Anne Griffin - Als alles is gezegd

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Anne Griffin - Als alles is gezegd

Berichtdoor Marjo » 03 Jul 2019, 20:29

Erg mooie psychologische roman, van een nieuwe Ierse schrijfster, die we in de gaten moeten houden!
(een koesterboek, zou Dettie zeggen!)

Lees meer: http://www.leestafel.info/anne-griffin

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Anne Griffin - Als alles is gezegd

Berichtdoor Dettie » 05 Jul 2019, 16:24

Haha ja dit lijkt me zeker een koesterboek. Ik zat toen het als recensie-boek werd aangeboden al te twijfelen, maar zoveel boeken zo weinig tijd.

Vraagje: Zit die zoon Kevin er nu wel of niet bij? Of is hij alleen en vertelt hij in het algemeen over zijn leven?

Je schrijft namelijk "De 84-jarige Maurice Hannigan zit aan de bar in het Rainsford House Hotel, in het graafschap Meath in Ierland. Het is vroeg in de avond, er is nog vrijwel niemand aanwezig. Terwijl hij zich in een lange monoloog richt tot zijn zoon Kevin, die ver weg in Amerika woont"

Maar verderop schrijf je

De eigenaresse, Emily, spreekt hem aan. Ze denkt dat hij een speciale reden heeft om te komen en begint meteen te sputteren dat ze geen tijd heeft. Maurice stelt haar gerust, en zal later - nog steeds zijn zoon aansprekend - uitleggen waarom ze zo nerveus reageert op zijn aanwezigheid."

De eerste keer dacht ik dat de zoon er niet bij was, maar in dat tweede stukje wel.

Ja, Ierse schrijvers kunnen prachtig het drama en het lot beschrijven waardoor je helemaal gaat meevoelen met de personages. Dat is echt een Iers talent.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Anne Griffin - Als alles is gezegd

Berichtdoor Marjo » 06 Jul 2019, 09:35

Het hele verhaal is een lange monoloog, gericht aan de zoon, die er inderdaad niet is. Maurice zit in zijn eentje aan die bar, al komen er af en toe wel anderen langs. Dus soms is het verhaal ook in de realiteit.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: #Anne Griffin - Als alles is gezegd

Berichtdoor Dettie » 06 Jul 2019, 10:19

Ha dank je! Je maakt me zoals zo vaak, weer erg nieuwsgierig.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: #Anne Griffin - Als alles is gezegd

Berichtdoor Marjo » 06 Jul 2019, 10:44

Mooi zo. Dat is de bedoeling!

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: #Anne Griffin - Als alles is gezegd

Berichtdoor berdine » 06 Jul 2019, 11:29

Ik heb hem gereserveerd in de bieb en waarschijnlijk volgende week in huis.

berdine
Berichten: 3619
Lid geworden op: 23 Mei 2006, 20:42
Locatie: breda

Re: #Anne Griffin - Als alles is gezegd

Berichtdoor berdine » 10 Jul 2019, 21:39

Blijf maar nieuwsgierig Dettie! Dit is een prachtig boek. Weer een nieuwe Ierse ster aan het firmament.
Ik zag nu ook in Marjo's recensie dat het de John McGahern Award heeft gewonnen. Van John McGahern heb ik er al een paar gelezen en afgelopen week nog eentje gevonden in de AH-boekenkast.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten