Ulrich Alexander Boschwitz - De reiziger

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Ulrich Alexander Boschwitz - De reiziger

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2019, 15:49

Deze roman speelt zich af tegen de achtergrond van de Kristallnacht, november 1938. De reiziger is een Joodse man. Dat is herkenbaar aan zijn naam – Otto Silbermann – maar niet aan zijn uiterlijk.

Lees verder http://www.leestafel.info/ulrich-alexander-boschwitz

Henk Hofman

Dettie
Site Admin
Berichten: 44075
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Ulrich Alexander Boschwitz - De reiziger

Berichtdoor Dettie » 06 Feb 2019, 15:55

Dit lijkt me echt zo'n boek dat je niet meer wil wegleggen. Aan een kant gruwelijk aan de andere kant wil je weten hoe het verder met Otto Silbermann gaat. Zullen mensen hem helpen? Of durven ze het, net als zijn zwager, ook niet? Erover oordelen is moeilijk, wat zou je zelf doen? Net wat Henk Hofman schrijft...

Het boek brengt je tot de vraag: wie zou jij zijn als je Silbermann in de trein was tegen gekomen. Degene die weg keek? De onverschillige? De begripvolle? De Jodenhater? Of … degene die hielp?

Aangrijpend en heftig.

Dettie

Marjo
Berichten: 25849
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Ulrich Alexander Boschwitz - De reiziger

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2019, 17:49

Het is een vraag die je niet beantwoorden kunt. Je weet wel wat het juiste wantwoord is, maar of je dat in eenzelfde situatie dan ook doet, dat is de grote vraag. Dit soort dilemma's zitten ook in 'T Hooge Nest.

Hay
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 Dec 2014, 14:45

Re: Ulrich Alexander Boschwitz - De reiziger

Berichtdoor Hay » 07 Feb 2019, 01:53

Een van de boeken die ik al bijna weer vergat. Maar nu ik de recensie en de beschrijving lees, heb ik het alsnog hoog op mijn nog-te-lezen-lijst gezet. We mogen van onszelf wel denken dat we het in vergelijkbare omstandigheden voor iemand op zouden nemen. Maar is dat wel waar?
Ik zie nu dat het precies de vraag is die Marjo ook stelt!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten