# Herlinde Leyssens - Kongokorset

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

# Herlinde Leyssens - Kongokorset

Berichtdoor Marjo » 05 Mei 2019, 17:57

Gabrielle Deman was me totaal onbekend, maar zij moet een bijzondere vrouw geweest zijn. Niet alleen was zij de eerste vrouw die de Congo doorreisde, zij deed dat ook met een instelling waaraan velen vandaag de dag nog een voorbeeld kunnen nemen. Totaal geen vooringenomenheid, maar ene open blik voor de inwoners die zeker in die tijd ze neerbuigend of zelfs met afschuw bekeken en behandeld werden.
Ze moet een fantastische vrouw geweest zijn!

Hieronder een stukje uit Gabrielles dagboek:

‘Ik moest voortdurend alert blijven. Op een dag betrapte ik Fardala terwijl hij de afwas deed in het lauw geworden water van mijn bad. Ik zag wel in dat dat hem een boel werk uitspaarde: hij hoefde geen water meer te halen bij de bron en hoefde het ook niet te verwarmen op het houtvuur. Nog voor ik hem mijn verontwaardiging kon laten blijken, had hij zijn logica al klaar: ‘Een bord wordt vuil wanneer een zwarte het aanraakt. Daarom moeten wij handschoenen dragen. Maar u als blanke mag het bord wel aanraken, want u bent proper. Dus kan ik toch het vuile wassen in het propere?’

Lees meer: http://www.leestafel.info/herlinde-leyssens

Dettie
Site Admin
Berichten: 44028
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: # Herlinde Leyssens - Kongokorset

Berichtdoor Dettie » 06 Mei 2019, 13:06

Dat klinkt als een fantastisch boek, ik houd erg van die ondernemende vrouwen en de verhalen daarover.

Persoonlijk houd ik niet zo van zinnen als 'Overal drupten de donkere bladeren van welbehagen' maar deze is wel uit zijn context gehaald, waarschijnlijk is het wel mooi als je het in zijn verband leest.

Het boek staat genoteerd (ik moet minstens 100 worden!)

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: # Herlinde Leyssens - Kongokorset

Berichtdoor Marjo » 06 Mei 2019, 15:20

Zonder context is die zin inderdaad niets. Daarom heb ik het maar even er bij gezet.
Ik denk ook dat het een boek voor jou is, vooral ook omdat die vrouw echt geleefd heeft. Heel bijzonder.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten