Dettie

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: Margaret van Mierlo - Bril & Plu

Berichtdoor berdine » 31 Okt 2019, 18:54

Maar de zin in jouw recensie: een toneelstuk in dat humoristisch en soms cynisch het wel en wee in een tehuis behandelt. deed me meteen aan Hendrik Groen denken omdat die precies dát doet: humoristisch/cynisch het wel en wee in een tehuis behandelen. Ik snap wel dat de uitgangsbasis volkomen anders is.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Margaret van Mierlo - Bril & Plu

Berichtdoor Marjo » 05 Jun 2020, 15:09

En eerlijk gezegd vind ik dat er nauwelijks nadruk ligt op dat toneelstuk. Het komt af en toe voorbij, bleef eigenlijk niet eens hangen. Voor mij gaat het boek veel meer om de herinneringen aan het internaat, de spannend over Helga. Waarom wil ze hen spreken? Wat is er toen gebeurd?
En een paar hoofdstukken heb ik doorgebladerd, wat een flauwekul...Dettie weet vast wel welke. Zij vond het 'wel leuk', ik absoluut niet.
En coming of old age? Welnee... Het enige dat daarnaar verwijst is inderdaad dat stukje dat ze een toneelstuk moeten gaan maken en zoals ik al zei: dat was voor mij bijzaak.
Een oordeel over het geheel? Tja...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Margaret van Mierlo - Bril & Plu

Berichtdoor Dettie » 05 Jun 2020, 16:54

Ha ik zat van tevoren al te grijnzen toen ik zag dat je gereageerd had Marjo. Ik verwachtte al dat je het niets zou vinden.

Ik schrijf ook al: "In feite is het vooral het verhaal rond de gebeurtenissen in hun kostschooljaren dat de boventoon voert. "

Ja dat verhaal over die vibr.ator was zo belachelijk daar ineens middenin. Sloeg nergens op. En echt leuk vond ik het ook niet.
Een rommelig zooitje eigenlijk.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Margaret van Mierlo - Bril & Plu

Berichtdoor Marjo » 05 Jun 2020, 20:06

Ik zeg niet dat ik het helemaal niets vond. Die herinneringen aan die nonnen dat vond ik wel aardig. Maar het blijft daar niet over gaan.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44088
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Margaret van Mierlo - Bril & Plu

Berichtdoor Dettie » 06 Jun 2020, 10:11

Oh dat dacht ik, door dat Tja...
Nu gauw weer verder met andere boeken haha

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten